Gå till innehåll

kulsprutabrakett


Gäst emtorkil

Rekommendera Poster

Gäst emtorkil

hei, skal ut på heimevernsøvelse og vi skal ha med min tgb. tenkte det hadde vært kult å satt en mg3 kulspruta (samme som en ww2 tysk mg42) på taket. jeg har bolthullene for å skru den fast, men er på jakt etter en monteringsbrakett. noen som har noe liggende som kan passe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm jag har orginal fästet som man skruvar fast på fästet på taket liggandes.

Har fått några bud men inget som varit värt att åka med det till posten med än,
Om det är detta du menar
32325516.jpg

En kraftig platta med ett rör med lock på och en låsnings anordning
32325518.jpg

I botten en kraftig sprint som för att hålla något i rätt position
32325519.jpg

Så en bild när den ligger på sidan
32325520.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Detta är den fast monterade delen sopm alltid sitter på fordonet. Den fjäderbelastadedelen som man fäster själva vapnet i är krigsmateriel och mycket svårt att få tag på (läs olagligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Har aldrig sett en sådan monterad på något fordon, men fästet man skruvar detta i sitter ofta kvar,

Och den med fjädern du pratar om har jag ingen aning om hur den ser ut ens PDT_Armataz_02_15.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hakanaxs

 

 

Har aldrig sett en sådan monterad på något fordon, men fästet man skruvar detta i sitter ofta kvar,
Och den med fjädern du pratar om har jag ingen aning om hur den ser ut ens PDT_Armataz_02_15.gif
 

 

 

 

Hej Hansen!

 

Monterat på en 20-bil ser det ut så här.

 

tgb20stor.jpg

 

Mvh Håkan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,Inga problem att få tag på MG lavet som passar på Tgb 11 m.fl.Har köpt dom och Ksp replica i England på W&P show.Dom tillverkades av Disa-Madsen i Danmark och har exporterats till flera länder.

Räknas som krigsmateriel av Svenska försvaret,men det är ingen vapendel.
Mats
 
10-06__10.JPG10-06__15.JPG
10-06__19.JPG34.jpg

SweMob2011-10-18 23:02:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Räknas som krigsmateriel av Svenska försvaret' date='men det är ingen vapendel.

Mats
[/quote'] Mitt råd är att vara försiktig. Jag har för polisens räkning identifierat den som KSP-fäste och den som innehade den blev dömd bla. för detta. Jag har inte läst domsago men jag uppmanar till försiktighet när det gäller kronmärkt materiel av den typen, det rör sig i ett gränsland och kan knappast ses som nödvändig för hobbyterrängbilägaren. Behöver någon ett KSP-lavett på sin terrängbil för hemvärnats skull bör försvarsmakten tillhandahålla ett dylikt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kronmärkt materiel som inte sålts ut av försvarsmakten skall man hålla fingrarna borta ifrån.Även om man fått den från något nedlagt hemvärn eller dylikt.

Mats
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en kronmärkt lavett renderar i polisintresse och kallas vapendel/stulen därifrån är en sak, men om man får tag i en som inte köpts in av FM /inte är kronmärkt/med FMV dekaler så är inte lavetten nåt som kan tolkas som ett vapen "civilt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall nog ha ett riktigt bra kvitto att visa upp i alla fall.

Jag minns faktiskt inte om lavetten var märkt med tre kronor och M-nummer trots att jag tillbringat ett år bakom det, men har det tex en engelsk typskylt så bör det vara lugnt. England har inte samma regler angående krigsmateriel som sverige, bland annat räknas kanonen på en stridsvagn som en hagelbössa och går utmärkt att få licens på där.

Själv skiter jag nog i lavetten och sätter KSPn på takräcket istället. Ett snöre i avtryckaren bara så kan man både köra och skjuta samtidigt.PDT_Armataz_02_41.gif

j5fqzo.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Är det en replika eller ett riktigt vapen med delar bortplockade? Med tanke på att det krävs licens för en pluggad enskottsbössa så skulle jag åtminstånde kolla med polisen innan jag monterade en ksp på taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst emtorkil

Mye interessant lesning! Jeg er som sagt på jakt etter en enkel måte å montere en ekte mg3 http://en.wikipedia.org/wiki/Rheinmetall_MG3 for bruk på heimeverns øvelser. Braketten og monteringen er ikke noe problem i Norge da dette ikke regnes som våpendel. Jeg skal heller ikke kjøre med den, bare ha den på øvelse. 

Ser ut som monteringene for de svenske kulsprutene er litt forskjellige fra brakttene på mg3en. Tror jeg kontakter det danske firmaet og ser hva de kan  lage til.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fin sida,går den att mantla?va kostar den med frakt??8000seK??PDT_Armataz_02_09.gif

nice bygge där rydenPDT_Armataz_02_02.gifSkulle va kul att svetsa ihop nått typ browning 050

 

är man inte sugen på att bygga är ju dagens airsoft sortiment ganska stort,ofta helmetal o ganska realistiska. exempel på en ruskigt lik ksp 90........http://www.garderoben.se/ak-m249-mk2-aeg-p-769-c-147.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja m-249 är ju samma bössa, jag kommer inte ihåg vilka förändringar FMV gjorde från standard.

Men om du vill sno ihop en Browning MG är det ju buslätt!

Det är ju bara en plåtlåda med ett perforerat rör i änden.

Börja med att bygg lådan i kartong, sedan klipper du den i plåt, viker och nitar ihop

 

Men skall du bygga måste du ju bygga dubletten, manligare finns inte!

 

browning_mg-04937.jpg

 

Firearms+-+Blueprint+-+Browning+M2+Machine+Gun+Receiver+Right+Side+Plate+1.jpg

Twin38s.jpg
ryden2011-10-19 14:23:04
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aoooo nice blueprintsPDT_Armataz_02_03.gif,ja dubbel montaget av browningen var manlig,synd att jag inte har flygspaningslucka på min valp men det finns ju kapmaskinPDT_Armataz_02_10.gif

ja får väl ha en dubbelbrowningen i min trådgård.......men då kom tankarna att bygga nått som syns mer......kanske en haubits 77......

 

ja det spårar ur ibland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

this_thread_is_useless_without_pics.gif

Måste ju fixa bilden Emtorkil! Den vill vi se

 

Och vad menar du med att du inte har en flygspanarlucka B2600?

Din sig säger HT-68, fanns den utan lucka?

 
ryden2011-10-19 16:02:33
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...