Gå till innehåll

Bogserbåt 2 mt


Gäst ivenblixt

Rekommendera Poster

Gäst ivenblixt
I bogserbåt 2 mt finns en (vad jag kunnat läsa mig till i alla fall) Deutz F6L912 motor. En rak 6-cyl diesel på 77kW. Finns det någon som kan något om denna? Jag skulle egentligen behöva veta om det är något att satsa på för vår flodpråm nere på Kongofloden. Tyvärr blir det nog lite dyrt i nuläget att frakta ner hela båten då den inte går in i en container. Annars hade vi gärna tagit ner ett par stycken (vi har fått 5 st av försvaret, gångtid ca 70 timmar) men om motorn är en vettig modell så kan den vara lämplig för pråmen som vi har lite problem att hitta motor till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne
Gäst ivenblixt

Stor propeller.

 

Ja den är manlig PDT_Armataz_02_01.gif

I den båt vi kikade på var i princip allt i "nyskick". Ruskigt fin båt! Vi kände oss som 5-åringar när vi skrotade runt och öppnade luckor och hittade balla saker. Brandslangar, länspumpen som gick så fint, propelleraggregatet som ser så häftigt ut och inte minst den mulliga raka sexan!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ivenblixt

 

Det finns xtrabreda container http://www.canonsparkcontainers.com/containers_fact.html och på 40 fot blir det lite över på längden.

 B2.jpg

 

Hmm... Det där låt att tittas lite extra på! Frågan är hur mycket mer det kostar att skicka en sån jämfört med normalbreda. 

Tack för tipset!

(Fast jag är fortfarande intresserad av om någon har erfarenhet av den motorn, om det är värt att skicka ner en lös.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jag tror nog det är värt att skicka ner en eller 2 motorer, Kan ju vara bra att ha en komplett i reserv och bara byta om något händer med den ni monterar, då passar ju fästen mm ni tillverkat.

Kan de driva en bogserbåt och marinen använder dem, så är de det nog inga större problem med motorerna och orka borde de ju göra, om de använts som bogserbåtar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta vid en snabb googling:

 

Cylinder

6

Displacement

5.655L

Bore (mm)

100

Stroke (mm)

120

Compression Ratio

17:1

Fire Type

Direct Injection

Air-intake Way

Naturally Intake

Continue Power As Per DIN70020 (kW/rpm)

88/2800

Net Brake Fuel Stop Power As Per

ISO3046/1(IFN) kW/rpm

88/2800

Highly Intermittent (kw/rpm)

78/2500

Max.Torque/Speed (N.M/rpm)

345/1600

Min.Fuel Consumption With Full-load (g/kw.h)

212

Net Weight (kg)

410

Overall Diemension (LXWXH)(mm)

1120X673X815

 

78kW/345Nm är ju ingen monstermaskin om man tänker på 5.6liter, men det kanske är en slitvarg som håller hur länge som helst PDT_Armataz_02_05.gif

Skulle säkert gå jättefint att turbokonvertera! PDT_Armataz_02_10.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä men något som skall driva en pråm skall nog inte vara en monstermotor med massor av varv, den skall kunna jobba på låga varv och orka det med en hel del press på "PROPELERN" inga hjul

Min båt, har en 10 Hk SABB diesel på 10 hk i sej, en encylindrig historia, 
drog en gammal flytbrygga efter den som sjönk i framändan så vattnet sköljde över den och max farten reduserades inte mycket. En natt drog jag 3 st båtar efter var av 2 var tunga träbåtar, och inte då heller märktes de specielt mycket att jag hade något efter, vridmomentet är ett svänghjul som väger många kilon, har för mej att den encylindriska motorn på 10 hk väger 250 kg +

Så för att driva sådana bogserbåtar eller pråmar, är denna motor nog perfekt för, de är ju gjord för det och inte att varva en massa och plana ut som en vanlig motor båt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ivenblixt

Tack för alla svar!

Jag tycker också det känns som ett bra alternativ. Lite kul att veta kan vara att vi i början körde pråmen med två bensinutombordare á 80hk. Det blev DYRT i bränslekostnader när man körde uppströms!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ivenblixt

Idag sitter det en Penta MD32 med 280 drev. Den är lite för klen plus att den är i väldigt dåligt skick. Alu-topp gör att den bara kan lämna ca 70hk. Jag är dålig på båtmotorer, är det någon som har koll på dessa två som kan skillnaden? Är det värt att sätta i Deutz-motorn eller blir det inte så stor skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Beror på vad du ska göra med den. Vattenskidor är uteslutet med orginalmotor och drev.

Den toppar ca. 10 knop, väsnas utav x%¤###&xx. Men drar ett par kilo newton istället.
//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ivenblixt

Hehe, vattenskidor är rätt ointressant i sammanhanget. Ljudet ska nog inte heller vara något bekymmer. Det som är viktigt är att den inte behöver gå för fulla muggar uppströms så att bränslekostnaderna blir så höga. Den ska gärna kunna gå uppströms på rimliga varv. 

Jag ska ta reda på vad det motsvarar för hastighet och vad det är för brutto/nettovikt på pråmen. Tacksamt nog så är den ju fullastad nedströms och inte uppströms...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ivenblixt

Pråmen i sig väger ca 9 ton och består utav 15 st (3x5) pontoner (de som ingenjörstrupperna använder/använde för att bygga flytbroar). Lastvikten uppströms begränsas nu av den dåliga motorn till ca 1 ton per ponton, men för att få bättre ekonomi i det så vill man kunna lasta så mycket som möjligt. Maxlastad är man uppe i runt 60 ton. Problemet är att den här konstruktionen är väldigt dåligt strömlinjeformad i vattnet. Pontonerna är sammanlänkade men det bildas tomrum emellan dem där vattnet virvlar upp som gör att den går lite extra trögt. Att sätta för dessa tomrum finns på agendan, men det är ett rätt omfattande ingrepp...

Den här tråden hör väl egentligen hemma på något helt annat forum, men det känns som om rätt många här kan lite allt möjligt, speciellt när Kronans prylar är inblandade ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Hur fort flyter Kongo floden i knop?

 
Körde en 25 meter lång piratbåt hem på Götaälv. Vattnet rörde sig i 4,5 knop mot vår båt.
Båten toppade 6,5 knop på motor. 2 knop fram är 3,7 km/h. Det tog tid, och inte så enkelt
att snabbt flytta sig om något händer...
 
60 ton kan vara lita stort för en Bogser2. Har för mig att om det var tungt, användes flera båtar.
Den toppar 10 knop tom orginal. Med 60 ton får ni ta med lite fika eller liknande.
 
Du är på helt rätt forum, tror att ribban är hög här om det är grönt eller närbesläktat.
 
//Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att Deutz-motorn är luftkyld. Inget fel i det, men om remmen till fläkten går av skär motorn på några sekunder. Det finns en sensor som känner av om fläkten stannar och skall då se till att motorn stannar.

Om sensorn eller nåt går sönder kan det bli haveri vid rembrott.

 

Detta missöde har hänt ett antal grävmaskiner.

 

Annars är Deutz en bra motor, men kylningen får man ha koll på.

 

 

bv2011-05-02 22:32:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Men, är inte propellern monterad åt fel håll på båten? Som den sitter nu så är den utformat för ökad kavitation och felaktig slip-stream runt propellerbladen.......

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Jag har för mig att Deutz-motorn är luftkyld. Inget fel i det' date=' men om remmen till fläkten går av skär motorn på några sekunder. Det finns en sensor som känner av om fläkten stannar och skall då se till att motorn stannar.

Om sensorn eller nåt går sönder kan det bli haveri vid rembrott.

 

Detta missöde har hänt ett antal grävmaskiner.

 

Annars är Deutz en bra motor, men kylningen får man ha koll på.

 

 

[/quote']

Den är luftkyld även i Bogserbåt 2. Fördelen är när den klättrar på isen, och inte har något behov av kylvatten.
Bogserbåt_2.jpg
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ivenblixt

 

Hur fort flyter Kongo floden i knop?

 
Körde en 25 meter lång piratbåt hem på Götaälv. Vattnet rörde sig i 4' date='5 knop mot vår båt.
Båten toppade 6,5 knop på motor. 2 knop fram är 3,7 km/h. Det tog tid, och inte så enkelt
att snabbt flytta sig om något händer...
 
60 ton kan vara lita stort för en Bogser2. Har för mig att om det var tungt, användes flera båtar.
Den toppar 10 knop tom orginal. Med 60 ton får ni ta med lite fika eller liknande.
 
Du är på helt rätt forum, tror att ribban är hög här om det är grönt eller närbesläktat.
 
//Morgan
[/quote']

Någon efterfrågade bilder. Här finns det en uppsjö. Där går också att läsa om projekten. 

Jag håller på att undersöka hur fort den flyter, men jag tror att det är rätt strömt på sina håll... På bilderna ser ni den gamla Pentan som idag driver båten. Lite annat skick på den än de som sitter i våra bogserbåtar. Det handlar alltså inte om att ta ner en hel båt, utan att plocka ut motorn och montera i pråmen. Vi hade gärna tagit ner en hel båt, men frakten blir alldeles för dyr då den inte går in i en standardcontainer. Den bredare containern (som någon vänlig själ här tipsade om) kostar alldeles för mycket att skeppa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Beau

Jag håller på att undersöka hur fort den flyter' date=' men jag tror att det är rätt strömt på sina håll... [/quote']

 

Strömmens hastighet beror på fall (nivåskillnad) och flodens bredd på olika ställen. Upp till Matadi som ligger 83 sjömil (134 km) från mynningen är Kongofloden farbar med Oceangående fartyg och där har jag varit många gånger. Men då måste man passera "Helvetes Grytan"  (Hell´s Cadron) där strömmen är mycket stark.  7 - 9 knop om jag minns rätt. Det var "full ahead" som gällde där.

Men jag misstänker att det inte är där era pråmar skall användas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ivenblixt
Det är mellan Mai-Ndombe och Kinshasa som båten går. 
Jag hoppas inte heller att det är där den går PDT_Armataz_02_14.gif Men eftersom den går idag med den nuvarande Volvo Penta MD32 (tror jag det var) som ser betydligt mindre ut, så borde det ju inte bli sämre i alla fall...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...