Gå till innehåll

Termostatbyte


Gäst Fredrik

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Bytte termostat i 11:an häromdagen. Av en ren slump hittade jag en ny termostat av samma fabrikat (Wahler) och med samma märkning (92 c) som redan satt i bilen (från kronans tid). Det var några månader sen inköpet så jag minns inte om det var hos Meca eller Mekonomen jag handlade. Det enda som skiljde termostaterna åt var att den som satt i från början även var märkt med ordet Volvo. Undar just om det var originaltermostaten eller om kronan handlat den servicedetaljen av Volvo.

 

Vilken arbetstemperatur håller era motorer? Min ligger kring 95 grader (enligt mätaren). I instruktionsböckerna har man ändrat informationen om motorns arbetstemperatur, i boken från 1977 står det att den inte ska överstiga 90 c alltför återkommande. I det reviderade nytrycket av instr. boken från 1988 anges 100 c som normalt och att återkommande värden över detta bör föranleda felsökning. 

 

Om ni bytt termostat vilket fabrikat och märkning hade den gamla?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Min ligger väldigt stabilt på 90 grader, varma som kalla dagar. Har så långt inte behövt byta termostat, så det kan jag inte svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...