Gå till innehåll

Något värde i denna?


Gäst eile

Rekommendera Poster

Snygg!

 

Har samlat på mig en hel del lampor, kök och blåslampor med förgasarprincip från Optimus, Primus och Radius och allt har ett värde. Känner inte igen den här, är det en karbidlampa? Tillverkare?

 

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

misstog den för en miltärlampa men efter lite googlade så framkom det att det var provningstämplingen tydligen vanlig misstag.
"De tre kronorna gör att många felaktigt tror att deras karbidlampor har militärt ursprungmen det innebär förstås bara att det är staten som i en eller annan form ansvarar för utförandet av skylten."
http://www.karbidlampa.se/
många mer fina lampor på gallerisidan  

men tydligen inget större värde och den matchar bra takbelysningen som oxå är ett sopkontiner fynd

tak.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk jag som trott att denna lampa varit militär. Den ser militär ut! Märket är så fint. Köpt på gamla militära överskottsförsäljningen (innan det blev Ö&:) för 10 Sekiner. Den fungerar i alla fall, jag har karbid också.

453201172916P5d70.jpg 0e3201173817P9736.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

Eile, tycker lite synn att bora hull i lampan, den ser jo ut till at kunne fungera. Kolla med dom här killar vad det är du har fåt tak i

SBA111, om du tittar på samma link, vil du hinna lite mer om din lampa som är en Primus 1031, den är troligens baks från 1:e världskrig. 

Med venlig hilsen
Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote name=Ltgb912

SBA111' date=' om du tittar på samma link, vil du hinna lite mer om din lampa som är en Primus 1031, den är troligens baks från 1:e världskrig. 

Med venlig hilsen
Bent
[/quote]Jo, det är en Primus 1031, stämde precis med bilden på länken, den är nog tillverkad under beredskapen nån gång på förtitalet. 

Det enda som jag fått göra är en ny packning mellan över och underdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...