Gäst mikal Postad 14 April , 2007 Rapport Share Postad 14 April , 2007 Hola. Jag undrar om det är obligatoriskt att ha med reservhjulet när man gör en vägning för att typa om 13-bilen till lätt lastbil. Hur mycket får man plocka bort för att spara på vikt? Tack på förhand. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 14 April , 2007 Rapport Share Postad 14 April , 2007 Kan inte tänka mig att det skulle vara obligatoriskt. Finns ju inget lagkrav om reservdäck. Om du vill lasta ett reservhjul eller några backar pilsner måste ju vara upp till dig!! Terrängkedjorna väger ju också en del men dem har du väl redan lastat ur. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 14 April , 2007 Rapport Share Postad 14 April , 2007 Jo dom är redan ur. Jag tänkte hoppa över däcket också om det inte är krav. Tack. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 Det är ju bara sifror ni pratar om. Det man inte har med i vägningen men som är med på bilen annars räknas som last. Förstår inte ens varför man funderar på att demontera saker för att spara på vikt för vägningen. Det är ju bara så att resterande av vkten från tjänstevikt till totalvikt klassas som lastvikt. Och jag förmodar att både reservhjul å div verktyg åker in i bilen efter vägningen. En sak är om inte bilen är skattebefriad då förstår jag. En ramren 13 bil väger enligt vägverket 2300kg. Ett medel av vägda bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 Ja, du har ju rätt... I praktiken spelar det ju ingen roll om lastförmågan blir hög på papperet (om man lastat ur t ex kedjor, reservhjul vid vägningen) eller låg om den utrustningen är med vid vägningen. Jag vet inte om det finns något krav på hur stor maxlast ett fordon skall ha, t ex en 13 med 7 sittplatser. Eller om man kan reg. om till lätt lastbil med endast några hundra kg som maxlast. Det kanske är därför många vill hålla ner tjänstevikten? Ni som omregistrerat 13 och 20 bilar till lätt lastbil, vad har ni för maxlast? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 Det finns "långfärdsbussar" som består av Lastbilsdragare med 7/8 passagerare i hytten o en semitrailer "fastskruvad" bakpå, och i de fallen har de full lastförmåga ( o får köra i busshastigeht på vägen) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 Min 20 bil får lasta 300kg,,, Så länge jag inte har passagerare så,,,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 Jag ser ingen anledning att inte plocka ur onödig vikt. Att få en så låg tjänstevikt och så hög maxvikt på papperet vill då iallafall jag ha. Det ser bättre ut så. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 Jo vid inspektion av bylingen så ser de nog på lasten, vad den väger o lägger ihop själv innan de tar dit vågen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 Efter min målning som kommer denna/nästa sommar så kommer jag nog ändå måla dit 1500kg maxlast. Eller!? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 Problemet som uppstår med för mycke last på en lätt lastbil kan bli att man åker dit på att behörigheten för fordonet saknas ©. Och det är ett grövre brott än att ha behörighet och överlast. Så själva överlasten är inte det stora problemet med en 13-20 bil som är lättreggad. Men klart att jag förstår hur ni funderar. För kan man lägga reservhjulet hemma så kan man utnyttja den vikten till annan last. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mikal Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 "För kan man lägga reservhjulet hemma så kan man utnyttja den vikten till annan last." Exakt, det är riktigt. Det är en av fördelarna som jag ser det. Och sedan att det står i papperet att tjänstevikten är så låg som möjligt. Jag tror det kan vara lite till fördel om man ska till att sälja bilen någon gång också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 15 April , 2007 Rapport Share Postad 15 April , 2007 begriper inte vad ni menar... min tretton lastar enligt min invägning 1.1ton. men efter som jag inte han att bygga klart allt innan bes och vägning så lastar jag nu kanske runt 1ton men vad spelar det för roll vad det står i reg beviset? har jag missat något viktigt för min del så är det viktiga att jag vet hur mycket jag kan lasta för att vara laglig. vill polisen ta mig för överlast om jag har det så gör dom det vad det än står i mina regbevis. att väga lilla tretton på väg är inte någon konst med polisens vågar. En tanke så här på kvällningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 17 April , 2007 Rapport Share Postad 17 April , 2007 Min TGB-131A fick max last 680 kg, då vägde jag med reservhjul men utan slirskydd. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.