Gå till innehåll

Växellådor - oljebyte


Gäst Fredrik

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Tänkte byta olja i huvud- resp. fördelningsväxellådan (tgb 11). Har bilen en bit från bostaden och tänkte höra efter om dessa mm storlekar är de som är aktuella (så att jag får med med rätt verktyg). Någon som bytt nyligen kanske har bilden klar för sig.

 

19 mm

25 mm

27 mm

29 mm

 

I övrigt, läste om någon som fått problem med sönderdragna gängor i samband med ovanstående operation. Har dessa pluggar suttit hårt för er som bytt? Har för mig att växellådshuset är av aluminium och pluggen av järn så man får väl ta det lite piano.

 

Hur brukar ni göra vid påfyllning av den nya oljan till växellådorna? I min 3314 brukar jag ta slang och tratt och hälla uppifrån motorrummet. Funkar detta även på 11:an? Eller löser ni frågan på annat sätt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Jag har kört med tratt och slang på framaxlarna, det fungerar fint, men är ganska så trångt.

 

Dom flesta av mina pluggar var inga problem att få loss, nu har jag smörjt och inte dragit dom lika hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...