Gå till innehåll

problem med värmefläkten


jonas1972

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Nu har jag efter ca en veckas ägande av min "nya" skönhet, tgb 1111, kommit fram till att i stort sett allt funkar som det ska.

Dock har jag upptäckt att fläkten bak inte fungerar, dvs den blir varm som f-n men själva fläkten vill inte snurra.

Jag har försökt lokalisera någon form av säkring som hör dit, men blir inte riktigt klok på installationsmanualen.

 

Jag har även testat att dra en kabel direkt från batteriet och provat respektive kabel i tur och ordning utan resultat. Kan ju tilläggas att jag misstänker att de två kablarna, en gul och en röd, är de olika hastigheterna på fläkten, och att fläkten i sig är jordad.

 

Så, goda råd runt detta tas tacksamt emot. Dvs, finns det några kända fel som man bör kolla, om det visar sig att fläkten är trasig, var hittar man i så fall en ny.

 

Nu kanske inte en fungerande fläkt är det mest kritiska, men jag gillar att allt funkar, även fast det inte är livsviktigt ;)

 

Som sagt, tacksam för alla svar.

Mvh

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns 2 typer av fläktar. Med eller utan motstånd så det kan nog vara smart att kolla ifall motståndet är helt ifall du har ett sådant.

Sen är det inte hela värden att köra utan. Min låter så pass att jag inte har igång den särskilt ofta ändå.

Ifall du inte har verkstadspärmarna till 11 bilen så kan du låna dom av mig om du vill.

 

Mvh Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag precis varit och köpt en ny strömmätare. Jag har kommit fram till att det är spänning fram till fläkten, så det verkar vara motorn till fläkten som gett upp.

Så, frågan är ju vad jag ska göra då :P

Går det att lämna in en sådan till lagning, eller finns det någon som säljer nya motorer?

 

Jonas, jag lånar gärna dina verkstadspärmar. Var håller du hus?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagen inleddes med att beställa fläkten som du rekommenderade Jonas, tack för tipset.

Men, när jag kom hem så gav jag mig på att skruva isär åbäket och med fläkten i handen så såg jag att någon smart person, troligen en kreativ beväring, klippt av den svarta sladden, en av tre, som gick ut från motorn. Eftersom jag läst någonstans att svart brukar vara jord och tillika minus så tog jag två sladdar, fäste den ena vid den svarta sladden, den andra vid en av de färglada färgerna och vips så funkade fläkten, i båda lägena. Så jag måste ju vara ett geni och ska nu säga upp mig och starta bilverkstad :D. Närå, skämt åsidå, men om saningen ska fram så är jag rent av superkass på att mecka och allt som har med bilar att göra, men jag lär mig raskt och tycker det är kul, mycket tack vare bra svar på forum som detta. Kan ju nämna att jag lyckades bryta båtbenet när jag skulle fixa med fälgarna på min Willys Jeep, ja ni ser.....

 

Men, Jonas, det vore ändå kul att mötas upp för lite bilåkande. Enligt rykten så finns det fina vägar runt Arlanda som man kan rasta bilen på i väntan på att lerbanorna öppnas.

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst finns det fina asfalterade vägar på landsbygden runt Arlanda, brukar också var bil/mc träff på onsdagar på ett ställe som heter Nivsta

brukar vara en allsköns blandning på bilar /mc:n från förra seklets början och uppåt

Skrik till om ni ska hitåt ....jag finns i bygden runt Arlanda .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...