Gå till innehåll

"Halvmåne" på Volvo B23 A


Gäst Kilen

Rekommendera Poster

Om man skall köpa ventilkåpspackning till Volvos B23 A finns två varianter, en inklusive halvmåne och en utan. Vad är halvmånen för något? Behövs den till alla B23 A? Om inte kan jag på något enkelt sett se om jag behöver halvmåneversionen eller inte?

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halvmånen är gummitätningen i bakkanten på toppen.

Bakkanten / kortsidan bak på ventilkåpan är slät, men toppen har en urgröpning som fylls ut med en halvmåneformad gummitätning.

Hoppas att det blev förståligtPDT_Armataz_02_07.gif, jag tror att du förstår eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag att jag gör, eller så är jag fortfarande förvirrad, men på ett högre plan PDT_Armataz_02_08.gif

 

Jag köper en med halvmåne så får vi se vad som händer när kåpan tas loss

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättase sättet att se om du har en halvmåne där är väl att titta vart fördelaren sitter. Sitter fördelarn i bakkant på toppen= ingen halvmåne, sitter fördelaren på sidan av motorn= då har du halvmåne.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättase sättet att se om du har en halvmåne där är väl att titta vart fördelaren sitter. Sitter fördelarn i bakkant på toppen= ingen halvmåne' date=' sitter fördelaren på sidan av motorn= då har du halvmåne.

 

SKREV OBELIX

[/quote']

 

Halvmåne it is then, tack!

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


I och med att frågan gäller B23A, den motorn sitter endast i 240 serien och i 240 serien sitter alltid fördelaren på sidan.

Där finns ingen plats till att ha bakmonterad fördelare i 240 serien.

Men det finns B23E och B23ET i 740 serien 1984 och 1985 när det egentligen är 230 lågfriktionsmotorer som gäller i 740 serien från och med 1985 och nyare. På de motorerna har jag ingen koll på var fördelaren sitter.

I 740 från och med 1985 och framåt sitter alltid fördelare i bakkanten mot torpedväggen på 230 lågfriktionsmotorerna om bilen är i original utförande och svensksåld.
Medans på 240 seriens 230 lågfriktionsmotor sitter fördelaren på sidan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo, men nu gällde det frågan om vilken packning han skulle ha. och det finns två sorter. En för bakmonterad fördelare och en för sidomonterad fördelare. Och beroende på vilken han har så ska han välja packning efter det. Därför mitt mycket förenklade svar. Dessutom fanns väl bara lågfriktionsmotorn i två år, sen gick dom väl tillbaka till grövre vevaxellager igen.

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt,  år 1989 och nyare har de grövre lagerna. Jag har alltid trott att alla 230 motorer har kallats för lågfriktion men det är ju helt fel, jag tänker om och tänker rättPDT_Armataz_02_23.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...