Gå till innehåll

Riksbankens nya sedlar


Gäst Norrhyttan

Rekommendera Poster

Gäst Norrhyttan

Idag presenterade Riksbanken som bekant vilka som skulle få pryda de nya sedlarna som är på väg.

Jag måste säga att jag är hedrad av den nya tvåhundringen... 

PDT_Armataz_02_03.gif

200kr.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Ja den var bra gjord PDT_Armataz_02_02.gif

 

Och eftersom vi nu ändå har en tråd om ämnet så kan jag ju passa på att fråga alla-

 

Vem eller vad vill ni se på dom nya sedlarna och mynten?

 

Jag kan väl redovisa mitt förslag:

 

På den nya 200 Kronorssedeln som tydligen ska tas i bruk skulle jag vilja hylla den moderna industrialismen, Men nåt motiv från en kanalmiljö, gärna en sluss eller liknande. Och den person som jag tycker ska pryda sedeln är Nils Eriksson, bror till

John Eriksson (han med propellern ni vet)

 

Nils, var den ledande svenska ingengören vid utsättningen av Göta kanal. När arbetet med kanalen var klar 1832 så fick Nils i uppdrag av regeringen att rita upp och bygga det svenska järnvägsnätet. Han blev även den första generaldirektören för SJ.

 

Nåväl, klar med inlandsbanan och kustlinjen så tog han ut pension, men han tog ett uppdrag till, att rita den nya stadsplaneringen och uppföra Gävle stad efter att den hade utplånats av en stor brand.

 

Ps, Nu kommer säkert några att tycka att jag svamlar, och påstå att det va Baltzar von Platen som byggde kanalen? Baltzar var dden som hade kontakter inom regeringen och var vän med kungen, så han kunde få alla papper och underskrifter som krävdes för bygget. Dessutom var det han som äskade fram pengar från staten.

 

Det tyckte Obelix i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvorobban86

hmm släktet von platen kan väl inte vara så stor får jag en känsla avPDT_Armataz_02_27.gif känner då ätlingar här nere i borås hehe. ang motiv så håller jag mig passiv där och är nöjd så länge man kan betala med domPDT_Armataz_02_22.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Känner att de va rätt onödigt att först ta bort 50-åringen, och nu istället slänga in en 2-krona... 200-lapp? Vad är de för skräp, inför 1000-lappen igen. Vem vill ta ut massa pengar i 500-lappar? inte jag iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan
1000 lappen finns kvar än.
Det hoppas jag' date=' för det ligger en stor bunt sådana på mitt köksbord.
[img']smileys/PDT_Armataz_02_08.gif[/img]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men 10.000 kr sedeln försvann för rätt länge sedan. Minns att jag tog ut några sådana på banken när jag skulle betala en bilaffär.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

ja, men menar att de ska komma ut 1000 lappar i bankomaten, det gör det ju inte längre... får alltid 500-lappar, även om jag tar ut stora belopp...... var flera år sedan jag såg en tusing sist...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Så länge jag har haft minutenkort så har det bara kommit ut hundringar och 5 hundringar ur hålet i väggen som min dotter brukade säga. 

 

Såg nu att det var bestämt vilka som ska pryda våra sedlar. Ingemar Bergman!!! Man får ju ångest, men å andra sidan- det får man ju ändå när man tittar i plånboken...

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan

ja' date=' men menar att de ska komma ut 1000 lappar i bankomaten, det gör det ju inte längre..[/quote']Jag började använda Bankomat och dåvarande Minuten i mitten av 1980-talet, och sedan dess har det i alla fall inte funnits några tusenlappar i uttagsautomaterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...