Gå till innehåll

Fynd på Biltema!??


Gäst Jens S

Rekommendera Poster

Gäst Jens S

Vet inte om detta gäller alla Biltema men i Västerås säljer dom inverter dvs omvandlare 24V till 220V /300W för 100SEK och 150W för 80SEK . Perfekt tycker jag som planerar att sätta in en bärbar dator i bilen. Vill kunna köra webkamera som backkamera och sedan även GPS . Tror en vanlig PC drar 65W så det bör fungera..

 
Jens S2007-03-03 11:18:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst [ion]

Jag har också funderat i banorna att installera en liten dator (med gps). Datorns moderkort vill ju ha 12 volt så jag hade tänkt att undersöka hur man skulle kunna lösa det utan den onödiga konverteringen till växelspänning och sedan tillbaks till likspänning. Någon som testat detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

Jo, var fakriskt precis ett sånt jag hade i åtanke tillsammans med passiv kylning :-) Jag har även en 14-tums plattskärm som ligger och skrotar. Frågan är hur vad det kostar med strömomvandlare från 24v till 12v? Biltemavarianten kanske blir billigare trots allt ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

Att bygga en spänningsomvandlare från 24 V till 12 V kostar 20-30 kr.

En L78S12CV (Elfa 73-095-78) plus två kondingar och en kylfläns. Om man går in på elfas hemsida och kollar på databladet för kretsen finns inkopplingsförslag. Kretsen klarar 2 A och är överström och överhettningsskyddad. Sen kan man såklart bygga in det hela i en låda med cig-tändaruttag.

Mårten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst [ion]

Smypm: Mången tack!! Får kanske ta ett part-tre stycken att montera parallelt så man täcker upp effektbehovet. (Med en transistor: 12V x 2A = 24W). Vad beträffande kylfläns så kanske man kan utnyttja datorchassit. Tänkte mig något i stil med http://www.mini-box.com/VoomPC-2-Car-PC-Barebone?sc=8&category=101 eller http://www.lincolnbinns.com/e-case.htm ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...