Gå till innehåll

Vilka oljor i TGB


Gäst niklas

Rekommendera Poster

Gäst niklas

Tycker det behövs en tråd om oljor här i forumet. Uppstod lite frågor när jag kollade dessa sist.

 

Kopierade detta från ett annat forum:

 

Motor: 5W/30 Syntetisk

Växellåda: 5W/30 Syntetisk (Vanlig motorolja!)

Fördelningsväxellåda: 5W/30 Syntetisk (Vanlig motorolja!)

Axelväxlar (diffklump): Transmissionsolja 80W/140

Hjulväxlar (portalväxel): 5W/30 Syntetisk (Vanlig motorolja!)

 

Några kommentarer på detta?

 

Lite frågor då:

 

1:

5W/30 olja var inte den vanligaste oljan på macken i alla fall. Fick åka runt ett tag innan jag tillslut hittade denna. Enligt flaskan var det nån specialolja för Audi. Priset var 260:-/litern PDT_Armataz_02_04.gif

Hur skulle det fungera med någon av de vanligare och billigare sorterna? Tex. 5W/40 eller 10W/40?

 

2:

När jag kollade oljorna så var det mycket riktigt transmissionsolja i diffklumparna men även i hjulväxlarna. Borde jag byta oljan i hjulväxlarna till motorolja eller är det bara att köra på?

 

3:

Transmissionsoljan i både hjulväxlarna och diffklumparna var liksom "skummig". Alltså full med små bubblor. Är detta normalt?

 

//Niklas, med noll koll på oljor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svorsken

Här har  varit eller går det diskutioner med mycket information om oljor som är läsvärda.  troligen finner du svar där på dina frågor - bl.a. alternativer

 

 

 

Volvovalp.i fokus:

Svorsken2007-03-25 16:09:46
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget fel på den oljan som du använder i motorn och transmissionen, möjligtvis onödigt dyr.

Den oljan jag använder är följande

 

Motorn: Helsyntet 10w-40.  Men det går bra med halvsyntet och t.o.m. mineralolja. En av fördelarna med syntetolja är att den är mer lättflytande i kyla.

 

Transmissionsolja: API-GL5 till axelväxlar.  Till Växellåda, Fördelningslåda och Hjulväxlar använder jag API-GL1 olja

 

 

Mvh  Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_03.gif Det är kul det här! Jag har tre smörjschema för tgb 11 varav ett på engelska.. Alla olika!

Om vi börjar med motorn så rekommenderas  10W/20 mineralolja, 5W/40 syntet,  SAE 20W/40 or 30 singelgrade.

Sådär fortsätter det alla smörjschorna är olika på alla punkter. Ibland skall man ha motorolja i växellådan ibland inte.

Min slutsats är att det inte spelar så stor roll. Tag det som är billigast eller vad du har hemma inom rimliga gränser.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

det är inte som så att du har smörjskeman för vinter och sommar eller för norr och söder?? det handlar mycket om start och slut punkter för smörjningen, olika oljor har ju olika egenskaper... jag kan verkiligen inte detta ämne men tror iaf att det är så det funkar.

för övrigt tror jag inte att våra maskiner skär samman om vi kör med något fel olja.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är viktigt att använda rätt olja framförallt till transmissionen, för olika kuggväxlar ställer olika krav oljan och även materialvalet på synkroniseringsringar och lager har stor betydelse för ett riktigt val.

 

Till axelväxlarna ( diff. ) ska API-GL5 olja användas ( SAE 80W-90 alt. SAE 80W-140 ).

 

Till växellådorna och hjulväxlarna ska API-GL1 olja användas. ( när det gäller GL1 olja går det att använda en motorolja ex. 10W-40 alt. helsyntet 5W-40 eftersom dessa motsvarar GL1 olja.

 

Häller man i en GL5 olja i växellådan kan den reagera negativt med synkroniseringsringarna och lagermetallerna. Det har med EP-additiven att göra.

 

 
Jeep2007-03-26 06:00:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

hm många bud här och på länkarna som fins här ovan jag skall ju byta oljor i allt som fins på min 3314 snart, och jag har funderat på att köra med motor olja i växelådorna delsyntet samma som jag skall ha i motorn, köper man den på 25 L dunk genom någon som har en firma med en skaplig maskinpark så håller man ner kostnaden lite samt det blir över till framtida byten, i axlarna har jag kollat in en olja på mekonomen som är till axlar med diff och med Limslip-tillsatser (LS) (pga diffbromsen) redan är tillsatt och kosta 105 kr L det går ju åt ca 4 L då har man att efterfylla med kvar också, i styrsnäckan får det vara vanlig röd olja till automat lådor och servon då jag endå har det till mazdan, sedan tror jag att det skall funka ett tag utan risk för skador mvh Hasse PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst putte

Motor olja använder jag Mobil Delvac MX 15/40 mineral. Vet att det är en entreprenad olja. Men jag vill ha en olja som hänger kvar även när den är varm å plågas. Sen är ju priset ca 10-15kr litern. Så man har ju råd att byta efter varje körning i lerhålen. Axlar å lådor Mobil 80/90. I valpaxlarna kör jag ENDAST med Castrol LS olja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja när du nämner det så är jag ganska säker på att det var Castrol LS olja som jag tittade på mekonomen och också beslutade mej för att använda : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_14.gif

Angående axlarnas diffklumpar anger mina tre smörjschema för tgb 11 samma olja i fram & bakaxel. Men alla anger olika. Endast en specificerar GL 5 kvalitet.

 

1: Framaxel & bakaxel  80w/140

2:    -"- SAE 90 or SAE 80w/90 GL5 (enda smörjschemat som sägerGL5

3:  -"- Transmissionsolja MP80

 

 

 

Hade jag haft scanner hade jag kunnat lagt in dom här. Nåja, det är inte säkert att jag hade klarat av. Men jag skulle kunna låta kopiera dom och sända kopiorna till Andreas så kan han lägga in dom här för att göra förvirrningen total angående smörjschema.

 

Själv använder jag 80w/90 olja i axlarna. Tror att Limited slip tillsatsen endast är nödvändig i Valp 903:s bakaxel p.g.a. differentialbromsen.

 

Troligen är det så att man kan flera olika växellådsoljor utan att det blir fel.

 

Eller följ det smörjschema du har. Det är nog inte så  noga. Viktigast att du har olja och att du kollar nivån ibland och fyller på. Och byter en gång om året.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_14.gif

Angående axlarnas diffklumpar anger mina tre smörjschema för tgb 11 samma olja i fram & bakaxel. Men alla anger olika. Endast en specificerar GL 5 kvalitet.

 

1: Framaxel & bakaxel  80w/140

2:    -"- SAE 90 or SAE 80w/90 GL5 (enda smörjschemat som sägerGL5

3:  -"- Transmissionsolja MP80

 

 

1: Det är en API-GL5 olja

2:

3: MP80 (Multi purpose 80 W ) Det är en transmissionsolja som militären rekommenderade till Pltgbil 903 ( Valpen ), har ingen aning om vilken kvalitet oljan har.

 

 

Mvh  Rune M
Jeep2007-03-25 23:53:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...