Gå till innehåll

växellåds byte från 4växlar till 5


Gäst Daniel.H.

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.H.

Någon som bytt 13 bilens 4växlade låda mot en 20 bils 5växlade låda???

vet att 20:ins låda är några cm längre hur gjorde ni flyttat motorn? förlängt och kortat kardanaxlar? nyfiken på svar!

 

mvh! 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

det är en interesant fråga, jag skulle tro att motorn åker framåt med tanke på handbromsen sitter så nära bakre vakumtank, ska kolla sen i reservdelskatalogen om fläktkardanen skiljer sig ppå 11-13 och 20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

ja jag tycker det är en jätte intressant fråga! och extra mycket nu när jag bytte olja och pluggen var full med spån från back dreven, och jag sen har en fin v-låda från en 20bil :P

(finns diverse saker från 20bil till salu me)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Intressant fråga! Råkade vara under en TGB-20 och skruvade i helgen. Som tur var hade jag kameran med, så här ser det ut bakom fördelningslådan på TGB-20. Notera att det är gott om uyrymme till den andra vakuumtanken/tvärbalken. Jag kan tänka mig att fästena för fördelningslådan sitter längre bak på TGB-20 jämfört med TGB-11-13 med 4-växlad låda.

 

 

 

20070404_123531_DSC03621.JPG

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

jag var ute och mätte som hastigast och det 5 växlade paketet från 20 bilen är 2cm för långt glapet mellan handbroms och vakumtank är nu på tretton ca 5cm och den 5v lådan är 6,5cm längre än den 4v så 1,5cm för lång sen vill man ju ha minst en halv cm mellanrumPDT_Armataz_02_01.gif 

skit me varför kan det aldrig vara smidigt och lätt??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skit me varför kan det aldrig vara smidigt och lätt??

 

Tja... det finns ju Murphys law för de små sakerna och så den mer allmänna lagen om alltings djävlighet....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

ja helt riktigt och för att mina back drev är något slitna. antagligen är orsaken dåligt justerad backspärr vilket var det första som fixades dagen efter den togs hem. märkte nämigen på resan hem att det var lätt att hamna i läget för backen ist för tvåan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ettan är inte mycket lägre på den femväxlade. 3.92:1 istf 3.85:1. Det är diffväxlarna som skiljer 11, 13 och 20 åt i krypegenskaper. Däremot blir det ju lite tätare och gör orken bättre. Det känns ganska långt emellan växlarna i vissa lägen måste jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...