Gå till innehåll

spesielt tändstift


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

hej i dag när jag var och diskuterade priser på broms ledningar mm hos den lokala bildels krängarn så kom vi ju oumvikligt in på volvo valp och han sträcker sej efter något på en hylla under disken och plaserar ett föremål framför mej och undrar om jag vet vad det är till, här ett foto ovan från

20070326_155629_valpstift_b2.JPG

och från sidan

20070326_155952_valptändstift.JPG

på stiftet står texten BOSCH GERMANY 925 WC 7 A / WC175 ERT1. Detta skall tydligen vara till en volvo valp jord för att köras i (under) vatten, och kunde beställas för det horibla priset 900 kr st vad tänd kablarna kostade glömde jag att fråga men jag skall in i morgon med bromsrördelar så jag kan ju kolla om han vet vad de kostar, samt om det rullar en valp i trakterna med detta stift med tillbehör, man blev ju omedelbart lite nyfiken : Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det är möjligt jag vet ej utan fick bara förklarat att det var till valpen och historien om användning för körning i djupt vatten, kul med lite kuriosa är det någon som vet mer om detta tändstift så kom fram med det PDT_Armataz_02_43.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är Bosch radiovstörda 24V orginalstift till radiovalp 9033, svindyra. Norska Valpar har också 24V radioavstört tändningssystem. Det finns billigare alternativ. Trond har på sin Laplander shop bra ersättningständstift för ca 60 kr. Se bild

 

Nederst i bild Bosch orginaltändstift. Trond säljer Autolite.

 

20070326_214633_Tändstift_1aa.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Trond

I Norge sitter disse på ALLE valper, og vanlig pris i Norge er rundt 100,-.

 

 

 

I Sverige sitter de KUN på radiovalpene. Det er ikke riktig at Bosch-stiftene koster 900,- i Sverige, de ligger på ca 700-750

 

 

 

De er ikke beregnet for bruk i vann, de bare demper støyen slik at den ikke går inn på radioen. (Radio-avstörd).

 

Du kan altså IKKE kjøre i dypere vann, enn du gjør med vanlige tändstift PDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja det är mycket troligt, men det är inte lätt att holla koll på allt som millitären har kommit ut med även om man har intresse för det , man lär så länge man lever och nu har mitt kunskaps föråd vuksit lite PDT_Armataz_02_30.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ja antagligen tändspolen då man svagt ser konturerna av yttre gängor 1+1= 2 ?

hoppas minslutlednings förmåga stämmer, då jag aldrig skruvat eller gått i genom en radiovalp någom gång, PDT_Armataz_02_41.gif : Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det finns en del bilar som haft tändstiften kopplade två och två, eftersom tändningspunkt sammanfaller med tidpunkt då avgaserna är på väg ut genom avgasporten och normalt inte ska innehålla nåt bränsle och syre. Men den enda bil jag VET har haft sådan tändning är Chevrolet Corvette ZR-1, sätta nåt sånt på en illa kontrollerad förgasare verkar lite lotteri med knallert i avgassystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape
Det finns en del bilar som haft tändstiften kopplade två och två' date=' eftersom tändningspunkt sammanfaller med tidpunkt då avgaserna är på väg ut genom avgasporten och normalt inte ska innehålla nåt bränsle och syre. Men den enda bil jag VET har haft sådan tändning är Chevrolet Corvette ZR-1, sätta nåt sånt på en illa kontrollerad förgasare verkar lite lotteri med knallert i avgassystemet.[/quote']

 

Nja,,, två o två,,  PDT_Armataz_02_14.gif

Det är nog plus o minus som åsså är kapslade på spolen tror i allafall jag,,,

Kom med svaret nu Trond! PDT_Armataz_02_11.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Tack Trond  på något undligt vis  var detta något som jag kom att tänka på när jag vaknade nyss, tänkte att två tänstift det var ju bara en utgång för tändkabeln, så på den nämda Chevrolet Corvette ZR-1 borde det sitta två tändspolar eller vara två utgångar för tändkalblarna PDT_Armataz_02_17.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Mitt pucko. Det var ju tändspolen... Det är från fördelaren som stiften är kopplade två och två, men på Corvetten fanns det ingen fördelare ens, utan fyra givarpositioner på veven och datorstyrda spolar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...