Gå till innehåll

Köpråd/tips angående 912


Gäst TobbeE_87

Rekommendera Poster

Gäst TobbeE_87

Har länge varit sugen på nåt större än valpen, och fastnat lite för ltgb 912, iaf delvis beroende på utseende PDT_Armataz_02_03.gif Har BECE körkort, så för den skull finns ju inga begränsningar, men ska man köra brevid vägen, så finns de nåt som kallas träd, och dom har ibland en förmåga å växa lite tätt, samt att ju större fordon, desto dyrare kan de bli... Nu kryllar de väl inte direkt av 912or vad ja vet iaf, och vill inte dra på mej nåt renoveringsobjekt, men hittade åt denna: http://www.blocket.se/pitea/Volvo_912_32587147.htm?ca=4&w=3  Vad tror ni, åsikter/kommentarer?  Är den värd pengarna?

Ringde på den å den ska enligt säljaren vara i rätt bra skick, dock har bromsarna lagt av efter en vinters stillestånd, läker nånstans under, vet ej var...  Hur är tillgågnen på delar, vad finns och vad finns inte?  Ungefär hur extremt törstiga är dom, har läst nåt om 4 liter milen, men stämmer de, eller är de mer/mindre?PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Magnus

Jag bor några mil från den där bilen och har sett den live, känner de två senaste ägarna samt traktorhandlaren den står hos nu. Den senaste ägaren ville köpa en kort drivaxel fram av mig, men jag sålde ingen. Jag är rätt övertygad om att den är av fortfarande för han bytte bort 912:an och andra prylar mot en jordbrukare. Troligen känner nuvarande säljare inte till att drivaxeln är av.

 

Hyfsat bruksskick, i övrigt kommer jag inte ihåg så noga. Det var inga snökedjor i lådorna.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TobbeE_87

Nä, de sa han, att de inte va nå kedjor med. Dum fråga kanske, men passar kedjorna från en valp, eller är de större däck på 912an? De var ju tråkig, men bra, info om drivaxeln, känns som om jag inte vill betala 12 för den iaf då... Tycker även de lät knepigt att han som traktorhandlare upptäckt att den läker bromsvätska, men inte undersökt närmre exakt varifrån de kommer på et fordon man planerar att sälja...

Nä som sagt, känns lite som jag skiter i den bilen å letar vidare, ingen som vet av nån annan i hyfsat skick till salu?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne
Nä' date=' de sa han, att de inte va nå kedjor med. Dum fråga kanske, men passar kedjorna från en valp, eller är de större däck på 912an? 

[/quote']

Jag tycker absolut inte att din fråga är dum.
Helt rätt originaldäcken är större på Ltgbil 912 nämligen 11,00-16" medan Pltgbil 903 har 8,90-16" vilket är motsvarande storlek som TGB 11, C303 fast då är det 280/85-16". Kedjorna passar inte, kanske inte helt omöjligt att förlänga dem?

Lastterrängbil 912 heter Ltgbil 912 i det militära och Volvo L 2204 ( TL22) i det civila.
Personlastterrängbil 903 heter Pltgbil 903 i det militära och Volvo L 3314 i det civila.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne
Ungefär hur extremt törstiga är dom' date=' har läst nåt om 4 liter milen, men stämmer de, eller är de mer/mindre?[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_15.gif[/img]

Bränsleförbrukning är lite olika beroende på hur och var man kör, Ltgbil 912 har en bensinsexa på 4,7 liter det är rätt så stor cylindervolym och det är ett terrängfordon från 50 talet med låga utväxlingar i axlarna då går det åt mycket drivmedel. Men vad gör väl det tanken rymmer ju 100 liter så en del mil skall ju hinnas avnjutas i mellan tankningarna i detta underbart linjesköna veteranfordonPDT_Armataz_02_02.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Jag är aldrig så glad som när jag tankat min 912 å blivit av med nästan femtonhundra....!!!!

-- fördå vet jag att det blir en masa kul körning !!!!!!!!!

 

 Men visst drar det soppa som tusan,,, men det är det helt klart värt !

 de ä fantastiska på att tasigfram i terräng, hela bilen flexar så fiiiint !!

 Rekomenderas !!!!!

Har  extrakedjor som jag köpt,, inte billiga men det finns... !

 

Göran.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TobbeE_87

Var mest en allmän fundering angående bränsle, kommer ju inte bli så himla många mil på ett år så de gör nån stor kostnad ändå...  Gjorde ett inlägg i köp å sälj, men kan ju fråga även här, ingen av er här som har, eller vet av en 912a i hyffsat skick (helst körbar) till salu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TobbeE_87

En tanke som slog mej, kan man upptäcka om en drivaxel är av genom att med handkraft vrida runt främre kardanaxeln med endast bakhjulsdrift inkopplad? Vad skulle ni betala för en 912a, utan snökedjor och med bromsvätskeläkage, och med respektive utan trasig drivaxel? Säljaren begär som sagt 12tusen, ej prutbart, men har en kompis som bor i närheten och funderar på att de han kolla på den, å sen ev. ge han ett bud ändå... De kryllar som sagt inte av dom här bilarna som de verkar... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Magnus

Jag skulle tro att drivaxeln kan verka fungera i vissa fall om man bara drar runt drivlinan för hand. Men belastar man så märker man oljud osv. Hissar man upp fram och kan stå vid varsitt hjul så borde man kunna luska ut huruvida den är av. Har man bara en traktor så kan man stroppa kofångaren och kolla.

 

/Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TobbeE_87

Lutar nog åt att min kompis åker och kikar på den där 912an i veckan, och undersöker så gott de går om drivaxeln är av eller inte. Om så är fallet, har du möjligtvis en du kan tänkas sälja, samt kanske ett par snökedjor också? Pris isf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...