Gäst ivenblixt Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 I bogserbåt 2 mt finns en (vad jag kunnat läsa mig till i alla fall) Deutz F6L912 motor. En rak 6-cyl diesel på 77kW. Finns det någon som kan något om denna? Jag skulle egentligen behöva veta om det är något att satsa på för vår flodpråm nere på Kongofloden. Tyvärr blir det nog lite dyrt i nuläget att frakta ner hela båten då den inte går in i en container. Annars hade vi gärna tagit ner ett par stycken (vi har fått 5 st av försvaret, gångtid ca 70 timmar) men om motorn är en vettig modell så kan den vara lämplig för pråmen som vi har lite problem att hitta motor till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Stor propeller. Smörjschema http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:rwuPTF20aicJ:www.autotech.se/mvif_online/pdf/publ/7782008340.pdf+bogserb%C3%A5t+2&hl=sv&gl=se&pid=bl&srcid=ADGEESjYufhuyqaNuJ9HiOpFPzxC8GuArj1EZ7ydyyGjxRZCHfM6brXzFcgGGjuwZt2EajdmQiPMrMqM91gf9KO4Ipfi5h6h1jCLTTRzUKh1QOBEDA-HLu4y6fHhcW-hxXTtVdl3KoBj&sig=AHIEtbSTLzeeE-jL2bfYYFf5zCGzyPs12A . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ivenblixt Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Stor propeller. Ja den är manlig I den båt vi kikade på var i princip allt i "nyskick". Ruskigt fin båt! Vi kände oss som 5-åringar när vi skrotade runt och öppnade luckor och hittade balla saker. Brandslangar, länspumpen som gick så fint, propelleraggregatet som ser så häftigt ut och inte minst den mulliga raka sexan! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Det finns xtrabreda container http://www.canonsparkcontainers.com/containers_fact.html och på 40 fot blir det lite över på längden. skåne2011-04-27 11:33:15 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ivenblixt Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Det finns xtrabreda container http://www.canonsparkcontainers.com/containers_fact.html och på 40 fot blir det lite över på längden. Hmm... Det där låt att tittas lite extra på! Frågan är hur mycket mer det kostar att skicka en sån jämfört med normalbreda. Tack för tipset! (Fast jag är fortfarande intresserad av om någon har erfarenhet av den motorn, om det är värt att skicka ner en lös.) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Ja jag tror nog det är värt att skicka ner en eller 2 motorer, Kan ju vara bra att ha en komplett i reserv och bara byta om något händer med den ni monterar, då passar ju fästen mm ni tillverkat. Kan de driva en bogserbåt och marinen använder dem, så är de det nog inga större problem med motorerna och orka borde de ju göra, om de använts som bogserbåtar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ricke Postad 27 April , 2011 Rapport Share Postad 27 April , 2011 Hittade detta vid en snabb googling: Cylinder 6 Displacement 5.655L Bore (mm) 100 Stroke (mm) 120 Compression Ratio 17:1 Fire Type Direct Injection Air-intake Way Naturally Intake Continue Power As Per DIN70020 (kW/rpm) 88/2800 Net Brake Fuel Stop Power As Per ISO3046/1(IFN) kW/rpm 88/2800 Highly Intermittent (kw/rpm) 78/2500 Max.Torque/Speed (N.M/rpm) 345/1600 Min.Fuel Consumption With Full-load (g/kw.h) 212 Net Weight (kg) 410 Overall Diemension (LXWXH)(mm) 1120X673X815 78kW/345Nm är ju ingen monstermaskin om man tänker på 5.6liter, men det kanske är en slitvarg som håller hur länge som helst Skulle säkert gå jättefint att turbokonvertera! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 28 April , 2011 Rapport Share Postad 28 April , 2011 Nä men något som skall driva en pråm skall nog inte vara en monstermotor med massor av varv, den skall kunna jobba på låga varv och orka det med en hel del press på "PROPELERN" inga hjul Min båt, har en 10 Hk SABB diesel på 10 hk i sej, en encylindrig historia, drog en gammal flytbrygga efter den som sjönk i framändan så vattnet sköljde över den och max farten reduserades inte mycket. En natt drog jag 3 st båtar efter var av 2 var tunga träbåtar, och inte då heller märktes de specielt mycket att jag hade något efter, vridmomentet är ett svänghjul som väger många kilon, har för mej att den encylindriska motorn på 10 hk väger 250 kg + Så för att driva sådana bogserbåtar eller pråmar, är denna motor nog perfekt för, de är ju gjord för det och inte att varva en massa och plana ut som en vanlig motor båt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 28 April , 2011 Rapport Share Postad 28 April , 2011 Motorn finns bla i Atila/Atlas 1302 från 80 talet. //Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ivenblixt Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Tack för alla svar! Jag tycker också det känns som ett bra alternativ. Lite kul att veta kan vara att vi i början körde pråmen med två bensinutombordare á 80hk. Det blev DYRT i bränslekostnader när man körde uppströms! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ivenblixt Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Idag sitter det en Penta MD32 med 280 drev. Den är lite för klen plus att den är i väldigt dåligt skick. Alu-topp gör att den bara kan lämna ca 70hk. Jag är dålig på båtmotorer, är det någon som har koll på dessa två som kan skillnaden? Är det värt att sätta i Deutz-motorn eller blir det inte så stor skillnad? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Beror på vad du ska göra med den. Vattenskidor är uteslutet med orginalmotor och drev. Den toppar ca. 10 knop, väsnas utav x%¤###&xx. Men drar ett par kilo newton istället. //Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ivenblixt Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Hehe, vattenskidor är rätt ointressant i sammanhanget. Ljudet ska nog inte heller vara något bekymmer. Det som är viktigt är att den inte behöver gå för fulla muggar uppströms så att bränslekostnaderna blir så höga. Den ska gärna kunna gå uppströms på rimliga varv. Jag ska ta reda på vad det motsvarar för hastighet och vad det är för brutto/nettovikt på pråmen. Tacksamt nog så är den ju fullastad nedströms och inte uppströms... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ivenblixt Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Pråmen i sig väger ca 9 ton och består utav 15 st (3x5) pontoner (de som ingenjörstrupperna använder/använde för att bygga flytbroar). Lastvikten uppströms begränsas nu av den dåliga motorn till ca 1 ton per ponton, men för att få bättre ekonomi i det så vill man kunna lasta så mycket som möjligt. Maxlastad är man uppe i runt 60 ton. Problemet är att den här konstruktionen är väldigt dåligt strömlinjeformad i vattnet. Pontonerna är sammanlänkade men det bildas tomrum emellan dem där vattnet virvlar upp som gör att den går lite extra trögt. Att sätta för dessa tomrum finns på agendan, men det är ett rätt omfattande ingrepp... Den här tråden hör väl egentligen hemma på något helt annat forum, men det känns som om rätt många här kan lite allt möjligt, speciellt när Kronans prylar är inblandade Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Hur fort flyter Kongo floden i knop? Körde en 25 meter lång piratbåt hem på Götaälv. Vattnet rörde sig i 4,5 knop mot vår båt. Båten toppade 6,5 knop på motor. 2 knop fram är 3,7 km/h. Det tog tid, och inte så enkelt att snabbt flytta sig om något händer... 60 ton kan vara lita stort för en Bogser2. Har för mig att om det var tungt, användes flera båtar. Den toppar 10 knop tom orginal. Med 60 ton får ni ta med lite fika eller liknande. Du är på helt rätt forum, tror att ribban är hög här om det är grönt eller närbesläktat. //Morgan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 jag ser 2 alternativ! A) stäng tråden BILDER!!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Jag har för mig att Deutz-motorn är luftkyld. Inget fel i det, men om remmen till fläkten går av skär motorn på några sekunder. Det finns en sensor som känner av om fläkten stannar och skall då se till att motorn stannar. Om sensorn eller nåt går sönder kan det bli haveri vid rembrott. Detta missöde har hänt ett antal grävmaskiner. Annars är Deutz en bra motor, men kylningen får man ha koll på. bv2011-05-02 22:32:32 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 2 Maj , 2011 Rapport Share Postad 2 Maj , 2011 Men, är inte propellern monterad åt fel håll på båten? Som den sitter nu så är den utformat för ökad kavitation och felaktig slip-stream runt propellerbladen....... SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ROADKILL Postad 3 Maj , 2011 Rapport Share Postad 3 Maj , 2011 Jag har för mig att Deutz-motorn är luftkyld. Inget fel i det' date=' men om remmen till fläkten går av skär motorn på några sekunder. Det finns en sensor som känner av om fläkten stannar och skall då se till att motorn stannar. Om sensorn eller nåt går sönder kan det bli haveri vid rembrott. Detta missöde har hänt ett antal grävmaskiner. Annars är Deutz en bra motor, men kylningen får man ha koll på. [/quote'] Den är luftkyld även i Bogserbåt 2. Fördelen är när den klättrar på isen, och inte har något behov av kylvatten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ivenblixt Postad 3 Maj , 2011 Rapport Share Postad 3 Maj , 2011 Hur fort flyter Kongo floden i knop? Körde en 25 meter lång piratbåt hem på Götaälv. Vattnet rörde sig i 4' date='5 knop mot vår båt. Båten toppade 6,5 knop på motor. 2 knop fram är 3,7 km/h. Det tog tid, och inte så enkelt att snabbt flytta sig om något händer... 60 ton kan vara lita stort för en Bogser2. Har för mig att om det var tungt, användes flera båtar. Den toppar 10 knop tom orginal. Med 60 ton får ni ta med lite fika eller liknande. Du är på helt rätt forum, tror att ribban är hög här om det är grönt eller närbesläktat. //Morgan[/quote'] Någon efterfrågade bilder. Här finns det en uppsjö. Där går också att läsa om projekten. http://bilanga.org/bilder/album/2009-mai-ndombe Jag håller på att undersöka hur fort den flyter, men jag tror att det är rätt strömt på sina håll... På bilderna ser ni den gamla Pentan som idag driver båten. Lite annat skick på den än de som sitter i våra bogserbåtar. Det handlar alltså inte om att ta ner en hel båt, utan att plocka ut motorn och montera i pråmen. Vi hade gärna tagit ner en hel båt, men frakten blir alldeles för dyr då den inte går in i en standardcontainer. Den bredare containern (som någon vänlig själ här tipsade om) kostar alldeles för mycket att skeppa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 4 Maj , 2011 Rapport Share Postad 4 Maj , 2011 . Jag håller på att undersöka hur fort den flyter' date=' men jag tror att det är rätt strömt på sina håll... [/quote'] Strömmens hastighet beror på fall (nivåskillnad) och flodens bredd på olika ställen. Upp till Matadi som ligger 83 sjömil (134 km) från mynningen är Kongofloden farbar med Oceangående fartyg och där har jag varit många gånger. Men då måste man passera "Helvetes Grytan" (Hell´s Cadron) där strömmen är mycket stark. 7 - 9 knop om jag minns rätt. Det var "full ahead" som gällde där. Men jag misstänker att det inte är där era pråmar skall användas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ivenblixt Postad 4 Maj , 2011 Rapport Share Postad 4 Maj , 2011 Det är mellan Mai-Ndombe och Kinshasa som båten går. Jag hoppas inte heller att det är där den går Men eftersom den går idag med den nuvarande Volvo Penta MD32 (tror jag det var) som ser betydligt mindre ut, så borde det ju inte bli sämre i alla fall... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.