Gå till innehåll

Strålkastare TGB11, byta till H4?


Gäst chgus

Rekommendera Poster

Gäst chgus

Trodde jag enkelt skulle byta en lampa, då 11an blivit enögd på halvljuset.

 

PDT_Armataz_02_06.gifPDT_Armataz_02_13.gifPDT_Armataz_02_33.gifPDT_Armataz_02_42.gif

 

Fick faktiskt ge upp efter att ha besökt både nattöppna Statoil i Enköping och lastbilshaket i Hummelsta i går kväll. Det verkar som våra gamla lumor i 11orna inte finns att få tag på "längs vägen". Hittade istället lampan, som för övrigt kallas "R2", på en bättre traktorverkstad och på dagtid.

 

 

 

När jag tänker tillbaka så fick jag byta innehållet i lyktorna på gamla valpen (3314) så jag kunde montera H4or. Finns det till 11an med, och vad kostar det då?

 

 

 

Någon som har gjort detta eller kollat upp saken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bl.a på Biltema eller de flesta tillbehörs-firmor typ meca, mekonomen... heter något i stil med universal... passade riktigt bra.... och billiga är de också, bra bit under 200Kr styck ... det stod Saturnus på dem.

 

Har monterat samma på en Nissan/Datsun 140Y också...
s-os2007-03-22 15:49:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst chgus

Hur mycket pill är det? Nu sitter det ett kontaktblock med 3 hylsor som passar på lampan R2. Kommer den att passa även på H4an.

 

 

 

(Lat är man ju med PDT_Armataz_02_15.gif )

 

 

 

Hittar en lykta på biltema, artikelnummer 76-004 för 98:- som är listad för PV, Amazon och 140. Kan det vara den du menar?chgus2007-03-22 16:00:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontakten passade rätt upp och ned men man får plocka bort en del prylar då fästet för lampan är annorlunda och det såg ut som att det hade med tätning att göra men de tar ju in vatten hur som helst... sedan var fästet i sargen inte så där exakt men det gick att fästa det hela utan att modifiera... vill man så kan man plocka tillbaka original...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag bytte till biltemas H4:or för tre veckor sen och blev förvånad att det var mer eller mindre "bolt on". Kablaget passar på glödlampan, insatsen passar i gamla fästet osv. Tråkigt nog passar dock inte tätningsringen kring kablage och kontakt mot insatsens baksida, så det har redan kommit fukt in i ena lyktan. Men jag har varit i vatten upp över naven med bilen sen dess och det var inget VATTEN i lyktan efter badturen i alla fall, så är man inte för frisk i plaskandet klarar man sig nog ändå. 98 kronor per insats Biltema och jag har för mig en 70/60W glödlampa gick på kring femtilappen.

 

Tilläggas bör så klart resultatet av operationen också. De gamla insatserna var egentligen bra. Men jämfört med de nya var de rena stearinljusen.
omega24v2007-03-22 16:00:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst chgus

Då blir det ett stop-over på biltema på vägen hem.

 

 

 

För 98:- byter man nästan hellre än försöker torka leran ur dem.

 

H4an kan man ju flytta över. PDT_Armataz_02_03.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Johan

Hej, om ni inte vill ha en vatten linje på reflekorn kan man borra ett litet hål ner till i reflektorn 3-4 mm, jag har gjort det och det funkar utmärkt. Mvh Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst chgus

Var inne på biltema i Uppsala, men det var tomt på hyllan. Det blir en chans till i morgon, då jag passerar Västerås biltema på väg till värmland över helgen. (Ska iväg och meka igång bandvagnen med ny förgasare. Enklare att ha en 24-voltare om man behöver startkabla-igång en annan 24-voltare.)

 

 

 

Toppen med alla goda tips, allesammans! PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst chgus

Har just säkrat mig två nya insatser på Biltema i Haninge.

 

Monteringen får vänta tills jag är i värmland. Har inte lust att köra med felpekande lyktor i kväll, om man inte lyckas helt med inställningen PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...