Gå till innehåll

byta växellåda bv202..


Gäst monkysa

Rekommendera Poster

Gäst monkysa

Hejsan.

 
Står inför.. eller rättare sagt, är mitt i ett växellådsbyte på en 202 (gammal svensk). Meeen det va ju inte precis lika lätt som i en 9031a. Det sitter ju en konstig vattentätt låda under hela vagnen hehePDT_Armataz_02_10.gif . Jag undrar om någon här har genomfört detta och redan uppfunnit hjulet med hur det är enklast att få ut lådan.
 
jag hade tänkt lyfta ut både motor och lådor i ett, men jag vet inte längre om det kommer gå, utan att plocka bort hela bilen från motor+lådor..
 
 
 
Tips, tricks, fusk mm, allt av något värde uppskattas.

monkysa2011-05-30 17:09:25

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Vinkon

Jag tog ur motor och låda i ett.

Men jag håller ju även på att dieselkonverterar så jag har ju även rivit ut kylarn och en massa annat.

 

Men mitt tips är väl att skaffa en sån där lyftbock man kan flytta lyftpunkten på.

Tror inte att jag får i motor och låda i min igen utan att själv skaffa en sån.

 

Tips 2: ta bort hela främre kardanaxeln, den är bara i vägen.

 

//Vinkon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

kylet är borttaget redan, främre kardan är tänk att ta bort helt. Behövde du ta bort startmotor eller något sådant? du skrev ju "masssa annat" vilket kan vara en hel del hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

tycker det är lite skumt att det inte står något om avgasröret.. (eller så missade jag det båda gångerna jag läste hehe) läste också att det va mekanisk koppling som beskrevs här, denna jag grejjar med har hydraulisk. (dock har jag redan lossat slangarna så för den saken så e de ju skitsamma, men så att de andra stämmer.  Och har lite problem med att lossa oljetrycks slangen.. den vill ikke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

Jag äger också en gammal svensk, och när min b18 skulle ur, så va det bara kylaren, hydraulpumpen och avgasrör jag tog bort, sen lyfte jag ur motorn för sig, sedan växellådan nägra dagar senare..

Jag hade den gamla styrningen och den behövde inte jag ta bort iaf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Känns skumt att du bara tog bort så lite saker. tempgivaren tex? generatorns kanlar? kardan och oljetrycksslang mm. Nåväl, det får väl bli ett nytt försök i veckan då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

avbitartång, Och kardanen behöver man inte ta bort om det är huvudväxellådan du ska ha ur.

Det är inte svårare än att du tittar lite hur det ser ut, lossa motorn, och släng ur den och det som behövs runtomkring. Sen växellådan sitter i två gummin under (jag låg där motorn satt och skruvade bort dom och det va lite kukigt) sen sitter den med några skruv i fördelningslådan.

titta så ser du, men ta inte bort mer än nödvändigt, tex kardanen är inte nödvändig.

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst laukermarcus

Tja. Jag tog ut b18 med båda växellådorna i ett paket och jag har styrsnäcka. Tog dock ut kylaren först + alla slangar, ej gen, start eller hyd. pump.

 

Dock kan du nog ta lösnväxellådan utan att ta lös motorn. Det kanske är enklast att sära fördelningslådan och växellådan och plocka ut dem var för sig. När jag lyfte tillbax nya dieselmotorn gjorde jag det med bara huvudväxellådan på, sedan lyfte jag in fördelningslådan genom dörren och monterade den bakifrån.

 

Hoppas det löser sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Nu är motor och lådor nästan lyftklara. Saknade en 14mm långhylsa för att kunna lossa förd-lådan helt. Saknade iofs en 27mm block till ett oljerör/slang.. Ska även lossa oljefiltret. Lossade inte det nu, då bilen står ute, så det inte börjar att komma massa norskt krom dit :)

 
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

 

' date=' så det inte börjar att komma massa norskt krom dit :)

 
[/quote']

 
 En forklaring takk PDT_Armataz_02_12.gif Norskt krom ????

PDT_Armataz_02_07.gif

 
 Morro PDT_Armataz_02_04.gifhe he PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...