Gå till innehåll

912an


Gäst bv 202

Rekommendera Poster

Nu är det hög tid att vi startar en projekttråd om 912an vi köpte i början på sommaren.

Det är alltså en LTGB912 från 57 som vi köpte av en gubbe i grannbyn, han köpte den av försvaret 1987 och hade planer på att ha den och köra fram ved med. men den blev stående bakom hans hus istället. det är ca 2500mil på mätaren och den är i bra skick för att ha stått ute i 24år, mycket lite rost men dock lite rutten i trä lemmarna. planen är att göra i ordning den till ett fint skick och ha den och köra med, men nu låter jag bilderna tala för sig själv. jag håller på att fixa en pixbox så det kommer förhoppningsvis bilder inom kort

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

912.jpgyess det funka, men jäklar va liten den blev PDT_Armataz_02_06.gif

 hur kan jag få bilderna större? det står att bilderna bara får vara 80kb eller nåt sånt å dom e typ 2500kb, jag vet att man kan minska dom men då blir dem så små, jag försökte fixa en såndär pixbox men när jag ska aktivera den så skiter det sig, det står att en aktiveringslänk har skickats men jag får ingen länk till min mail PDT_Armataz_02_06.gif vad göra?

 

 

 

 

 

bv 2022011-08-10 14:20:24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har vi grejjat me bromsarna på nietolvan, vi har renoverat huvudbromscylindern och sedan luftat.

vi får dock inget tryck i systemet, och så bubblar det i bromsvätskebehållaren och trycker upp bromsvätska ur korken, sen undrar vi vad det ska vara för olja i hydrovacen, funkar det med automatlådsolja?  och hur luftar man hydrovacen? fundera på det så kanske ni kan få se några bilder sen (om ni vill) PDT_Armataz_02_12.gif

 

 

 

 

bv 2022011-08-17 22:24:31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Beskrivning del 2 till 912 finns på huvudsidan Terrängbil.net under "Handböcker" där finns bra bilder som visar luftnipplarna på hydrovacen PDT_Armataz_02_02.gif

Minns att jag "fuskade" mig igenom luftning lite för fort på 912an första gången vilket gav dubbeltramp på bromspedalen för att den skulle stanna PDT_Armataz_02_16.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Tuben menar du den som ska hänga fram på kofångaren? Jag har en med vet ju inte om den är orignial, ska ut till min 912a imorgon och kan ta lite bilder och mått då om ingen annan hinner före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Då ska vi se sa den blinde...

Kättingen är ca 3,2m lång utan krok och schakel, den består av 51 länkar som är 8cm långa och länkstålet är 15mm i diameter. Jag fotade kroken och det verkar stå att SWL (Safe Working Load) är 8ton.

 

K%C3%A4tting1.JPG

 

K%C3%A4tting2.JPG

 

K%C3%A4tting3.JPG

 

K%C3%A4tting4.JPG

 

K%C3%A4tting5.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hej.

Vi håller nu på med bromsarna på 912:an men begriper oss inte på hur man ska lufta systemet, vi tror att problemet är att vi inte får ur luften ur hudrovacen eftersom vi har luftat alla hjulcylindrar, det ända som har hänt är att vi har fått backarna på andra axeln att röra sig. Pedalen har vi inte fått något vidare tryck i utan den trampar man i botten hur lätt som helst. Är det någon som vet hur man ska bära sig åt rent tekniskt för att få ur luften ur systemet så är vi väldigt tacksamma för svar

PS vi har läst i verkstadshandboken som finns här på forumet men vi får inte ut något vettigt av det.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu ska vi snart ner till 912an igen, kom att tänka på att det borde inte kunna vara nå vakum kvar då bilen har vart avstängd en tid, vi hällde ju i bromsvätska i hydrovacen men när vi skulle lufta den övre nippel så kom det ingen vätska, vi får väl se nu då om vi får nå ordning på det. som vi skrev så har vi ju lite lite tryck då den mittersta axeln bromsar. vi har funderat på om man ska ha bilen igång eller något, vi har väl som ni kanske redan förstått inte så stor erfarenhet av dom här bilarna, så hjälp uppskattas PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa, nu har vi då varit ner igen och luftat runt om, men vi får inge mer tryck, men som jag sa tidigare så när  man trycker på bromspedalen så bubblar det i bromsvätskebehållaren på huvubromscylindern. vi funderar på om vi har kunnat gjort nå fel när vi monterade ihop den, men då borde det ju inte vara nå tryck alls. Tack på förhand // Förvirrad PDT_Armataz_02_08.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...