Gäst bv 202 Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 Nu är det hög tid att vi startar en projekttråd om 912an vi köpte i början på sommaren. Det är alltså en LTGB912 från 57 som vi köpte av en gubbe i grannbyn, han köpte den av försvaret 1987 och hade planer på att ha den och köra fram ved med. men den blev stående bakom hans hus istället. det är ca 2500mil på mätaren och den är i bra skick för att ha stått ute i 24år, mycket lite rost men dock lite rutten i trä lemmarna. planen är att göra i ordning den till ett fint skick och ha den och köra med, men nu låter jag bilderna tala för sig själv. jag håller på att fixa en pixbox så det kommer förhoppningsvis bilder inom kort Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv 202 Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 yess det funka, men jäklar va liten den blev hur kan jag få bilderna större? det står att bilderna bara får vara 80kb eller nåt sånt å dom e typ 2500kb, jag vet att man kan minska dom men då blir dem så små, jag försökte fixa en såndär pixbox men när jag ska aktivera den så skiter det sig, det står att en aktiveringslänk har skickats men jag får ingen länk till min mail vad göra? bv 2022011-08-10 14:20:24 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SGT.TROUBLE Postad 10 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2011 ser ju riktigt nice ut,dom e helt otroligt roliga att köra.Grattistill ett bra köp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv 202 Postad 17 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2011 Idag har vi grejjat me bromsarna på nietolvan, vi har renoverat huvudbromscylindern och sedan luftat. vi får dock inget tryck i systemet, och så bubblar det i bromsvätskebehållaren och trycker upp bromsvätska ur korken, sen undrar vi vad det ska vara för olja i hydrovacen, funkar det med automatlådsolja? och hur luftar man hydrovacen? fundera på det så kanske ni kan få se några bilder sen (om ni vill) bv 2022011-08-17 22:24:31 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv 202 Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 så tråkig kan ju inte tråden vara, nån måste ju veta något Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 912.Lars Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 Beskrivning del 2 till 912 finns på huvudsidan Terrängbil.net under "Handböcker" där finns bra bilder som visar luftnipplarna på hydrovacen Minns att jag "fuskade" mig igenom luftning lite för fort på 912an första gången vilket gav dubbeltramp på bromspedalen för att den skulle stanna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 ATF-olja (automatlådeolja)har ingenting i en hydrovac att göra,enbart bromsvätska...... Kolla handboken på forat.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tuben67 Postad 23 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2011 Har någon bild på vinsh kättingen till volvo 912, längd grovlek hur många ton som är stansad i kroken? mvh tuben 67 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 912.Lars Postad 23 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2011 Tuben menar du den som ska hänga fram på kofångaren? Jag har en med vet ju inte om den är orignial, ska ut till min 912a imorgon och kan ta lite bilder och mått då om ingen annan hinner före. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tuben67 Postad 23 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 23 Augusti , 2011 ja, den som sitter fram på kofångaren Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 912.Lars Postad 24 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 24 Augusti , 2011 Då ska vi se sa den blinde... Kättingen är ca 3,2m lång utan krok och schakel, den består av 51 länkar som är 8cm långa och länkstålet är 15mm i diameter. Jag fotade kroken och det verkar stå att SWL (Safe Working Load) är 8ton. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tuben67 Postad 25 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 25 Augusti , 2011 Tack för bilderna och hjälpen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst uffe Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 Hej jag har en med ett handtag i metall i stället för kroken. Typ en stigbygel. Ska det vara en krok ?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tuben67 Postad 10 September , 2011 Rapport Share Postad 10 September , 2011 Hej uffe har du några bilder på din kätting mvh tuben67 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv 202 Postad 20 September , 2011 Rapport Share Postad 20 September , 2011 Hej. Vi håller nu på med bromsarna på 912:an men begriper oss inte på hur man ska lufta systemet, vi tror att problemet är att vi inte får ur luften ur hudrovacen eftersom vi har luftat alla hjulcylindrar, det ända som har hänt är att vi har fått backarna på andra axeln att röra sig. Pedalen har vi inte fått något vidare tryck i utan den trampar man i botten hur lätt som helst. Är det någon som vet hur man ska bära sig åt rent tekniskt för att få ur luften ur systemet så är vi väldigt tacksamma för svar PS vi har läst i verkstadshandboken som finns här på forumet men vi får inte ut något vettigt av det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tuben67 Postad 20 September , 2011 Rapport Share Postad 20 September , 2011 Prova att koppla bort vakumslangnen från hydrovacen, lufta alla nipplar på den sen. Kan funka? mvh tuben67 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv 202 Postad 20 September , 2011 Rapport Share Postad 20 September , 2011 tack för snabbt svar, det ska vi prova Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv 202 Postad 21 September , 2011 Rapport Share Postad 21 September , 2011 nu ska vi snart ner till 912an igen, kom att tänka på att det borde inte kunna vara nå vakum kvar då bilen har vart avstängd en tid, vi hällde ju i bromsvätska i hydrovacen men när vi skulle lufta den övre nippel så kom det ingen vätska, vi får väl se nu då om vi får nå ordning på det. som vi skrev så har vi ju lite lite tryck då den mittersta axeln bromsar. vi har funderat på om man ska ha bilen igång eller något, vi har väl som ni kanske redan förstått inte så stor erfarenhet av dom här bilarna, så hjälp uppskattas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ltgb912 Postad 21 September , 2011 Rapport Share Postad 21 September , 2011 Uffe, kolla här: http://www.stovebolt.com/techtips/bendix/erickson/ Lite om hydrovac. Fiflade med så'nt för 25 år sen, menar att vi hadde av hjulene, och monterade skruvtvingor på alla cylindrane. Først luftade vi hydrovac'en, sen hjulene Bent Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv 202 Postad 21 September , 2011 Rapport Share Postad 21 September , 2011 aa, nu har vi då varit ner igen och luftat runt om, men vi får inge mer tryck, men som jag sa tidigare så när man trycker på bromspedalen så bubblar det i bromsvätskebehållaren på huvubromscylindern. vi funderar på om vi har kunnat gjort nå fel när vi monterade ihop den, men då borde det ju inte vara nå tryck alls. Tack på förhand // Förvirrad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.