Gå till innehåll

skiljer utseendet på TP21?


Gäst kickassford

Rekommendera Poster

Gäst kickassford

har hört några gånger att "57an är den snyggare årsm. av TP21" men jag hittar ingen märkvärdig skillnad på årsmodellerna.

Någon som vet lite mer?

det enda jag sett är en lite annorlunda stötfångare på dom allra första. osså finns ju P2104 specialen då förståss men det är ju ingen TP21?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_03.gif Ja dom är alla lika snygga. Jag har en 1954 och en 1957 anledningen till att dom är lika snygga är att dom är identiska utvändigt. T.ex. samma stötfångare. Men fr.o.m. chassienummer 220 inträder en del skillnader. Bl.a. instrumentbrädans utseende och fjäderpaketen m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kickassford

aha på så sätt. under vilket årtal faller chassinummer 220?

du kanske har lust att knäppa ett kort eller två på skillnaderna? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Sugga med chassienummer 219 är en 1954 och min andra har chassienummer 424 och är 1957 års modell (sista årsmodellen). Av detta kan man dra slutsatsen att dom flesta är tillverkade 1954 och 1957.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hallo... Ich habe die Sau mit dem Cassy NR. 17 also eine ganz frühe. Ich weiß, das der Unterschied zwischen früh und spät auch nur das Amaturenbrett ist, und vieleicht der Motor?

Ich kenne eine Geschichte, wo die ersten 100 Modele bei einer späteren Inspektion bei Volvo auf B36 Motor umgebaut wurden, und die Funkanlage modernisiert.

 

Grüße küppi

 

Datei:25072011214.jpg|500px

 

Hej ... Jag har en sugga med Cassy NO. 17 alltså ett mycket tidigt. Jag vet att är skillnaden mellan tidig och sen bara är instrumentbrädan, och kanske motor?

Jag vet en historia där den första 100-modellen vid en senare inspektion av Volvo B36-motor byggdes om och uppgraderat radiosystem.

 

hälsningar küppi

 

File: 25072011214.jpg | 500px

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chassinr 220 tillverkades 1954 och sedan är det ett hopp till 221 och 1956 dvs inga tillverkades 1955. 221-725 blev altså till 56-57.

Skillnaden är som Beu instrumenteringen + lite annat yttre finns ingen. Suggan har aldrig funnits original med annat än ED:n(sidventilssexan)

Radioutrustningen har inget med årsmodellen att göra utan beror på användning och tidsperiod. Bl.a. satt RA200, RA121/122, RA145/146 och  RA422 fler varianter fanns säkert.

Självklart kan ombyggnad skett ute på förbanden.
Sugga2011-09-26 13:12:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...