Gäst Kilen Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 Om man skall köpa ventilkåpspackning till Volvos B23 A finns två varianter, en inklusive halvmåne och en utan. Vad är halvmånen för något? Behövs den till alla B23 A? Om inte kan jag på något enkelt sett se om jag behöver halvmåneversionen eller inte? Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 Halvmånen är gummitätningen i bakkanten på toppen. Bakkanten / kortsidan bak på ventilkåpan är slät, men toppen har en urgröpning som fylls ut med en halvmåneformad gummitätning. Hoppas att det blev förståligt, jag tror att du förstår eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 Det tror jag att jag gör, eller så är jag fortfarande förvirrad, men på ett högre plan Jag köper en med halvmåne så får vi se vad som händer när kåpan tas loss Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 Lättase sättet att se om du har en halvmåne där är väl att titta vart fördelaren sitter. Sitter fördelarn i bakkant på toppen= ingen halvmåne, sitter fördelaren på sidan av motorn= då har du halvmåne. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 Lättase sättet att se om du har en halvmåne där är väl att titta vart fördelaren sitter. Sitter fördelarn i bakkant på toppen= ingen halvmåne' date=' sitter fördelaren på sidan av motorn= då har du halvmåne. SKREV OBELIX [/quote'] Halvmåne it is then, tack! Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 I och med att frågan gäller B23A, den motorn sitter endast i 240 serien och i 240 serien sitter alltid fördelaren på sidan. Där finns ingen plats till att ha bakmonterad fördelare i 240 serien. Men det finns B23E och B23ET i 740 serien 1984 och 1985 när det egentligen är 230 lågfriktionsmotorer som gäller i 740 serien från och med 1985 och nyare. På de motorerna har jag ingen koll på var fördelaren sitter. I 740 från och med 1985 och framåt sitter alltid fördelare i bakkanten mot torpedväggen på 230 lågfriktionsmotorerna om bilen är i original utförande och svensksåld. Medans på 240 seriens 230 lågfriktionsmotor sitter fördelaren på sidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 jo, men nu gällde det frågan om vilken packning han skulle ha. och det finns två sorter. En för bakmonterad fördelare och en för sidomonterad fördelare. Och beroende på vilken han har så ska han välja packning efter det. Därför mitt mycket förenklade svar. Dessutom fanns väl bara lågfriktionsmotorn i två år, sen gick dom väl tillbaka till grövre vevaxellager igen. SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 5 September , 2011 Rapport Share Postad 5 September , 2011 Helt rätt, år 1989 och nyare har de grövre lagerna. Jag har alltid trott att alla 230 motorer har kallats för lågfriktion men det är ju helt fel, jag tänker om och tänker rätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst popnit Postad 6 September , 2011 Rapport Share Postad 6 September , 2011 85-89 var det lågfriktionsmotor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.