Gå till innehåll

Varför terrängbil?


Gäst Fredrik

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Vilka detaljer imponeras ni av / uppskattar ni mest hos era terrängbilar? Själv tilltalas jag av den robusta, funktionella och väl genomtänkta konstruktionen och den överkapacitet i framkomlighet som finns hos såväl 903 som 11:an. Även en helt ovan förare kan klara sig ganska långt vid terrängkörning i dessa fordon, och det var väl antagligen också meningen.

 

Sedan gillar jag tekniska lösningar som t ex inkopplingen av framhjulsdriften på tgb 11. Den kräver vacuum för att urkopplas och om inget vacuum uppnås, har man 4wd. Alltså blir man inte strandsatt med 2wd pga att t ex en vacuumslang läcker. Det går även att koppla in 4wd via såväl lågväxeln som knappen på panelen. Även där en dubbelfunktion. Man kan ju förstås diskutera om inte valpens koncept är än mer idiotsäkert med sin helt mekaniska inkoppling via separat spak men bägge system har sina förtjänster.

 

En annan kuriosa detalj är förstärkningen av motorns oljetråg - den tjocka plåten som är svetsad direkt på tråget. Finns både på min 903 och tgb 11. Kanske lite overkill men ändå en trevlig säkerhetsåtgärd avsedd att skapa marginaler.

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig i vad du skriver, den robusta konstruktionen och framkomligheten i terrängen och när det gäller inkopplingen av lågväxel och 4wd har TGB ett mycket bättre och genomtänkt system än ex. Jeep Wrangler.

När det gäller sidolutningen kör jag hellre Jeep. PDT_Armataz_02_03.gif

 

 

Mvh Rune M

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

*host* *hark* Jag blev förälskad redan som 15åring när jag gick in i Hemvärnet, och specielt över utsendet och tekniken som då var väldigt modern.

 

Nu har jag haft ett antal valpar också. Och jag tycker att man har lyckats bra med att få in ny teknik i 11:an som ändå inte är blir så avanserat att man riskerar att skruva i evigheter. Konstruktionen känns, och är robust, en 11:an i terrängen med en bra förare bak, är ett riktigt monster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst chgus

Älskar min lille 11a. Tar den gärna när jag skall till värmland och skogen, trots att det är ett stycke på vanlig väg. Men när man sedan kommer fram och skall ut i skogen, så lastar man in motorsåg, oljor, filar, gränskäppar, med mera och tar sig ända ut på plats med samma fordon. Ypperligt.

 

Det har även den goda känslan med sig att jag inte behöver tveka att jag kommer kunna komma hem sedan.

 

 

 

Eftersom jag även har en Grand Cherokee så måste en sak till sägas:

 

När du tar dig över ett krön eller kant, speciellt på träffar där du inte är ensam, så kör du oftast i blindo med Jeepen. Motorhuven är ett monumentalt hinder för all sikt framåt/nedåt i denna position. Här är både valpen och 11an mycket trevligare att köra. Även om du rekat innan och VET att det finns t.ex. en spetsig sten efter krönet så ser du den inte och manövrerar inte med samma säkerhet i jeepen!

 

 

 

Men sen måste det erkännas att portalaxlar förslappar terrängtekniken, man gränslar det mesta utan problem. PDT_Armataz_02_15.gif

 

 

 

Fråga: Vad gör trälisterna för nytta där de sitter mitt på bilen, dekoration???

 

Jag skulle hellre haft dem uppe vid dropplisten på 11an när det blir trångt mellan träden och det lutar lite. PDT_Armataz_02_03.gifchgus2007-03-31 16:18:53

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Mitt intresse föddes antagligen redan som väldigt liten då jag var i Nord Norge och såg hur bestefar (morfar) körde så långt det gick med traktorn för att senare ta fram tvåhjulingen och slå gräs där det var för brant för traktorn, man började i knät och fick ratta tills den dagen då man med båda benen och alla krafter kunde (trö ner klötcha) trampa ner koplingen och äntligen fick köra traktorn själv mellan åker och hö silon, vet ej åldern men var ej gammal, har sedan dess haft ett sjukt intresse för att köra allt med stora hjul och annat som gick att köra vid sidan av vägen, många gånger har mina kompisa skakat på huvet då jag tvärnitat nogonstans för att kolla på någon maskin vid sidan av vägen, PDT_Armataz_02_38.gif : Hasse

H.Hansen2007-03-31 20:45:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
många gånger har mina kompisa skakat på huvet då jag tvärnitat nogonstans för att kolla på någon maskin vid sidan av vägen' date=' [img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_38.gif[/img] : Hasse

 

Känner man igen den...? PDT_Armataz_02_23.gif I mitt fall har min far skakat mest på huvudet av alla och sagt "Var du fått bilintresset ifrån är fullt klart, det måste va från mig, för jag har då inget kvar..." Men när jag sist var nere hos honom så ville han plötsligt åka med en tur och under den turen kläckte han att "nästa gång du kommer ner med den här får vi ta en riktig tur i skogen också" Minsann! Så jag svara att han kunde hänga med på nån träff framöver och tro det eller ej, det vill han! PDT_Armataz_02_43.gif

 

Mitt intresse stämmer ganska väl överens med ett par av er som skrivit tidigare, robustheten, kompromisslösheten för en viss användning och att det faktiskt är en värsting! Jag blev förtjust i C300-modellen i lumpen och särskilt sexhjulingarna. Det kan inte förnekas att en bonus jag fått efter köpet är backspeglarna. VA!? Jo, men när man kollar i backspeglarna när man kör över nån skaplig kulle eller genom nåt djupare hål, när hjulen pekar åt alla håll och man undrar om nåt överhuvudtaget kan sitta fast i chassiet, då njuter jag i fulla drag av den mekaniska tekniken i bilen, SÅ FRÄN!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst chgus

Tja, hade uppenbarelsen för flera år sedan, när jag kom på en sida på nätet som handlade om "Utilitarian and Ugly Vehicles". PDT_Armataz_02_23.gif Denna sida hade det mesta som kan han sätta upp på önskelistan:

 

 

 

Unimog, GammaGoat, LandRover, Alvis Stalwart, Hummer, Pinzgauer och nogon Touota och WV.

 

 

 

Men inte är de fula heller? PDT_Armataz_02_20.gif Däremot har jag ett problem med hjälplösa bilar, son t.ex den sänkta Audi A4 (tjänstebil) jag hade i Bergen (N) som tog i gatstenarna på vissa ställen i stan. Suck!

 

 

 

Vi kanske borde gå i terapi allihopa. Det ligger säkert någon traumatisk upplevelse i barndomen, någon förödmjukelse av att varit med och kört fast eller tvingats vända, som gjort att man inte kan acceptera ett nederlag av den sorten senare. Nu letar vi efter såna situationer och tar revanch om och om igen. Fler amatörpsykologer? ... PDT_Armataz_02_40.gif

 

 

 

På Vestlandet stod det en hel del roliga prylar som man alltid tittade efter när man kom förbi: Ett mellanstort bandfordon som jag senare lärt mig går under namnet "Muskeg", skumma ersättningar för traktorer när lutningen är för brant, Bucher och Aebi. Det är klart att ögonen fastnar i vägkanten ibland!

 

 

 

Googla efter "Utilitarian and Ugly Vehicles" så tror jag den går att hitta forfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...