Gå till innehåll

Bromsbekymmer


cemi

Rekommendera Poster

Bromspedalen min tar först nedtryckt hela vägen i botten - väl där tar bromsarna men det känns nästan som om bromsverkan begränsas fysiskt av själva pedalen... Nivån på servovätska ser ok ut.

 

Går det att justera pedalvägen som en enkel åtgärd eller kan det vara något strul med servot?

 

Kan också vara så att ena bromsen stundtals ligger på (märkte att ena hjulnavet var riktigt varmt efter en kortare stadskörning). Har bara noterat det en gång än så länge (men bara ägt bilen i två dagar  ^_^ )

 

Förslag på möjliga fel och lämpliga åtgärder mottages gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök lite här på forumet "justering bromsar".

 

 Det är ett normalt slitage som gör att du behöver justera ut bromsbackarna mot trummorna. Om du är osäker på bromsarnas skick är det lämpligt att först justera in bromsbackarna helt och ta av hjulen och trummorna. Där kan du se att det inte är fullt med lera, att inget kärvat fast och att beläggen är hela, och att inte någon hjulcylinder läcker (kladdigt med bromsvätska).

 

Ser allt normalt ut brukar jag montera tillbaks trummorna, göra en traditionell luftning av bromsarna och sedan justera ut bromsbackarna igen, precis innan det blir anliggning och trummorna börjar gå tungt.

 

 Justerskruvarna till justeringen jag talar om, sitter i bromsskölden på insidan av naven, baksidan av trummorna alltså. Nås enklast när hjulen är avplockade. Man vrider justerskruven långsamt med en lednyckel och känner att det "knäpper" hack-vis, och man snurrar då och då bromstrumman mellan justeringen så man känner att man inte skruvat för långt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Svana

 

Även nyss tittat i verkstadshandboken för bromsar. Genomgång likt du föreslår får det bli.

 

Fick dock för mig att bromsarna nyss skulle varit genomgångna... så fullt slitage bör det ju inte vara och att ena ligger på verkar skumt. Jag får krypa runt lite under bilden nästa helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det e sant..

 

 Anliggning beror oftast på smuts / lera / rost och brukar gå att smörja upp. Resten kan ju vara något som pajjat om man har otur. Mitt tips är att ställa bilen på bockar och av med hjulen helt, då kan ta av bromstrummorna och lätt jämföra olika sidorna och se om något är onormalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...