Gäst ErikC304 Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2006 Jag har en TGB1111 på g och jag undrar vad värdet på en sån egentligen är. Man ser ju annonser på Blocket titt och tätt, men känslan är att de blir osålda länge. Har jag fel??? Den jag har på lut är efter vad ägaren säger 300-400 mil på mätaren, köpt i Norrköping för några år sen, ej inreggad än. Killen har knappt kört den nåt. Damask måste bytas och jag förutsätter att bromsarna måste ses över. Om jag förstått det rätt är det en AluZink, men vad är värdet rättuppochner AluZink kontra ursprungskaross? Jag ska kolla regnumret och de papper som finns med, om det är nåt krångel att få den registrerad så här långt efteråt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2006 Detta blir ju bara vad jag tycker då. Innan jag köpte min första valp var jag ruggit sugen på en PV-Jeep, men så hade jag en kompis som ägde en, och han var konstant snuvig och sjuk, klagade på väder och vind gjorde man också. så då blev det en valp på mig, sedan det skulle vara den enda bilen jag skulle ha. Nu är situationen lite annorlunda, vi har en familjebil och 11:an är bara en leksak för mig. En 11:11 hade igentligen varit mycket bättre, du ser gott i terrängen... mindre plåt som behöver fixas osv osv. Men.... väder och vind spelar fortfarande in på mig, och kanske på flera också, så det är säkert det som gör att de inte går lika snabbt. Objektet du nämner låter ju väldigt bra, låga mil och med AluZink... bromsar och damasker fixa väll du lätt ;-) Priset på 11:11 ligger väll upp mot 40-50 på dom jag har sett. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jockum Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2006 Rätta mig om jag har fel, men tror inte det finns det 1111 med aluzink-kaross. Kanske har fel, men de jag har snackat med säger att det inte finns. Den väger ju mer än den vanliga 11-bilen, kanske för att den skall kunna ta lite beskjutning eller nått, ja vet inte..... //jocke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2006 1111:an har väl hydraulik för PV-lavett etc...det är nog det som gör några kilo extra? s-os2006-10-02 18:35:13 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2006 Tvivlar på att den 1111 bil som såldes i Norrköping för några år sedan harAlu-zink- kaross. Har själv en 1111 med alu-zink kaross, men det är en 4-dörrars Robotbil och dom kom ut på marknaden senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst helinerd Postad 2 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 2 Oktober , 2006 Beau! Kan du lägga upp några bilder? /Markus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2006 Jo jag har en bild. Som du ser har den fyra dörrar och ett annorlunda akterparti med reservhjul. Som på övriga aluzink bilar är choken flyttad ner till motorhuven. Annars så skiljer inte mycket. Köpt i Karlstad april 2006. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2006 Och väldigt fint måste jag säga efter jag grundligt såg igenom bilen till Beau i Bjurbäcken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2006 Ruggigt frän! Hördu Beau, det är väl som på alla 300-chassi från försvaret, det sitter väl ingen mekan-vinsch på elvaelvorna? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst helinerd Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2006 Tjusigt! Får man fråga vad du gav för den i karlstad? Generellt vill folk på andrahandsmarknaden ha 40-50 lax för en sån bil, men med det begränsade användningsområdet, dåliga krocksäkerheten och kraftiga bränsleåtgången verkar det vara ett riktigt överpris... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bertilsigurd1 Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2006 Våraktionen i Norrköping, nådens år 2002, hade två 1111or. En rostig och hängig som gick för ca 17tkr och ytterligare en som såg rätt fräsch ut, som gick för 22-24 tkr har jag för mig. Jag hoppas det är den senare som nu är ute till försäljning. Men den egna förblir ju ändå bäst! Mvh Per Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst helinerd Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2006 Bertilsigurd Du verkar ha den äldre varianten av 1111:an Har du lust att lägga upp en bild från sidan lik den som Beau har så att man lättare ser skillnaderna? Modifierades bilarna i den nya versionen eller är de helt nybyggda? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 3 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2006 Nej, någon winsch har inte min bil. Kostade 30 000:- + moms på auktion i Karlstad. Största skillnaden är baktill där Robot-jeeparna har reservhjul och ett rejält bagageutrymme. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst essox Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2006 Hei gutter! mene å ha lest at 1111 roboten fikk aluzink karroseri 1979. det stod det på mitt vognkort.prøver å legge ut bilder av min robot. ERIK PS takk for sist BEAU !!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst essox Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2006 Og et bilde til.roboten har og 4 jekker i støtfangerene.til å stabilisere den med. skal prøve å få tatt et bilde av de idag. er jeg den eneste i Norge med robot? erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 7 Oktober , 2006 Rapport Share Postad 7 Oktober , 2006 er jeg den eneste i Norge med robot? erik Det börjar bli ganska många TGB´r i Norge, men Robot 11:11 tror jag inte det är många av Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bertilsigurd1 Postad 12 December , 2006 Rapport Share Postad 12 December , 2006 Hej, Hela produktionen av 11:a serien ägde rum 75-79. Jag hämtade själv en alldeles ny 11:a på Torslanda på sommaren 75 och körde den till regementet i Halmstad. 1111orna låg sent i produktionen och kom ut mot slutet av serien, förmodligen 79. Därefter stängde Volvo militärsidan på Lastvagnar så när politikerna väl bestämde sig för att även köpa tgb 20 så fick Volvo legoproducera denna serie externt. Under 80 talet började bilarna rosta och därför bytte man under första halvan av 90-talet karosser på en del bilar till Alu-zink. Detta gjorde man även med 1111orna men bara med de som skulle få pvrb då man redan bestämt sig för att skrota pv-pjäsen 1110. Din aluzink-kaross har alltså bara 10-14 år på nacken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 12 December , 2006 Rapport Share Postad 12 December , 2006 Väldigt, väldigt bra information Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 Vad kul med någon som var med då det begav sig... undrar vart Volvo la den externa legoproduktionen...knappast i Ungern som C202 antar jag ???? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 Dals Rostock. Var det nu kan ligga. Låter som i Staterna nånstans fast är väl i Dalarna om jag förstått hela saken rätt. Vet inte vilken firma som byggde dem. Enligt boken "Volvo Lastvagnar under 60 år", producerades C300 från 1974-84, vilket i alla fall ger slutåret för 20-bilarna. omega24v2006-12-13 16:53:53 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bertilsigurd1 Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 Kul att bli kategoriserad som antikvitet. Jag har ingen förstahandsinformation men enligt uppgift sattes den ihop på Hjalmar Forsbergs Vagnfabrik, Dals-Ed, Dalsland alltså. Ordern dröjde då tgb 20 innebar att det dittills cykeltolkande infanteriet skulla sitta uppsuttet i terrängbil. Det var inte bara ersättning av Valpar utan ren ny funktion som skulle tillföras. Men tolkningen hade sin tjusning... bertilsigurd12006-12-13 22:28:26 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bertilsigurd1 Postad 13 December , 2006 Rapport Share Postad 13 December , 2006 Jag hittade ett foto jag tog på de båda 1111orna på Norrköpingsauktionen. Titta om Du känner igen någon av dem. bertilsigurd12006-12-22 20:34:29 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 14 December , 2006 Rapport Share Postad 14 December , 2006 Om jag inte har fel info om Aluzink bilarna. Så är det chokens plasering som skiljer sej. Avsaknad av strålkastar torkare. Avbärarlisterna på sidorna. Givet vis fotsteget på hytten på förarsidan. Prisskillnaden på en bra bes bil. Lr en bil med def bromsar damasker bör inte skilja mer än 5-8 tusen. Tror/tycker jag. En fin privatsåld bil ca pris 45 tusingar? Men jag är nog som många andra att de bör nog vara hytt för så som vädret ser ut nu så finns de ju ingen vits med kapellet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bertilsigurd1 Postad 22 December , 2006 Rapport Share Postad 22 December , 2006 Här ser vi lite beskrivningar hur pv-pjäsen respektive PV-roboten användes på bilarna. Pvpjtgb 1111 användes alltså i skyttebataljonens stabskompaniets pvpluton som batch "klubba". På samma sätt hade brigadchefen ett pv-kompani med 1111or som sin klubba. Där fanns den alltså från det att den kom ut, 79-80, till dess att brigaderna började somna in och sedermera slaktas mot slutet av 90-talet. Min bil har säkert liknande körjournal som många andras, stilla i förråd från 92-93. Roboten bör ha kommit efter 95 och då tog man säkert ut en handfull bilar, satte ny kaross där amluckorna fick ge plats åt pvrb-lådan, och lät dem leva ett tag till. bertilsigurd12006-12-22 20:50:36 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 22 December , 2006 Rapport Share Postad 22 December , 2006 Intressanta bilder Betilsigurd1. 9 cm pvpjäs 1110 är en riktig trotjänare som hängt med länge och som från början drogs efter PV-jeep 9031 innan den blev monterad på bilen. Här är en bild på en 9 cm pvpjäs 1110 som jag tog häromåret i Karlstad.Beau2006-12-22 23:19:33 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.