Gå till innehåll

Fjerne gitter


Gäst Aksel

Rekommendera Poster

Gäst Aksel

Mellom førerkabin og passasjer rommet er det et gitter av strekkmetall.

Har noen fjernet dette?

Jeg har tenkt å skjære ut endel i midten for å kunne få litt bedre kontakt med de som sitter bak.

Ser nesten ut som interiøret i en fangetransport.

Planen er å skjære mellom putene som er festet bak forsetene.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Hejsan Aksel

 

Jag har haft nere den som är mellan passagerarna och lastutrymmet. Planen var att kunna fälla hela gallret och på det sättet kunna få på plats bårar och andra saker.

 

Men efter ett par rundor i tankeboxen kom jag på att hellre ta bort en del så att bara bårarna får plats. På det sättet behåller jag stabiliteten i karrossen, samt att lasten ligger där den skall. På lite sikt skall jag göra fällbara luckor där jag har skurit ut.

 

20070409_153515_bar_01.jpg

 
Andreas.E2007-04-09 15:35:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Aksel

Stabilitet?

Mener du det er viktig for mere enn lastesikring?

Dette bakre gitterert har jeg tatt ut for lenge siden.

Har ikke merket noe dårlig stabilitet under kjøring, men det skrangler mindre.

 

Jeg har også tenkt å skaffe en båre eller to så jeg kan overnatte i bilen. Hvor fikk du tak i bårer?

Har du flere bilder av innredningen?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Nu får jag skylla på åldern... för vi diskuterade detta i en tråd, när jag luftade idén om att ta bort det bakre gallret, men den hittar jag inte.

 

Det gick på att gallret borde ha en stabiliserande funktion i skåpet. Om den har det eller inte är jag faktiskt inte säker på, men det låter ganska så logiskt. Sedan jag vill ha galler i min bil så gjorde jag en annan lösning.

 

Bårarna är det Danneape som har köpt för mig på Överskottsbolaget i Edsvalla/Karlstad. Fungerar kanon bra att sova i... nu är det bara värmen som saknas i min 11:a.

 

Tänkte jag skulle skriva en väldigt kort artikel om arbetet med att få bårarna på plats, utan att ta ut väggen. Skall se om jag hinner det ikväll, då kommer det fler bilder.

 

 

Andreas.E2007-04-09 16:55:18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Främre och bakre lastgaller gör förstås karossen lite styvare men de är ingen nödvändighet ur den synpunkten. I de gamla instruktionsböckerna finns inga bilder eller text om lastgaller så dessa tillkom antingen efter att boken tryckts eller efter praktiskt erfarehet. Det är väl rätt vettigt att skilja på last och folk, i händelse av kraftig inbromsning etc då last annars kan kastas runt. I någon mån kan man nog också ha nytta av dessa galler om man skulle välta i skogen. Det torde krävas lite mer kraft för att trycka in sidan eller taket med galler istället för utan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...