Gå till innehåll

Reservdäck vid registreringsbesiktning


Gäst mikal

Rekommendera Poster

Hola.

 

Jag undrar om det är obligatoriskt att ha med reservhjulet när man gör en vägning

för att typa om 13-bilen till lätt lastbil.

Hur mycket får man plocka bort för att spara på vikt?

 

 

Tack på förhand. PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Kan inte tänka mig att det skulle vara obligatoriskt. Finns ju inget lagkrav om reservdäck. Om du vill lasta ett reservhjul eller några backar pilsner måste ju vara upp till dig!! PDT_Armataz_02_02.gif  Terrängkedjorna väger ju också en del men dem har du väl redan lastat ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara sifror ni pratar om. Det man inte har med i vägningen men som är med på bilen annars räknas som last. Förstår inte ens varför man funderar på att demontera saker för att spara på vikt för vägningen. Det är ju bara så att resterande av vkten från tjänstevikt till totalvikt klassas som lastvikt. Och jag förmodar att både reservhjul å div verktyg åker in i bilen efter vägningen. En sak är om inte bilen är skattebefriad då förstår jag. En ramren 13 bil väger enligt vägverket 2300kg. Ett medel av vägda bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Ja, du har ju rätt... I praktiken spelar det ju ingen roll om lastförmågan blir hög på papperet (om man lastat ur t ex kedjor, reservhjul vid vägningen) eller låg om den utrustningen är med vid vägningen. Jag vet inte om det finns något krav på hur stor maxlast ett fordon skall ha, t ex en 13 med 7 sittplatser. Eller om man kan reg. om till lätt lastbil med endast några hundra kg som maxlast. Det kanske är därför många vill hålla ner tjänstevikten? Ni som omregistrerat 13 och 20 bilar till lätt lastbil, vad har ni för maxlast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns "långfärdsbussar" som består av Lastbilsdragare med 7/8 passagerare i hytten o en semitrailer "fastskruvad" bakpå, och i de fallen har de full lastförmåga ( o får köra i busshastigeht på vägen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser ingen anledning att inte plocka ur onödig vikt.

Att få en så låg tjänstevikt och så hög maxvikt på papperet vill då

iallafall jag ha. Det ser bättre ut så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet som uppstår med för mycke last på en lätt lastbil kan bli att man åker dit på att behörigheten för fordonet saknas ©. Och det är ett grövre brott än att ha behörighet och överlast. Så själva överlasten är inte det stora problemet med en 13-20 bil som är lättreggad. Men klart att jag förstår hur ni funderar. För kan man lägga reservhjulet hemma så kan man utnyttja den vikten till annan last.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"För kan man lägga reservhjulet hemma så kan man utnyttja den vikten till annan last."

Exakt, det är riktigt. Det är en av fördelarna som jag ser det.

Och sedan att det står i papperet att tjänstevikten är så låg som möjligt.

Jag tror det kan vara lite till fördel om man ska till att sälja bilen någon

gång också.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

begriper inte vad ni menar... min tretton lastar enligt min invägning 1.1ton. men efter som jag inte han att bygga klart allt innan bes och vägning så lastar jag nu kanske runt 1ton men vad spelar det för roll vad det står i reg beviset? har jag missat något viktigtPDT_Armataz_02_16.gif

för min del så är det viktiga att jag vet hur mycket jag kan lasta för att vara laglig. vill polisen ta mig för överlast om jag har det så gör dom det vad det än står i mina regbevis. att väga lilla tretton på väg är inte någon konst med polisens vågar.

En tanke så här på kvällningen PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...