Gå till innehåll

BE behörighet


Gäst thowes

Rekommendera Poster

Gäst thowes

Funderar starkt på att grejja BE behörigheten, alltså tungsläp på personbil, och funderar lite på vad som krävs. Att skriva om teoriprovet vet jag att man torskar på, men vad ingår i uppkörningen? Vilka manövrar skall man behärska och så vidare? Vilken typ av släp kör man upp med? Krävs det ett dubbelaxlat släp eller?

 

Man skall tydligen höja totalvikten på B kort till över 4 ton under 2013..  Nån som vet nått mer om det?

 

/Thommy

 
thowes2011-06-21 21:10:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mandarin

Funderar du att ta det i höst så kan vi kanske läsa teorin ihop. Jag måste ju också ha ett BE kort för att köra med mitt nya släp när det väl är reggat.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag tog BE för 2 år sedan och det var inte svårt egentligen. Plugga teorin hemma på CD-skiva med prov. Du kan få min skiva om du vill.

Körprovet går ut på att man skall backa runt på en tänkt "gård" och parkera ut med en lågsides vägg med begränsning bakåt, den s.k kristallväggen, och även i ett garage utan slut. Man har gott om tid och får vad jag kommer ihåg rätt ta om hur många gånger som helst. Har för mig att man har 10 minuter på sig och att det tog 3 minuter om man tog det riktigt lugnt.

 

Sedan är det säkerhetskontroll och körning i trafik varför jag starkt rekommenderar körskola för att se till att man kör som man ska efter år av olater. Släpet måste vara halvt lastat, ha en totalvikt över B-gränsen för bilen och vara täckt så att du inte ser igenom det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst thowes

Ja, jag drar gärna en kopia på din CD. Ska köpa teoriboken så fort jag hinner.

 

Körde mycket tungsläp i lumpen, och fick körtillstånd för tungsläp, men tog det aldrig civilt :-/  Kör en hel del släp idag oxå, så jag tror inte detta skall vara nått större problem, det är väl teorin det hänger på :-D

 

Jonas: det där lät bra! Vi får smida en plan efter semestrarna!

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst christer_tgb

Jag funderar på att ta tung bil och tungt släp under hösten så jag är också intresserad av en studiecirkel. :-)

 

Peter - jag tar gärna också en kopia om det är möjligt. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst thowes

Fler som är "på"?

Man skulle ju kunna ta en "övningskörningsdag", hyra ett större släp, skaffa några plastkoner å leta rätt på nån bra grusplan å sen öva lite gemensamt & dela på kostnaden att hyra släpet.. 

 

/Thommy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Vi på Audi i malmö har fått ett pris på 3900:- + uppkörningsavgift av en körskola i stan, så givetvis ska jag ta BE behörighet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bullorg
varför jag starkt rekommenderar körskola för att se till att man kör som man ska efter år av olater. 

Håller på och tar nu.

Kört yrkestrafik i många år. Men Det blir en körlektion iallafall. Olater har man ju samlat på sig ett gäng.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag funderar på att ta tung bil och tungt släp under hösten så jag är också intresserad av en studiecirkel. :-)

 

Peter - jag tar gärna också en kopia om det är möjligt. :-)

 

Det finns även en skiva för C över. Nu har den leverantören nån form av skydd med aktiveringskod så jag vet inte om det går att köra "samma" skiva på flera burkar samtidigt.

 

Skaffade även material för CE nyligen men har inte kommit mig för. I Stockholm är det bara en firma i Tyresö som kör CE med trailer vilket lär vara mycket lättare = mycket billigare än ledad dragstång som utan vidare kan dra iväg. Långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...