Gå till innehåll

Spitfire och Mustang - kan det vara något?


Gäst Norrhyttan

Rekommendera Poster

Gäst Norrhyttan

Ja, alltså... Inte de tråkiga bilmodellerna, utan de legendariska flygmaskinerna som var lika viktiga som vackra!

Biltemas Vickers Supermarine Spitfire Mk. XVI och North American P-51D Mustang var på väg hem från Luleå och bjöd på en liten spontanuppvisning här hemma när de flög förbi.

 

Skakig film (fan så svårt det är att filma uppåt), men ljudet är rätt fränt för den som går igång på 27-liters V12: or med raka rör.

[TUBE]vhZN1G1zEmo[/TUBE]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst larsa

jag trodde att Biltemas Spitfire blev totalförstörd efter att Bertil Gerhard (RIP) krascha den i Norge förra året??

men dom kanske har köpt en ny?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst smypm

"

Bildelsföretaget Biltemas tidigare ägare var flygentusiast och har en Supermarine Spitfire XVI i Ängelholm som används vid flyguppvisningar, planet har registreringen SE-BIR och köptes 2007 för 14 miljoner kronor från England.[2]. 2009 köptes dessutom en Mk. XVIII som registrerades SE-BIN. Denna havererade dock vid landning i Norge i augusti 2010.[3]"

Från Wikipedia.

/Mårten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. I artikeln som låg på denna sida efter Bertil Gerhard tragiska olycka så stod det oxå att Biltema ägde två st Spitfire kärtror.

Skall kolla på Säter Airshow när jag kommer hem då jobbdatorn inte inte har något ljud.  :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan i förbifart nämna att flygshowen i Luleå 19/6 var en mkt mäktig uppvisning. Allt från de nyss omnämnda propellerkärrorna till nyaste nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan
jag trodde att Biltemas Spitfire blev totalförstörd efter att Bertil Gerhard (RIP) krascha den i Norge förra året??

Precis som nämnts så hade de två Spitfire. Och vad jag hört så blev inte kärran Bertil förolyckades i totalförstörd, utan är i full reparabelt skick.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Om ni tycker att det där är imponerande...

Jag skall till Duxford för "Flying Legends" 10-11/7 för tredje året i rad.

FLER än 20st sådana och liknande i luften samtidigt i slutuppvisningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Norrhyttan
Om ni tycker att det där är imponerande...

Jag skall till Duxford för "Flying Legends" 10-11/7 för tredje året i rad.

FLER än 20st sådana och liknande i luften samtidigt i slutuppvisningen...

 

 

Visst, men då är det en av Europas största flyguppvisningar. Här rörde det sig om en spontan överflygning hemma hos en kompis. Jag tycker det är skitfränt att ha polare som gör sånt rent spontant.

Men du har väl Mustanger och Spitfires snurrandes över ditt hus hela tiden. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Nej du, tyvär inget sådant, F11 lades som bekant ned för många år sedan och alla Spitfireplanen såldes för billigt..

Ville egentligen bara få brösta mig lite, och ta ut lite njutning i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...