Gå till innehåll

Värde 1111


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Jag har en TGB1111 på g och jag undrar vad värdet på en sån egentligen är. Man ser ju annonser på Blocket titt och tätt, men känslan är att de blir osålda länge. Har jag fel???

Den jag har på lut är efter vad ägaren säger 300-400 mil på mätaren, köpt i Norrköping för några år sen, ej inreggad än. Killen har knappt kört den nåt. Damask måste bytas och jag förutsätter att bromsarna måste ses över. Om jag förstått det rätt är det en AluZink, men vad är värdet rättuppochner AluZink kontra ursprungskaross? Jag ska kolla regnumret och de papper som finns med, om det är nåt krångel att få den registrerad så här långt efteråt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Detta blir ju bara vad jag tycker då. Innan jag köpte min första valp var jag ruggit sugen på en PV-Jeep, men så hade jag en kompis som ägde en, och han var konstant snuvig och sjuk, klagade på väder och vind gjorde man också. så då blev det en valp på mig, sedan det skulle vara den enda bilen jag skulle ha.

 

Nu är situationen lite annorlunda, vi har en familjebil och 11:an är bara en leksak för mig. En 11:11 hade igentligen varit mycket bättre, du ser gott i terrängen... mindre plåt som behöver fixas osv osv. Men.... väder och vind spelar fortfarande in på mig, och kanske på flera också, så det är säkert det som gör att de inte går lika snabbt.

 

Objektet du nämner låter ju väldigt bra, låga mil och med AluZink... bromsar och damasker fixa väll du lätt ;-) Priset på 11:11 ligger väll upp mot 40-50 på dom jag har sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel, men tror inte det finns det 1111 med aluzink-kaross. Kanske har  fel, men de jag har snackat med säger att det inte finns. Den väger ju mer än den vanliga 11-bilen, kanske för att den skall kunna ta lite beskjutning eller nått, ja vet inte.....

//jocke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att den 1111 bil som såldes i Norrköping för några år sedan harAlu-zink- kaross. Har själv en 1111 med alu-zink kaross, men det är en 4-dörrars Robotbil och dom kom ut på marknaden senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har en bild. Som du ser har den fyra dörrar och ett annorlunda akterparti med reservhjul. Som på övriga aluzink bilar är choken flyttad ner till motorhuven. Annars så skiljer inte mycket. Köpt i Karlstad april 2006.

 

20061003_004702_PVJRBTGBIL_Robo.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst helinerd

Tjusigt!

 

 

 

Får man fråga vad du gav för den i karlstad?

 

 

 

Generellt vill folk på andrahandsmarknaden ha 40-50 lax för en sån bil,

men med det begränsade användningsområdet, dåliga krocksäkerheten och

kraftiga bränsleåtgången verkar det vara ett riktigt överpris...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bertilsigurd1

Våraktionen i Norrköping, nådens år 2002, hade två 1111or. En rostig och hängig som gick för ca 17tkr och ytterligare en som såg rätt fräsch ut, som gick för 22-24 tkr har jag för mig. Jag hoppas det är den senare som nu är ute till försäljning. Men den egna förblir ju ändå bäst! Mvh Per

 

20061003_192401_investtgb.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst helinerd

Bertilsigurd

 

 

 

Du verkar ha den äldre varianten av 1111:an

 

 

 

Har du lust att lägga upp en bild från sidan lik den som Beau har så att man lättare ser skillnaderna?

 

 

 

Modifierades bilarna i den nya versionen eller är de helt nybyggda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, någon winsch har inte min bil. Kostade 30 000:- + moms på auktion i Karlstad.

Största skillnaden är baktill där Robot-jeeparna har reservhjul och ett rejält bagageutrymme.

 

20061003_224956_Bak_Robotjeep.jpg

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei gutter!

mene å ha lest at 1111 roboten fikk aluzink karroseri 1979.

 

det stod det på mitt vognkort.prøver å legge ut bilder av min robot.

 

ERIK

 

 

 

 

 

 

PS takk for sist BEAU !!!!20061007_115308_xpj222_06.jpg

 

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Og et bilde til.roboten har og 4 jekker i støtfangerene.til å stabilisere den med.

skal prøve å få tatt et bilde av de idag.

er jeg den eneste i Norge med robot?

 

erik20061007_115755_xpj222_12.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst bertilsigurd1

Hej, Hela produktionen av 11:a serien ägde rum 75-79. Jag hämtade själv en alldeles ny 11:a på Torslanda på sommaren 75 och körde den till regementet i Halmstad. 1111orna låg sent i produktionen och kom ut mot slutet av serien, förmodligen 79. Därefter stängde Volvo militärsidan på Lastvagnar så när politikerna väl bestämde sig för att även köpa tgb 20 så fick Volvo legoproducera denna serie externt.

 

Under 80 talet började bilarna rosta och därför bytte man under första halvan av 90-talet karosser på en del bilar till Alu-zink. Detta gjorde man även med 1111orna men bara med de som skulle få pvrb då man redan bestämt sig för att skrota pv-pjäsen 1110.

 

Din aluzink-kaross har alltså bara 10-14 år på nacken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Dals Rostock. Var det nu kan ligga. Låter som i Staterna nånstans smiley36.gif fast är väl i Dalarna om jag förstått hela saken rätt. Vet inte vilken firma som byggde dem. Enligt boken "Volvo Lastvagnar under 60 år", producerades C300 från 1974-84, vilket i alla fall ger slutåret för 20-bilarna. omega24v2006-12-13 16:53:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst bertilsigurd1

Kul att bli kategoriserad som antikvitet. Jag har ingen förstahandsinformation men enligt uppgift sattes den ihop på Hjalmar Forsbergs Vagnfabrik, Dals-Ed, Dalsland alltså. Ordern dröjde då tgb 20 innebar att det dittills cykeltolkande infanteriet skulla sitta uppsuttet i terrängbil. Det var inte bara ersättning av Valpar utan ren ny funktion som skulle tillföras. Men tolkningen hade sin tjusning...

20061213_222605_tolkminmi.jpgbertilsigurd12006-12-13 22:28:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har fel info om Aluzink bilarna. Så är det chokens plasering som skiljer sej. Avsaknad av strålkastar torkare. Avbärarlisterna på sidorna. Givet vis fotsteget på hytten på förarsidan. Prisskillnaden på en bra bes bil. Lr en bil med def bromsar damasker bör inte skilja mer än 5-8 tusen. Tror/tycker jag. En fin privatsåld bil ca pris 45 tusingar?

 

Men jag är nog som många andra att de bör nog vara hytt för så som vädret ser ut nu så finns de ju ingen vits med kapellet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst bertilsigurd1

Här ser vi lite beskrivningar hur pv-pjäsen respektive PV-roboten användes på bilarna. Pvpjtgb 1111 användes alltså i skyttebataljonens stabskompaniets pvpluton som batch "klubba". På samma sätt hade brigadchefen ett pv-kompani med 1111or som sin klubba. Där fanns den alltså från det att den kom ut, 79-80, till dess att brigaderna började somna in och sedermera slaktas mot slutet av 90-talet. Min bil har säkert liknande körjournal som många andras, stilla i förråd från 92-93. Roboten bör ha kommit efter 95 och då tog man säkert ut en handfull bilar, satte ny kaross där amluckorna fick ge plats åt pvrb-lådan, och lät dem leva ett tag till.20061222_205017_tgb1111pjreglmi.jpg

20061222_204837_tgb1111rbreglmi.jpg

bertilsigurd12006-12-22 20:50:36

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smiley1.gif Intressanta bilder Betilsigurd1. 9 cm pvpjäs 1110 är en riktig trotjänare som hängt med länge och som från början drogs efter PV-jeep 9031 innan den blev monterad på bilen.

 

Här är en bild på en 9 cm pvpjäs 1110 som jag tog häromåret i Karlstad.20061222_231632_P3250166aa.jpg
Beau2006-12-22 23:19:33
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...