Gå till innehåll

Dieselkonvertering


Gäst essbe

Rekommendera Poster

Hej

Någon som gett sig på att dieselkonvertera en TGB 11,13,20?

Är lite sugen på att slå till i Norrköping om ett par veckor. Tvekar dock eftersom en bensinmotor dels drar mycket soppa, och dels inte är särskilt bra i terrängen...

 

Finns det en kardanaxel mellan fördelningslådan och den vanliga växellådan? (Gör det enklare att byta, eftersom man kan slänga i hela paketet med motor och växellåda i sådana fall).

 

Ja, mycket att tänka på. Men det borde bli en underbar bil med lite mer vrid på låga varv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hej! Välkommen!

Det finns en dieseltråd, den hittar du om du letar. Jag sitter vid en långsam uppkoppling, annars hade jag sökt fram den åt dig. Diesel är med sannolikhet ett bättre alternativ, men B30:n är faktiskt ingen dålig motor. Visst drar den soppa, men med tanke på vad den drar runt på så tycker i alla fall inte jag att det är överdrivet märkvärdigt. Terrängkörning tycker jag den är förträfflig till, eftersom den har gott bottenvrid (relaterat till konstruktionsålder och storlek) och gott med pisk också (se tidigare parentes) när det behövs. Vill man veva lera med grejorna bör man se sig om efter nåt annat, C300 är en lastbil och är som sådan för tung och för sävlig för att komma till sin rätt på mjuk mark.

 

Lådorna är ihopbyggda. Sätter man en längre låda och motorpaketet längre fram och kanske en tyngre motor också, så blir trycket på framhjulen ÄNNU större och det är redan original de som skär ner först.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...