Gå till innehåll

Hur kan vi filma träffar bättre, vad vill man se?


Gäst JAWS

Rekommendera Poster

Tänkte dra igång en tråd där vi kan utbyta erfarenheter kring att filma på träffar.

Det är ju alltid många som filmar (med mobiler, stillbildskameror och videokameror) på träffarna så det vore kul att samla den erfarenheten på ett ställe.

Dela gärna med er av egna erfarenheter eller tyck bara till om vad du vill eller inte vill se.

 

Innehåll:

Vad tycker ni är viktigast att få med från en träff?

Vad brukar man oftast missa att filma på träffen?

 

Kamera:

Räcker det med en mobilkamera?

Vilka vattentäta kameror funkar bra? (GoPro, Kodak Sportplay, Conture etc)

Fästa kameran på bilen, bra eller dålig idé?

 

Klippning:

Är det bara bilarna man vill se, eller är även arrangemanget runt träffen intressant också?

Hur ska man klippa en riktigt fastkörning med vinschning som pågår 5-20 min? Ska man visa den i sin helhet, 10x hastigheten (snabbspolning) eller nerklippt till 30 sek?

Måste det alltid vara snabb "X-Games klippning" för att det skall vara intressant?

Ska det vara korta filmer, typ "Sportspegeln reportage"?

Bör man blanda video och stillbilder i samma film?

 

Ljud och musik:

Vilken musik passar till gegga?

Som ni kanske har märkt så brukar Youtube protestera om man lägger "väldigt kända" låtar i sina filmer, vilket får till följd att filmen plockas bort.

 

Vi börjar med dessa frågor så blir det förhoppningsvis fler med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 54
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst Åsanisse

Jag måste bara tipsa om, en enligt mig riktigt bra film makare. 

De flesta filmer han har gjort tycker jag håller god standard, och är helt otroligt inspirerande

En annan kanske lite udda sak, är att flera av mina nya favoritlåtar är just från snowbatmans filmer.
Jag tycker att musikvalet är viktigt då det hjälper till att skapa en känsla.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

I det här fallet är jag helt enig med Speedy. Inget annat ljud än motorljudet. Om det är blåsigt så kan man tona ner ljudet lite- men absolut inte maskera det med musik.

 

Hasse H gör bra filmer tycker jagPDT_Armataz_02_02.gif Han klipper ner "råfilmen" till kortare snuttar som han visar som klipp i en längre "produktion". Och mellan varje klipp så kommer det en blankruta med text som beskriver vad som händer- typ, "Kalle simmar med sin valp" och sen kommer filmen på det. När Kalle simmat klart så kommer en ny ruta där det står Nisse kör omkull, osv osv. Det är såna filmer jag aldrig tröttnar på i alla fall!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe

Undvik evighetslånga sekvenser från surhål och liknande där samma bil åker fram och tillbaka med förhoppning att komma loss. Winch- , surhålskladds- och bärgningsskvenser är generellt alldeles för långa.  Det bästa är att se när det går framåt, inte fram och tillbaka i samma hål i tre minuter. Det var min ödmjuka åsikt i frågan. Håller helt med Obelix och Speedy: undvik musiken Ett exempel på bra film är denna

Hej svejs!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Rookien

Jag håller med dom andra här - ingen musik. Jag hade det i min första film jag lade ut på youtube, men önskar att jag inte hade lagt in det.

 

Jag har en film ute som min bror har filmat med mobilkamera och det funkar bra. Med hans mobil får man dock inte göra alltför häftiga rörelser, då blir det svajigt vilket syns på ett ställe i filmen.

Vattentät kamera kan väl knappast behövas?

 

Som sagts tidigare inte för långa sekvenser på fastkörning i surhål eller vinschning, men om man filmar sådant vill jag se bilen komma loss. Har sett några filmer där dom visar hur dom börjar vinscha, men man får inte resultatet - irriterande.

 

För det mesta blir det inte bra att blanda in stillbilder - på youtube vill jag se film.

För stillbilder funkar t.ex. Pixbox bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Stewz

Något som retar mej är en film som är 40s varav 28s är text vem som gjort filmen.

Eller en "film" bestående av stilbilder, why?
Ang. musik så har jag en video med köpta rättigheter att visa, men det skiter ytuben i och blockerar den i flera länder (trist), och två videos bara försvann för att de inehöll musik som inte godkändes?

När jag får tummarna ur och lägger upp fler så blir med live-ljud
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att så många nappade på denna tråd. Intressant att flertalet inte vill ha musik.

Detta betyder att man som filmare bör låta kameran gå lite extra så man får längre "live-ljud" att leka med i redigeringen.

 

En annan grej som slog mig är om man kanske klipper ihop små filmer där varje film är alla klipp man filmat på en enda bil (på den träffen).

Alltså istället för att göra en "långfilm" om hela träffen.

Tror jag ska testa denna variant på helgens träff i Hofors.

 

Vad har ni för tankar kring bild/ljud kvalitet?

Vad finns det för prisvärda kameror? (Vilka ska man undvika?)

 

 

 

JAWS2011-06-05 01:03:46

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Tipps om en kamera som tår riktigt hårda tag, både kalla ute  temperaturer , slagtålighet vattentäthet och stabiliseringen är. Olympias Tought serie.

den ända kamera som hållt över ett år för mej, till vintern är den två år vilket är stort rekord för mej.

Ja så till deras "nya" den heter Olympus tought 8010 
14,7 mp på foton
750p-HD på film
Med en massa bra finesser på som väldigt bra vid vinkel och möjlighet att sätta i hop pannorama foton från upp till 3 foton direkt i kameran.
Pris nu på nätet "expert" sin nätbutik, 1790 kr
vet att när jag köpte min tought 6000 kostade föregångaren tought 8000 runt 4500-5000 kr, och min kamera 2400 kr på extra pris då.

Kollade på den häromdagen och vill man ha en tålig kompaktkamera med bra foto och ändå skapliga film möjligheter till ett vettig pris, kan jag rekomendera den

H.Hansen2011-06-06 21:00:50

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan

Offroading behöver inte ombordkameror, i mina ögon. Det är ingen actionsport på det sättet. Roadracing och liknande fartsporter lämpar sig bättre för ombordmaterial.

Annars tycker jag att det är bra med en personlig prägel på filmerna. Det finns de som är sjukt duktiga på att redigera i rockvideotempo, då kan det bli skitsnyggt. Men om någon som inte bemästrar tekniken gör ett taffligt försök så blir det inget vidare. 
Alltså, försök skapa en egen stil! 

Kill your darlings är ett bra uttryck. Själv tycker jag att det är skitsvårt att klippa ner två timmars material till tre minuter, men det blir en mer sevärd film om man lyckas. 

Jo, just det... Jag har svårt för skakiga filmer där kameran far omkring hur som helst. Själv orkar jag sällan släpa med mig stativet, men jag försöker åtminstone fokusera på det jag gör. Många verkar fladdra omkring både i tanken och med kameran.

Norrhyttan2011-06-06 21:53:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nog erkänna att som offroad rookie kan vara svårt att veta vad som kommer att hända under körningen. Detta kan säkert variera mellan träffarna, men oftast kör folk "där dom känner för".

Men det är iof kanske hela grejen med Offroad PDT_Armataz_02_02.gif

Det jag menar är att det blir ju lättare att filma en Formula Offroad tävling där alla bilar köra samma bana och man ganska omgående kan avgöra var "all action" kommer att ske på banan samt även få med allt på film

 

Men som Norrhyttan skriver så är ju Offroad inte någon actionsport så det gäller ju bara att fånga dom mest sevärda geggspruten/fastkörningarna, eller?

 

Jag brukar få filmer från Klas_B, om vi varit på samma körning, som jag sen klipper ihop. Fördelen då är ju att man är på två ställen samtidigt och förhoppningsvis missar mindre. Funkar kanonbra!
JAWS2011-06-07 10:29:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst robban.f

Absolut ingen musik i motorfilm, det är den regel som jag håller mig till.

Man blir ju bara ledsen om en rytande V8 skall dämpas av nån sunkig musik.

Musik i all ära, men inte i motorfilmer.

 

Bästa resultatet får jag när jag filmar full HD med systemkamera + extern mick.

Kräver bra dator för att orka redigera, men bildkvalitén blir bra.

Gammal DV-kamera med band är ett h**^* att redigera när man först måste tanka över bandet på hårddisken, sen blir det kass upplösning och inte widescreen.

 

GoPro har jag inte provat, men är sugen på det.

Är som sagt ingen actionsport att köra över stora stenar, men man kan filma och köra samtidigt PDT_Armataz_02_01.gif

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ryden

Om du vill ha en lång sekvens i ett surhål så bryt upp den i småbitar och visa mellan andra inslag.

Då får man lite känslan av att det pågår "under tiden" och kan hjälpa till att binda ihop andra delar av filmen.

Visa själva losskörningen på slutet (kanske efter eftertexterna)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sugga

Jag värnar om kvalite på tuben så här är några åsikter från min sida:

Använd stativ skulle jag vilja ha som krav, använd åtminstone ett träd eller likn att ta stöd emot, man ser alltför ofta folk som filmar med mobiler i princip på rak arm vilket resulterar i skit.

Klippningen är A & O och för att få material at klippa med krävs mycket filmande gärna med flera kameror. Räkna med att klippa bort 95%.

För att få det bra kan man få regissera lite och ha en tanke redan innan man åker ut.

Ombordfilmer är ruskigt tråkigt möjligtvis kan man använda korta klipp för att få lite klippmöjligheter.

Klipp mellan olika vinklar och scener, raka klipp med samma vinkel brukar bli kasst.

Kass kvalite där pixlarna är stora som enkronor är så tråkigt, satsa på bra bildkvalite eller låt bli.

Satsa på originalljud, använd bra lös mick med bra puff/vindskydd.

Göra film är inget man lär sig i en handvändning. Lek, testa och visa för andra och våga ta kritik.

Lycka till! (vi vill se mer bra film) PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan

Jag gör ungefär alla fel som Sugga radar upp. Gör det att jag borde förbjudas att ladda upp filmer på nätet? Sugga tycker nog det, och jag hoppas för hans skull att han inte råkar titta på någon av mina filmer.

 

Jag tycker resonemanget är helt fel. Låt oss glada amatörer vara just glada amatörer. Det är charmen med filmer på nätet. Tycker man att en film är alldeles för sunkig för ens personliga krav så är det ju bara att klicka vidare.

<FONT style=": #605b46">

Jag värnar om kvalite på tuben så här är några åsikter från min sida:

Använd stativ skulle jag vilja ha som krav' date=' använd åtminstone ett träd eller likn att ta stöd emot, man ser alltför ofta folk som filmar med mobiler i princip på rak arm vilket resulterar i skit.

Klippningen är A & O och för att få material at klippa med krävs mycket filmande gärna med flera kameror. Räkna med att klippa bort 95%.

För att få det bra kan man få regissera lite och ha en tanke redan innan man åker ut.

Ombordfilmer är ruskigt tråkigt möjligtvis kan man använda korta klipp för att få lite klippmöjligheter.

Klipp mellan olika vinklar och scener, raka klipp med samma vinkel brukar bli kasst.

Kass kvalite där pixlarna är stora som enkronor är så tråkigt, satsa på bra bildkvalite eller låt bli.

Satsa på originalljud, använd bra lös mick med bra puff/vindskydd.

Göra film är inget man lär sig i en handvändning. Lek, testa och visa för andra och våga ta kritik.

Lycka till! (vi vill se mer bra film) [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Sugga

Norrhyttan du har nog missat ämnets rubrik: "Hur kan vi filma träffar bättre, vad vill man se?"

och mitt inlägg var mina åsikter och självklart får man vara amatör det är vi alla i början men även amatörer behöver tips.

Jag vill inte se skitfilmer men det är ju i slutänden inte jag som bestämmer vad som läggs upp och jag har alltid möjligheten att klicka vidare (vilket jag gör)

Jag har bara svarat på frågan vad jag vill se.
Sugga2011-06-08 08:12:56
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan
Norrhyttan du har nog missat ämnets rubrik: "Hur kan vi filma träffar bättre' date=' vad vill man se?"
och mitt inlägg var mina åsikter och självklart får man vara amatör det är vi alla i början men även amatörer behöver tips.
Jag vill inte se skitfilmer men det är ju i slutänden inte jag som bestämmer vad som läggs upp och jag har alltid möjligheten att klicka vidare (vilket jag gör)
Jag har bara svarat på frågan vad jag vill se.
[/quote']
När du skriver att du vill ha krav på stativ och att man ska låta bli att filma om man inte kan leverera en viss teknisk kvalitet så känns det inte som krav för amatörer.

Många, bland annat jag, filmar för att det är roligt, med den kamera man har. De flesta som är ute i skogen och lerpölarna har knappast filmandet som primärt intresse. Då kanske man inte är så pigg på att lägga stora belopp på utrustning.
Jag blir jätteglad när jag ser ett välproducerat Youtube-klipp gjort med proffsutrustning och redigerat i en rökardator med programvaror jag aldrig skulle ha råd med eller förmågan att lära mig arbeta med, men blir lika glad när jag ser någon som gjort det bästa av situationen med en enkel mobilkamera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Jag tycker att det är viktigast att fånga stämningen och de eventuella actionpartierna på en träff eller körning. Gärna amatörmässigt, vi är ju trots allt amatörer (dom flesta?). Välklippt - inte nödvändigtvis! Håller med ovanstående om att "kill your darlings" bör vara ledord, hellre nedklippt och fånga fokus. Föredömligt att producera en kort (ca 2 min) och en lång version (ca 10 min) av samma körning!

 

Nu till grundfrågorna som JAWS ställde i tråden:

 

Innehåll:

Vad tycker ni är viktigast att få med från en träff?

- Stämningen, gärna åtminstone en liten sekvkens som visar alla bilarna som är med (gärna samlade).

- Action, gärna upp/ner i lera. Stenklättring. Trädfällning? Dikespassager mm. Blanda närbilder med lite avstånd så man ser spårval etc.

 

Vad brukar man oftast missa att filma på träffen?

- Man missar alltid att filma dom värsta fastkörningarna, eller åtminstone dom man gör själv. Man har ju fokus på att få upp fordonet, filming blir just då lite sekundärt. Därför bra om nån annan eller flera filmar vid sånna tillfällen.

- Saknar ibland roliga kommentarer från deltagarna. Kommentarerna i leran... fläkthaveriet... däckkrängningen... winchningen... Visst kan det bli lite väl utlämnande ibland, så jag är lite kluven till det. Särskilt om man inte uttryckligen fått tillstånd att publicera dom man filmar. Men med redigering och omdöme kan det bli mycket bra.

 

Kamera:

Räcker det med en mobilkamera?

-Ibland har man inget bättre än en mobilkamera just vid fastkörningen och då är den bättre än inget alls. Behöver inte alls vara HD kvalitet, man tittar ju ändå mest på Tuben och i datorn. Innehåll är viktigare än filmkvalitet och upplösning för mig.

 

Vilka vattentäta kameror funkar bra? (GoPro, Kodak Sportplay, Conture etc)

- Jag är tvärnöjd med min Kodak Playsport ZX3, vattentät till 3 meter. Har ett extra (löst) vidvinkelobjektiv till den. Filmar i 1080p (full HD), kostar ca 900 kr. Objektivet ca 120 kr från Kina med magnetfäste. Elektroniska bildstabilisatorn och en hyfsad digitalzoom fixar mycket på kvalitetssidan. Har även filmat med vanlig digital kompaktkamera (Casio Exilim 7), men den är alldeles för ömtålig för att ha med i skogen och leran känns det som. Inte byggd för filmning alltså.

 

Fästa kameran på bilen, bra eller dålig idé?

- Tveksam, men jag har inte provat än. Funderade på onboard som komplement till handhållen, just för att få med dom egna magplasken och kommentarerna i hytten, samt B30:ns härliga insugningsljud med sportluftfilter.... Dvs låta onboardkameran rulla när bilen är i rörelse. Eventuellt köra fjärrkontroll till kamera placerad bak på kompisens bil? Så man blir med själv...

 

Klippning:

Är det bara bilarna man vill se, eller är även arrangemanget runt träffen intressant också?

- Är intresserad av allt, träffen, folket, bilarna, tekniken. Kryper gärna in under fordonen själv för att få byggideer och tekniktips, skulle vara kul att se på film åxå.

 

Hur ska man klippa en riktigt fastkörning med vinschning som pågår 5-20 min? Ska man visa den i sin helhet, 10x hastigheten (snabbspolning) eller nerklippt till 30 sek?

- Är det mer nöta än säg 1-2 minuter + winchning så kanske man skall snabbspola i redigeringen, men upplösningen är viktig att få med.

 

Måste det alltid vara snabb "X-Games klippning" för att det skall vara intressant?

- Inte alltid, men det är variationen och blandningen på folks klippning gör heleheten. Jag säger både och!

 

Ska det vara korta filmer, typ "Sportspegeln reportage"?

- Gillar filmer med lite dokumentär touch, gärna med kommentarer.

 

Bör man blanda video och stillbilder i samma film?

- Tveksam till för mycket stillbilder, annat är som bakgrund till text etc.

 

Ljud och musik:

Vilken musik passar till gegga?

- B30 sången passar allra bäst!!! När luktvideon kommer så får man ju även njuta av bränd lera vid datorn... - I övrigt helst ingen musik, undantag väldigt nedklippta korta filmer med mycket action. Vill i största möjliga utsträckning höra motorljudet!

 

// KlasKlas_B2011-06-09 07:49:12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan

Att fundera på med HD: Är det värt det? Högre upplösning kräver mer av optiken, så för att ha någon glädje av full HD vill det till att det är en bra kamera. Filerna blir även extremt stora. Jag filmar väl inte så extremt mycket, men har fyllt en 2TB (alltså 2.000 GB) hårddisk på ganska kort tid, trots att jag sällan sparar materialet i full HD, även om kamerorna levererar det.

Provade att göra en film på drygt en minut som test. Sparade den i lite lägre upplösning och den blev runt 30 MB stor, sedan gjorde jag en version i full HD och sparade i riktigt bra kvalitet - då blev den över 500 MB! 
Som sagt, det blir snabbt sjuka mängder. Även om hårddiskar är billiga idag så kräver det dessutom en ganska vass dator när man ska redigera materialet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Jag tycker, till skillnad mot andra, att musik kan göra sig. Det hela handlar om vad filmen vill visa, låt säga att fotografen sveper med kameran över parkerade bilar eller fångar stämningen runt ett surhål utan att någon kör där för tillfället. Då hör jag gärna musik föra fotografens andhämtning eller annat liknande ljud. Om man blandar det med motorljud där det är bilar i rörelse som filmas tycker jag att det blir allra bäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tips från mig.

# Håll koll på att linsen på kameran är ren från damm eller sandkorn. Kan var svårt att se på displayen när man filmar, men skräp syns mkt. tydligt på 37" TV, speciellt om det varit en solig dag. Detta gäller även extra linser/filter som du sätter på kameran.
# Ställ in kameran att ta upp ljud i Stereo, inte surround, detta för att underlätta filhantering vid redigering. Inte alla program stödjer surround ljud!
# Planera (grovt) ditt filmande utifrån vad du tror kommer hända under dagen. Tänker du filma allt eller fokusera på en bil eller ett moment under träffen?
# Gör inte en film som alla gillar!
# Filma det som intresserar DIG, eftersom som du förmodligen redan har koll på just detta kommer filmen direkt ha bättre innehåll.
# Det finns möjlighet på Youtube att (gratis) klippa ihop filmer som du laddar upp samt lägga till musik. Väldigt basic men funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan
Jag tycker' date=' till skillnad mot andra, att musik kan göra sig.[/quote']Ofta är musiken ett sätt att dölja att man har för dåligt med ljudmaterial. Det blir ett jäkla gnäll på att man inte hör motorljudet, men alternativet kanske många gånger hade varit inget ljud alls. 
Har man ingen extern mikrofon med puffskydd kan allt ljud bli fördärvat en blåsig dag. Filmar man med zoom på lite avstånd kanske inte ljudet når fram, istället är det bara en massa blåst och helt ovidkommande kommentarer från publiken runt omkring som diskuterar huruvida de ska grilla i kväll.
I de lägena föredrar jag att maskera det med musik, men får alltid på skallen för det.

# Håll koll på att linsen på kameran är ren från damm eller sandkorn. Kan var svårt att se på displayen när man filmar' date=' men skräp syns mkt. tydligt på 37" TV, speciellt om det varit en solig dag. Detta gäller även extra linser/filter som du sätter på kameran.[/quote']Framför allt är det viktigt med just extralinser, och när man kör med mycket vidvinkel. Vid extrem tele blir inte smuts på linsen samma problem, om det inte sitter en blaffa precis i mitten.
Jag har en vidvinkelkonverter till min kamera som jag aldrig använder just därför. Hur noga man än rengör den så är det alltid något pyttelitet dammkorn som ställer till det. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att fundera på med HD: Är det värt det?

Nja' date=' håller med dig om att 1080 (HD) är otroligt utrymmeskrävande och kräver en bra dator för att redigera.

 

En fördel är ju dock att om man jobbar i ett 720 projekt och har filmat i 1080 så finns ju massor med möjligheter att:

# Beskära/zoom in i 1080 filmen utan att tappa kvalitet.

# Du kan ibland även förbättra/minimera skakigheten i filmen med en manuell eller automatisk bildstabilisering.

# Om man även filmar i 50 fps så finns massor med möjligheter att skapa snygga lersprut i slowmotion [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_05.gif[/img]

 

Men visst tar 1080 (HD) plats och kräver sin dator!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller val av kamera så har Sony släppt en riktigt bra kompakt kamera som har fokus på videofilmning.

Sony HX9V heter den och har mkt. bra video specifikationer samt extrem zoom 24-380mm!!!!
Pris mellan 2800-4000 kr på Prisjakt.nu

Läs mer här, där dom även jämför den med systemkamerorna Canon 600D och Panasonic GH2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...