Gå till innehåll

3 cylindrar istället för 4


Gäst jonas1972

Rekommendera Poster

Gäst jonas1972

Hej!

 

Jag har upptäckt att motorn på min Valp endast går på 3 cylindrar vid framförallt låga och för höga varv. Någonstans i mitten verkar den gå på alla 4. 

 

Är det någon som har några bra förslag hur jag ska fixa detta?

 

Fråga två gäller fördelningslådan. Det verkar som om jag inte får i tvåhjulsdriften, jag får inte upp spaken hela vägen "bakåt". Måste jag ta ner hela fördelningslådan, eller finns det någon justering jag kan prova mig på innan?

 

Jag har ganska låg kunskap om motorn, så ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor.

 

mvh

Jonas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tjingen

Kan du skjuta i växelväljaren direkt på fördelningslådan? Jag råkade ut för ett larvigt fel där locket över motorrummet hamnade i ett läga att länkarmen på växelväljaren tog i kanten på locket. PDT_Armataz_02_05.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jo det finns en justering som är ganska lätt att komma åt, 

Det är den som sitter vid länkarmarna bek vid fördelningslådan, den lossar man genom att ta ur sax sprinten ur tappen och sedan tappen, och justeras genom att lossa på muttern som låser själva fästet och gängar sedan fästet åt det håll man önskar för att få rätt justering,

En annan sak som brukar vara boven är just plåt bitarna i länkarget mellan växelförare och de två växelförarna som går in i fördelningslådan, ofta är de glappa både i sidled och upp å ner, några brickor i lämplig dim kan lösa det, eller så får man ta loss dem och knacka i hop och "justera in dem igen så de sitter bättre mot varandra och växelförarna. 

Angående att den går på 3 i bland och 4 i bland. så kan det vara mycket, men börja med att byta tändstift, och gå sedan till tändkablarna om det inte räcker med tändstift byte, funkar inte det får du gå vidare bak in i tändsystemet och kolla upp det, då borde du hitta problemet med att den inte tänder på en cylinder i bland.
Ett sätt att felsöka för att få reda på vilken cylinder som inte går, är att dra ut tändhattarna medans motorn går på tomgång, går den på 3 så böjar den ju bluddra ändå mer när du lossar på en fungerande tändhatt, medans det inte blir någon skillnad alls när du hittar på den som inte fungerar, då kanske du bara behöver byta en tändkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Om de inte är renoverade så är antagligen hålen på växelänkaget rätt ovala vid det här laget. Det ger en del glapp och kräver större spakrörelse för att lagga i växlarna. Kolla hålen bak vid nr 10-17 på vilden nedan samt testa att trycka lite manuellt på pinnarna in i fördelningslådan om se om det hjälper. Det går också att justera gaffeln vid nr 9.

växlingslägen.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Snart dags att ta tag i min egen uppgift och fixa till de mer än lovligt ovala hålen i mitt länkage. Undrar om man kan svetsa på brickor (som då blir de nya hålen) eller om det är bättre att ersätta om de nuvarande delarna?

Jag har föressten problem med att handbromsen följer med när jag drar fördelningslådeväxelspaken uppåt. Är det någon som har en bra lösning? Toolman2011-03-15 13:32:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mimex

Har haft samma fel, men den jag hade gick bara på 3 vid tomgång, men det va ventilerna som låg på och  behövde justeras, på grund av för lite blyersättning, efter justering gick den klockrent.PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Snart dags att ta tag i min egen uppgift och fixa till de mer än lovligt ovala hålen i mitt länkage. Undrar om man kan svetsa på brickor (som då blir de nya hålen) eller om det är bättre att ersätta om de nuvarande delarna?

Jag har föressten problem med att handbromsen följer med när jag drar fördelningslådeväxelspaken uppåt. Är det någon som har en bra lösning?

Funkar fint med brickor. allt att borra upp den så man kan sätta i små rörbitar vid själva plåten och få de glapp fria på det viset.
Låt bli att borra i tapparna som går in i växelådan, de är sällan ovala, utan fixa med länkarget i stället så du kan ha samma dim på pinnen som går igenom axlarn som det var tidigare.
Att tillverka nya plåt länkarge kan säkert någon hjälpa dej med, värre är det om det händer något med axlarna som går in i lådan, så var rädd om dem
MVH Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...