Gå till innehåll

Färg på militära fordon


Gäst Svorsken

Rekommendera Poster

Gäst Svorsken

Efter en diskution om färg på militärfordon  som nicket hyttebacken drog i gång på webplatsen  Volvovalp.ifokus.se har jag fokuserad ytligare på teman och skrivit en artikel om detta här finner du også egenskaper om cammofärgarna om du vil gå i affären och  få blandat själv. Ni kan själv läsa  under flaggan Artiklar

 

sök under artiklar  -  Färg på militärbilarna
Svorsken2007-03-21 14:04:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Har kollat med Wedevåg färgåterförsäljaren och Wedevåg 326H tillverkas i minst 100 liters satser på direktbeställning av FMV. Så vill man ha av denna färg som privatperson så är minimiorder 100 liter. Jag får då ca 90 liter över, nån som vill vara med och dela?

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Har inte fått prisuppgift per liter. Skulle väl chansa på 80-100 kr litern. Burkstorlek 10 eller 20 liter. Ska besöka färghandeln i slutet av veckan. Obervera att detta inte är den olivgröna (325H) som finns på TGB-903 mfl äldre fordon, utan den nyare 326H som TGB-11-13-20 samt bandvagnar och andra fordon är orginalmålade med när dom levereras till FMV. Alltså färgen innan M90 cammon målades på. Finns det fler intresserde?

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hej Klas jag är eventuelt intreserad skulle behöva måla lite senare i vår och det skadar ju inte med lite framförhålning, och angående kulören så är du nöjd med den så litar jag på ditt omdömme, för jag mistänker att den skall målas på (projektet) så då duger den åt min valp också PDT_Armataz_02_30.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lunden

Jag har precis varit och hämtat en 20 liter burk med färg på min lokala wedevåg återförsäljare, när han ringde till wedevåg hade dom 3st 20litersburkar på lager så det kan vara så att dom har någon kvar... Jag betalade ca 2200kr ink moms för 20liter

 

Kan rekommendera Norens färg i Huddinge söder om Stockholm!!

 

Mvh Lasse Lunden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svorsken

Den färgen är svår att få tag på i affären då det inte fins nån kommersiell kod.

om du går till artikkelen det visas til över här så finner du kanske nogot info som är till nytta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Men det måste ju gå att blanda till nån liknande iallafall va?

Om jag går till bilfärg-handlaren och tittar på färgprover och säger att jag vill ha lite mattare färg.

Jag vet iofs inte vad det kan kosta. Färg är lite dyrt va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svorsken

Hej Mikal

Det närmaste jag kom är dom tre koderna som står i artikkelen. om du tar dom med til en färghandlare så kan han blanda till färgen,och det kostar sellan extra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Bruhn

Måste bara tala om att det heter inte "M90 cammo" Modell 90 likaväl som Modell 59 medmera har sitt ursprung av årtalet det infördes. Mönstermålningen ni syftar på har använts mycket längre än 17år. Vet med säkerhet att det har målats på det sättet sen 1980, säkert redan på 70talet också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Davidsson

färghandlarn blandar inte till färgen. Han bryter den.

Har dessutom fixat tikkurila färg. både 1komponent och 2komponent i dem fyra mönstermålnings kulörerna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst 24Volt

Kanske lite sent att hänga på denna tråd men ändå,

är det nån som har NCS kulörnummer på de fyra camofärgerna?

Då kan man ju köpa av vilken färgbod som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mikal

Hos min bilfärgaffär köpte jag färg, 600kr för 3 liter.

Då tog han färgprov på min gröna jeep-dunk och gjorde färg efter det.

 

Så om ni har alla camofärgerna på nån gammal plåtbit eller så,

då bör ju en färghandlare med en sån där färgkamera kunna

fixa alla färgerna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Inte för å vara pessimist men...

 

 

 

Färghandlarn fixar inte IR-reflexsionen i sin färgkamera. Mäter man på militära 4-färgscammon med vanlig färgkamera blir det garanterat fel, vad jag har testat blir det för mörkt och för blankt. Visst rent färgmässigt för synligt ljus stämmer säkert kameran. Dock beror ögats upplevelse av färgen även på mattheten och egenskaperna för icke synligt ljus. Även åldring etc spelar roll, och färghandlarns brutna färg kommer alldesles säkert att åldras på annat sätt än kronans färger. Sen beror det ju på hur noga man är med färgvalet på sitt fordon, om man vill vara strikt orginal eller ej.

 

 

 

Själv tycker jag att om fordonet ska vara grönt så är det bara militärens gröna som gäller. Färgval är kanske det ämne som det finns mest åsikter om - alla har "sin" favorit.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst seekoman

Ööö vill inte vara petimeter men är inte inte synligt ljus precis det ljus som ögat uppfattar och osynligt ljus det som inte registreras av ögat. Däremot påverkas dom flesta kameror av osynligt ljus.

 

/dagens mezzersmit  PDT_Armataz_02_40.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag tror att det är Beckers Industrifärger som leverat den mörkt gröna färgen som kan ses på insidan av en karossbytt 11:a. Skälet till det är att det finns en Volvo-plakett nitad på insidan bakom förarplatsen där det bl a står "Process Colour 1030-3".

Edit: 1013-3 står det!

Jag hittade en volvo-sida där streck 3 betyder just leverantör Beckers Industrifärg.

Har även kontaktat Beckers och i deras brytdator är det ljusgrön. Kom så småningom i kontakt med en man på Beckers Industrifärger som berättade att en kollega som gått i pension dagen innan(!!!, detta var i början av juni) hade koll på det men att mannen jag fick kontakt med skulle kolla lite bland gamla recept. Jag håller tummarna...
petewedi2007-07-05 15:28:09
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...