Gå till innehåll

förberedelser


Gäst pansarkexet

Rekommendera Poster

Gäst pansarkexet

Underbart med alla svar jag fått!!

Det är ju en del att tänka på ... Nu har jag lite fler frågor ang. bilen vid auktionstillfället. Några saker har jag klurat ut att jag måste titta på innan jag bjuder (är ju bra om jag får med mig skrället hem åxå....) å några saker måste jag nog köpa till innan jag säkert kan ta mig hem (bor i Nässjö). Det mesta är mest basala saker; batteri, bromsvätska, växlar, ljus, å annat "smått". Ni som har gjort det här före mig får gärna höra av er med allsköns detaljer, jag är tacksam för allt jag kan få veta, är det kanske nån mer som ska till Norrköping 28/4...?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jaså, en Nässjö-bo? Då är ju hjälpen på nära håll... PDT_Armataz_02_23.gif Eller åtminstone en mer amatörmässig halv-kunskap... PDT_Armataz_02_08.gif PDT_Armataz_02_29.gif PDT_Armataz_02_30.gif Hör av dig, vi är två stollar här med varsin trettonbil så det finns nog att kika på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Bra att ha med:

 

 

 

1. Verktyg. Tag med allt du har, även lite grövre grejjer som spett, slägga etc.

 

 

 

2. Tillbehör. Batterier (gärna 2 st) eller om du kan låna från foronet du färdas i. Spännband, bensin (samt extra dunk), vatten, oljor. Startkablar. Gärna dragfordon samt en röd batterilykta att ha baktill om det kniper. Bogservajer.

 

 

 

3. Mat och dryck. Även om man har allt annat med sig hänger det ändå på motivationen att ta sig ända hem med grejjerna. Och då är det viktigt att äta regelbundet ifall det går dåligt rent mekanisk med fordonet. Annars lessnar man och ger upp. Sömn bör man åxå tänka på. Strular det kan det ta några dagar innan man är hemma...

 

 

 

4. Skaffa kredit hos auktionsfirman, ifall köplusten faller på ordentligt. Man får då faktura på 30 dagar räntefritt. Bör göras några veckor innan tillfället.

 

 

 

Undertecknad skall ganska säkert dit. Blir väl min 6:e auktion, har köpt bil 4 ggr av dessa.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

@ Pansarkexet

 

Instämmer helt i Klas B´s inlägg. Ytterligare ett tips är att förbereda en kort protokoll med färdiga rubriker (t ex koppling, motoroljekoll, däck, läckage osv) där du kan pricka av detaljer som du tycker är väsentliga på de tilltänkta fordonen. Då är det lättare att överblicka vilka objekt du ska bjuda på och vilka av dem som är uppfyller dina krav bäst. Och tiden för visning innan auktion brukar vara knapp så sålla snabbt bort de bilar som inte är intressanta så du hinner titta noggrannare på de du kan tänka dig.

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Betyder det att bilarna planeras att köras hem för egen maskin? Får man göra det, är de klara för väg? Pratade med Kvibergs för en tid sedan och de sa att vägverket ändrat reglerna och inte längre förregistrerar -> fordonen på auktionen är inte registrerade?

Hur har alla ni som redan handlat på auktion fått hem era bilar? Nån som har kontakter eller tips för att ev transportera en 13-bil ca 3 mil från Norrköpings auktionen för en skälig peng om det blir nån bil?

 

Exakt var sker auktionen? Adressen finns inte på eniro. Tips?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst petewedi

Hur fungerar det på auktionen? Man tittar mellan 7-9. Sedan är det auktion som tydligen kan gå hur som helst med massförsäljning till vinnande bud.

-"Hur många bilar ska du ha?"

-"Alla" ... så var den auktionen slut.

 

Men när får man ta sitt fordon från platsen? Det blir väl kaos om alla kör samtidigt. Hur mycket kan man testa på morgonen innan auktionen? Får man i alla fall starta bilen och se att motorn går?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Hittills har man låtit de 5 första objekten av varje sort (t ex tgb 11, tgb 13 osv) säljas var för sig. Därefter har man kunnat ropa in valfritt antal bilar på ett bräde till samma styckpris. Så visst kan delar av auktionen gå fort.

 

Tror att man haft en tidsgräns som man måste vänta in innan man får åka, just för att det gärna blir kaos (som du skriver) om alla ska köra ut där auktionen pågår.

 

Nycklarna brukar sitta i tändningslåset så att man kan provstarta. Det brukar gå att köra ett par meter framåt och bakåt för att kolla att det åtminstone driver (hur mycket det nu säger om drivlinans helhetsskick) och att bromsarna inte sitter helt fast och att det går att bromsa överhuvudtaget!!? Som sagt, man får hitta objekt som passar ens ambitionsnivå. Alla har ju olika referensramar beträffande vad som är små och stora brister och vad man kan acceptera vid köp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att bestämma mig för om jag skall åka på auktion imorgon...
Slits mellan tanken "det är ju så barnsligt" och "vad fräckt det vore"smiley-cool.gif

Vad tror ni om prisläget på 11 och 13-bilarna? Vad får ett medelmåttigt 13-chassie kosta? En 11 utan aluzink?

Har
hört att man skall kolla noga på drivaxeldamasker och rost. Kan ju vara
bra att kolla att den startar med... Något annat? (Förutom
kontrollboken då...)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...