Gå till innehåll

upphakad vindrutetorkare


Gäst rayen

Rekommendera Poster

hej igen

har äntligen kommit till skott att börja kolla till den upphakade torkaren.

tog lös torkar motorn å ser att blecken i den tar ihop hela tiden,provade att peta å pilla å spruta elspray men felet bestod.

gick över i att kolla kablarna som sitter på motorn,tror att det var 5 st.

jag kopplade ur en gul kabel som det stog 22 på,

 

och då funkar det som det ska,hittar inte heller något annat som inte funkar med denna kabel urdragen.

är det någon som vet  vad detta beror på ,och kan jag köra med denna kabel urdragen?

mvh jimmy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

var det bara en sida som inte fungerade?

22:an matas direkt via säkring nr 5 och förser båda torkarmotorerna samt ljusreostaten

om det bara är en sida som inte fungerar kan felet ligga i strömbrytaren eller relä lågfart och relä högfart isåfall testa med den friska sidans grejer

om bägge sidor inte fungerar så kan även ljusreostaten ställa till det för dig

kolla så det inte finns en kortslutning mot jord i någon av reläerna,kontakt,reostat eller ledning.

 

lycka tillPDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara förarsidan som krånglar,men jag har provat att byta strömbrytaren från den friska sidan men det blev inte bättre för det,jag ska kolla reläena och om det är nå kortis mot jorden..   men hur kan allting funka när jag drar ur 22´ans kabel och kan jag köra så om jag inte skulle hitta felet?

/jimmy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

kan även vara kortslutning mot jord i motorn med, har du testat att skifta torkare mot den friska?

sen med 22:an utdragen och det fungerar ändå är skumt men kolla så det sitter rätt sorts relä monterat

 

reläerna hittas under instrumentbrädan strax ovan pedalstället och 1:a till vänster är vänster låg (växlande), 2:a vänster hög, 3:e höger låg (växlande), 4:e höger hög.

växlande reläer har på sitt kopplingsschema ingen fast förbindelse med 87 och 87a tiil skillnad mot slutande reläer.

 

jag tycker du ska kolla dom först för man vet alldrig vad som hänt tidigare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ska kolla med den friska motorn .så vet man ju direkt om det funkar ännars är det bara till att söka vidare,

tack för hjälpen  hör av mig när jag kollat upp jorden å motorbytet...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tjena igen

har nu testat att byta till den andra motorn,å då funkar allt som det ska så vi kan ju konstatera att det är torkarmotorn som krånglar.

när jag monterade tillbaka den "dåliga"motorn på passagerarsidan så funkade även denna som den ska...men då såg jag att det undre av dom 2 koppar blecken som sitter där alla kablar går in har fallit lös,men motorn funkar änndå....

vad har denna plåtbit för uppgift???

och kan man köra utan den???

mvh jimmy
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...