Gå till innehåll

Gele Batteri Hjälp


Gäst Anders 303

Rekommendera Poster

Gäst Anders 303

Jag har även fått mitt gelebatteri "bränt", någon hade vridigt på vredet när jag laddade, Så min fråga är hur kan jag mäta batteriet för att kolla om det "lever". Symptom som är nu: tar inte laddning.

 

Tycker just nu att det går lite väl trögt med bilen......

 

Saker att göra:

Besiktning

Vårda bromsarna

Fixa elen till blinkers lysen e.t.c.

Fixa klart servon.

Batteriet

Montera den nya winchen i fronten den gamla i aktern.

Pyspunka i ena hjulet

Montera nya stolar

Montera en värmare så att det finns värme i bilen. ( byggt om till 12v. )

Allmän omvårdnad

 

MVH  Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Calle

Batterier som inte tar laddning med en vanlig batteriladdare kan få liv igen om man laddar med en CTEK-laddare. Min tjej fick liv i ett bilbatteri som givit upp med en sån laddare. Dessutom är laddaren bra för underhållsladdning. De är aningen dyrare än vanliga laddare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Anders 303

Men kan laddaren "laga" batteriet? Eller får man en indikation på att det är trasigt? Vad är det som gör den laddaren bättre än andra??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Svorsken

Det är i sådana situationer at goda råd är dyra.

Här kommer et  som jag har provat.

 

Jag had problem med ett ordinärt batteri. Jag började med at mäta varje cell och upptäckde at  en cell var svagare enn övriga. tappade ut lite syra av cellen och la i ny.

satte ladaren på 24 v en kort period för senn at lada med 12. och den kom sig helt.

 
Svorsken2007-04-10 15:50:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, min erfarenhet av kass batterier är den att det kan gå att få så mycket liv i dem att det räcker till affären och köpa ett nytt så med andra ord så är det inte lönt att krångla fast det svider i plånkan.

Även  jag kan rekomendera ctek-laddarna den jag har är super tålig mm dock är det ju ingen snabbladdare men perfekt till underhåll.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Ett förbrukat batteri kan den inte rädda och det finns säkert likvärda laddare av annat fabrikat. För min del har den lyckats få liv i åtminstone 2 st batterier som varit så urladdade att de inte tagit emot laddning från annan batteriladdare. Om den inte går över i underhållsladdning efter ca 3 dygn så är något galet med batteriet, enligt bruksanvisningen. Tekniska specifikationer går väl att finna på länken ovan om man vill jämföra. Nu vet vi ju inte om det går att skrämma liv i ditt batteri men ska man köpa en ny laddare skulle jag nog satsa på en som denna eller likvärdig. Det räcker ju att man kan få igång ett "dött" batteri så är merpriset jämfört med en simplare laddare hemräknat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Jag har även fått mitt gelebatteri "bränt"' date=' någon hade vridigt på vredet när jag laddade, Så min fråga är hur kan jag mäta batteriet för att kolla om det "lever". Symptom som är nu: tar inte laddning.

 [/quote']

 

Det är väl så dags att svara nu för du har antaglign köpt ett nytt batteri för länge sen och jag vill påstå att det gamla var kört i alla fall, men det är ett intressant problem.

 

Gelbatterier har sina fördelar men de kräver mer av laddningsutrustningen än vanliga. När ett batteri blir utsatt för överladdning förbrukas vatten och det sker oavsett om det är ett vanligt eller ett gelbattteri. Det betyder att ett underhållsomöjligt (försäljarna kallar det underhållsfritt) batteri är kört medan ett batteri med lock går att fylla på.

 

Generellt kan man säga att snabbladdning bör undvikas oavsett batteri.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...