Gäst Bullorg Postad 12 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2011 Hej alla smarta. Jag är medlem i SLRK och där är det ofta som träffar och greenlaning medelas att det skall bli kollon/konvoj körning. Jag har inte gjort lumpen då dom inte ville ha mig men jag har några vänner som har. SLRK´s kolloner brukar framföras i alldeles för hög fart och folk stirrar på bilen framför. Hur framför man en konvoj med bilar? Måste ju finnas en millitär manual eller så? Bullorg2011-08-12 20:09:25 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 12 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2011 man skall hålla koll på bilen BAKOM så den inte kommer för långt efter. Hastighet o avstånd brukar man göra upp om innan, inom försvaret bruar nån fordonstyp vara den som sätter hastigheten. Vi brukade hålla ca 50 för IB77 som hade mest TGB, lastbilar o standardfordon. Avstånd skall vara så att annan trafik kan köra om utan större ansträngning, dvs accelerera o köra om o in med god marginal bakom framförvarande, 150-300m. Risken är störst för dragspelseffekt, o då kan det gå väldigt fort för den längst bak, o tappar man bakåt så saktar resp fordon in så att alla kan köra i rimlig hastighet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bullorg Postad 12 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2011 Ja när jag å mina polare kör så är det den bakomvarande man har koll på å den som kör först håller hastigheten som avtalas innan. Men i tex stadstrafik så skall väll avståndet hållas tight för millitära fordon då det trotts allt enl lag är förbjudet att bryta millitärkonvoj. Men finns det någon manual man kan ladda ner eller så? Bullorg2011-08-12 20:13:19 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 12 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2011 Hur man kör beror helt o hållet på i vilket sammanhang. Fredligt eller fientligt område exvis. I normal civiltrafik kör man så att man stör andra så lite som möjligt. Finns det risk för att någon försöker stoppa konvojen/ transporten ökas hastigheten o avståndet minskas. Detta ställer dock stora krav på förarna. Det viktigaste är dock att framförvarande fordon hela tiden ansvarar för att bakomvarande inte lämnas i sticket vid vägbyten mm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bullorg Postad 12 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2011 Jag tänkte jag skulle skriva en liten manual i all enkelhet som klubben kanske kan ta till sig då jag är missnöjd med hur begreppet konvoj körning andvänds idag innom vår klubb. Får se vad jag hittar men en militär manual hade ju vart fint att utgå från. Sen undrar jag hur man kan ansöka för att få en samling tex Land Rovers att räknas som procession. Trafik förordningen säger ju att en trafikant får inte bryta eller på annat sätt hindra en militärkolonn, en kolonn av fordon som tillhör den kommunala organisationen för räddningstjänst, en grupp av barn under ledares uppsikt, ett begravningsfölje eller någon annan procession. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 12 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 12 Augusti , 2011 Detta är vad jag hittar i mina anteckningar. Marsch: Förpluton 500m före. QN (kompaniet) längd 1,5km med QN9 (Tross) 2,5km 100m mellan vagnarna (fordonen) I ordning AQ, QN 500m, BQ, CQ, QN9 Ökat avstånd vid starkt flygtryck 200 - 500m mellan vagnarna (fordonen) 25 km/h om inget annat anges av KompC (detta är då pansarfordon) 50 km/h (hjulfordon) Marshmålet skall vara känt av alla Allmän väg = full belysning, i andra fall enligt KompC På ordern framåt skall du, kunna utan tidsödande manövrer kunna köra från grupperingsplatsen och ut på marschvägen. Marshavståndet till fordonet framför dig, tar du ut efter hand. När hela kolonnen är ute på vägen, ökar täten efterhand farten till den marschhastighet som man har fått order om. Om tecken (order) ges att avståndet mellan fordonen skall minskas, så bromsar täten, medan kön ökar hastigheten, tills avståndet är rätt. Kontrollera hela tiden att fordonet bakom dig är med. Det är särskilt viktigt, sedan du svängt i ett vägskäl (s.k. sambandskörning) Avsittning ur fordonen får endast göras på order från fordonschef/kolonnchef (detta för att ingen skall bli frånåkt vid kortare halt)Protiwa2011-08-12 22:41:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Volvo_Rules Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Åkte lite militär kollon tidigare i i år, dock bak på ett 20bils flak, men då var det smidigt då vi hade MP och motorcyklar som spärrade av vid alla korsningar och rondeller så hela kollonen kunde passera. Tyvärr är ju detta lite svårt att göra i det civila, men det är väl bara att bestäma en hatighet och som nämnts ovan hålla koll på varandra. Vi åkte tre bilar(civilt) till eksjö över midsommar, 2 valpar och en 11a och vi hade komradio i varje bil vilket är jättebra hjälpmedel för att hålla koll på varandra. Man behöver ju inte ha någon fastmonterad värsting utan några billiga handradios duger gott. Lycka till Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Du har helt klart fått en massa bra tips hitills iaf! Dock så undrar jag ifall inte något motorbefäl eller ett ton kompC/pluC-typer sitter någon form av kompendium, beroende på hur pass ingående kunskap i ämnet du efterfrågar. Ring runt lite och hör efter kanske? Regementen (T2), hemvärnet, frivilliga motor-blaha osv... Enda gången jag har åkt i en "aggresiv" konvoj utan att Polisen eller MP varit inblandade har varit i Affe, men där var det så pass underförstått att man baske mig inte åker in emellan militära fordon. En av många gamla sanningar i den gröna firman är att konvojkörning sällan fungerar, just pga som så många nämner: många har för dålig koll på dem bakom. Lite off-topic om ämnet: Jag har även personlig erfarenhet av detta, då jag och tre kollegor höll på att bli kvarglömda i Norge efter slutövningens slut och hemfärd. Min lastbil med släp får punktering, kö-bilen bakom stannar för att hjälpa till. (kort efter detta bör bilen framför reagera, om han är alert/vaken/nykter vill säga) 1 pers i kö-bilen försöker kontakta någon av bilarna framför, vilket var poänglöst i Norsk terräng. Samma pers har även blivit tilldelad en mobtelefon för just sådana händelser, däremot så fungerar inte abonnemanget. Men eftersom vi hade sån jäkla tur så hade samma person med sig sin privata telefon som fungerade och kontakt men konvojC erhölls. De hann åka 3-4 mil innan de stannade iom samtalet, mycket pga idioten i bilen framför. Vinkon2011-08-13 02:01:10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mandarin Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Det här med att det är förbjudet att bryta en militär konvoj verkar folk ha koll på. Dom gångerna som vi är ute med 5-6 militärfordon så är det nästan aldrig någon som tränger sig in mellan bilarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bullorg Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Jo tipsen är bra även om jag mer eller mindre redan visste om detta. Jag får väll snurra ihop något till klubb tidningen. För det är ju inte svårare än att man inte lämnar den som är bakom utan har bakomvarande i sitt synfält. Tack Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bullorg Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Som en bas ide för att förflytta civila drog jag ihop detta som några enkla bas regler. Det finns militära regelverk om hur man gör men dom funkar inte för oss då det tex. är förbjudet att bryta en militär konvoj och det gäller ju inte oss. <?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Komradio är ett bra hjälpmedel men alla har inte detta. Några enkla regler som alla kan följa: Innan avfärd kollar den som leder konvojen om det finns någon med önskemål om lägre hastighet än vad skyltarna medger. En gammal Series diesel kanske inte klara 90km/h på längre resor. Och anpassar därefter hela konvojens hastighet så att alla kan hänga med. Kör inte ifrån bilen bakom dig. Du skall alltså inte försöka hänga på den som är framför. Utan ditt jobb i ledet är att inte lämna den du har bakom dig. Man stannar inte utan andledning om man är en del av en konvoj. Det är inte ok att stanna för att fota osv. De som anordnar konvojen försöker ha en som vet vart man ska både som första och sista bil. För de som har komradio bestäms en kanal som alla lyssnar på och om det blir glest i leden så kan man bara ropa ut tex. â€Höger mot Fjärås†för att underlätta de som följer. Men den absolut enklaste regel som gäller vid vägbyte, avfarter, dimma, trafikljus, rakväg osv osv: Kör inte ifrån bilen bakom dig. Vad tycker ni om detta som ett enkelt sätt att få folk att hålla ihop en konvoj?? Bullorg2011-08-13 19:38:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mollberg Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Hojt! Hittade ett dokument från 2009-12-01, som kanske inte ger ett fullständigt svar på frågan, men ändå.....? http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/saki2010/SakI_Trf_2010.pdf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Jag kan tillägga att man inte behöver ha 27mhz apparater utan även PMR radioapparater fungerar även om 27mhz naturligtvis är bättre. Men det kanske inte är alla som vill invertera i en sådan. Då är PMR ett billigt alternativ. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bullorg Postad 13 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 13 Augusti , 2011 Håller med om PMR men inom SLRK så är fordonsmonterade 27mhz det vanligaste och PMR är ovanligt. Åtmindstonde vad jag vet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 14 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2011 Marschhastigheten bör vara en bra bit under gällande hastighet eftersom gummisnoddseffekten kommer att uppstå. När så sker måste det finnas marginal att komma ikapp. När det gäller avstånd är det lämpligt med så rejäla avstånd som sträckan tillåter för att underlätta för omkörande trafik. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 14 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2011 Marschhastigheten bör vara en bra bit under gällande hastighet eftersom gummisnoddseffekten kommer att uppstå. När så sker måste det finnas marginal att komma ikapp. Sant! Man funderar lite på hur våra befäl i lumpen tänkte när de anbefallde 30km/h som konvojhastighet när det var samma som fordonens maxhastighet. Det fanns ju ingen chans i världen att hålla ihop då..........eller jo det fanns det ju men som tidigare nämmnts. Det var ingen som höll koll bakåt. I traktorn gick det inte för vagnen skymde speglarna och flygspanaren höll i bästa fall koll på ev tjejer längs vägen, inget annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fmek Postad 14 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2011 Marschhastigheten bör vara en bra bit under gällande hastighet eftersom gummisnoddseffekten kommer att uppstå. När så sker måste det finnas marginal att komma ikapp. Stämmer bra! När man var vpl fordonsmekaniker i firman (och därmed lämplig att placera längst bak) fick man verkligen lära sig den gamla sanningen att kön går fortare än täten. Det var t ex under någon marsch med anbefalld hastighet av 60 km/h vi noterade att toppfarten på lagom insliten folkvagnsbuss (tanka olja' date=' byta stift och kolla bensinen då och då) låg på 135-140 km/h. Kan ha varit då jag lärde "vår" fänrik att man kan köra om vid spärrlinje, utan att bryta mot lagar och förordningar (alltså man får ju gå ut till vänster innan spärrlinjen börjar och sedan ligga kvar tills den är slut...[img']smileys/PDT_Armataz_02_40.gif[/img]) /Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Protiwa Postad 14 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2011 Håller med om PMR men inom SLRK så är fordonsmonterade 27mhz det vanligaste och PMR är ovanligt. Åtmindstonde vad jag vet. Om någon har både 27mhz och PMR så kan den vidarebefordra det som sägs på de respektive apparat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bullorg Postad 14 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2011 Japp men jag ville hålla reglerna enkla. Helst så enkelt som att KÖR INTE IFRÅN BAKOMVARANDE men det funkar inte. Jag har ju skrivit mitt till SLRK men om någon vill så är det ju bara att fortsätta sätta ihop en civil manual i konvoj körning med alla dess eventualiteter. Jag är nöjd med mitt. Tack för inputen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.