Gå till innehåll

Droppar olja


Gäst petewedi

Rekommendera Poster

Gäst petewedi

Min TGB11 droppar en del olja vid lådorna.

 

Är det vanligt? Är det packningarna mellan lådor och motor som ska bytas? Blir det tätt efter byte? Värt besväret? Den droppar rikligt när man kört bilen. När den står ett tag minskar det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ofta är det packboxarna på axlarna som blir slitna, och byter du dem så slipper du ju besväret med att allting kladdar i hop, och slipper kolla nivåerna hela tiden, samt det är ju inget kul att komma någonstans och lämna stora fläcker med olja efter sej.

det är värt det om anlägningsytorna på axlarna är fina så att de inte nöter ner packboxarna på en gång.

 

vad det gäller packningarna mellan lådorna så har de flesta packningar en viss livslängd beroende på marial och gör du rent ordentligt ock sätter dit nya packningar så borde det hålla i många år, så vida det ej är några skador på anläggnins ytorna,

det fins ju fina pakningar på tub som du kan använda om du har problem att hitta orginal packningar, eller att köpa lösa ark med packningsmatrial och knacka egna packningar,

 

Där det kan komma ut olja kan det komma in vatten och det är ju inge bra

 

Om det är vanligt får nog grabbarna med 11or svara på, men på min 3314 så var det inget kul att börja skruva då den hadde läkt ett tag och det satt tjocka lager med olja och skit på allting.

Mvh Hasse PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min TGB11 droppar en del olja vid lådorna.

 

Är det vanligt? Är det packningarna mellan lådor och motor som ska bytas? Blir det tätt efter byte? Värt besväret? Den droppar rikligt när man kört bilen. När den står ett tag minskar det.

 

 

PÅ min 11:a och även 13:on läckte fördelningslådan och det var en tätningsring på skiftaxeln ( för hög och låg växeln ) och även en packning var sönder.

Men du måste krypa under bilen och rengöra växellådorna för att se var det läcker.

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Fortsättning....

Har inte hunnit tvätta ordentligt för att se var det kommer ifrån. Men en sak vet jag, den oljan som läcker runt llådorna är mörk/svart. Jag kollade motoroljan med sticka häromdagen och såg att den var relativt ny -> gyllenbrun som direkt ur flaskan.

 

Nu står bilen parkerad och har så stått en vecka i en relativt brant garage-nerfart med fronten neråt och nu märker jag att det börjat droppa ny fin olja i framkant av motorn också. De här dropparna är just gyllenbruna dvs motoroljan. Hur kan det komma sig, finns det nåt som "rinner över" av att stå brant länge?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Hade också svart mörk olja droppandes från min motor efter körning. Det slutade när bilen hade stått still ett tag.

 

Efter att ha tappat ut olja ur kopplingen upplever jag att droppandet har slutat. Finns en skruv under kopplingen för att tappa ur olja. Står även om detta i smörjschemat. Rann ut nån deciliter ur min.

 

Är det förresten någon som vet vad det är för skruv som ska sitta i det här avtappningshålet? Den saknas på min. Det var istället förseglat med nån slags siliconliknande smörja av nån tidigare ägare. Verkar vara annorlunda gängning i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Troligen tum fingänga men det är nog bara att gänga om till M gänga och sätta en kopparbricka på bulten, synd att du ej vet vilken gänga då jag har en del tum fingäng bultar liggandes då hadde jag kunnat skicka en till dej mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

@ Petewedi

Om bilen lutar kan ev. läckage rinna längs med motor, utsidan av slangar etc för att till slut börja droppa på lägsta punkten. Det kan verka som om läckaget kommer från ett annat ställe medan det i själva verket bara rinner till en annan punkt där det börjar droppa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Nån som känner till en verkstad i Stockholmstrakten som kan fixa ovanstående misstänkta problem som packningar här och var i drivlinan?

Som 303-ägare ska man väl egentligen(?) mecka själv men jag orkar inte ge mig på det för närvarande. Man måste väl ur med lådorna för att komma åt? Skall bygga om garaget under sommaren så man får in bilen men fram till dess är det utomhus som gäller och de korta stunder man har till förfogande hinner man inte klart med ett sådant ingrepp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det är inte säkert att läckaget härrör från lådorna. Jag hade samma misstanke på min bil, men det visade sig faktiskt vara en otät ventilkåpspackning! Jag är inte säker på varför din olja är ren i framkant och smutsig i bakkant, men det KAN bero på att motorn sitter högre upp och inte blir så skitig framtill, medan lådorna är längre ner och har varit skitiga på min åtminstone så läng jag haft den. Oljan löser ju skit och drar med sig.

 

Om du inte vill hålla på och greja med torktrasor och gegga ner dig, så prova åtminstone med en mejsel att dra lite försiktigt på skruvarna runt ventilkåpan, fyra stycken har jag för mig. Kan vara sex med... ? Kommer inte ihåg. På min var alla lösa och gick dra åt FLERA VARV. Har för mig AndreasE hade samma bekymmer på sin. Jag köpte ny packning också, men den har jag faktiskt inte bytt än.

 

Som sagt, du har inte många minuters ganska enkelt jobb att prova de skruvarna. Om du kan dra åt dem mycket utan att ta i det minsta, köp då en ny ventilkåpspackning (har för mig jag betalade en hundring på Mekonomen) och byt den. Tar inte en chans mer än en timme, även om man har tummen centralt placerad.

 

Man ska vara försiktig med packningar och inte dra åt för mycket, det tätar ändå om grejorna inte är krokiga. Dra fösiktigt skruvarna tills de ger LITE motstånd vardera och dra dem sedan försiktigt nåt kvarts varv allihop en i taget "tills du känner att det är bra". Då har man dragit kåpan ungerfär lika mycket runt om, istället för mycket i en kant och kanske till och med en glipa i en annan.

 

Håll sen ögonen på oljenivåerna ett tag. Om problemet finns kvar, är det så klart dags för radikalare åtgärder trots allt.
omega24v2007-04-26 13:15:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas
Troligen tum fingänga men det är nog bara att gänga om

till M gänga och sätta en kopparbricka på bulten' date=' synd att du ej vet

vilken gänga då jag har en del tum fingäng bultar liggandes då hadde

jag kunnat skicka en till dej mvh Hasse[/quote']

Tack för erbjudandet men det varkar som Klabbe har en smidig lösning.

 

 

Det är rörgänga jag köpte ny plugg i en vvs-butik

 

Aha! tackar!

 

Du råkar inte ha dimensionen i huvudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst mattias

Skulle bara tillägga att min tgb11 läcker lite vid flådan inga problem,men min cherokee läckte tydligen så våldsamt vid SBP senast så jag var tvungen till ombes,till min förvåning var dom flesta toppkåpeskruvar lösa.jag drog åt dom ,spola rent ,besikta =klart, Ibland är dom hemska felen lätt fixade.PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst petewedi

Nu har jag äntligen tagit mig tid att få loss f-nskapet till motorkåpa på min 11 så att man kommer åt bättre. Vill inte lorta ner min fina uppfart så jag har inte tvättat ännu, det är rejält kladdigt, men just nu ser det ut som att det är mellan lådorna och precis under växelarmen på växellådan.

 

 kapa1.jpg

 

Kåpan satt "limmad" efter rostskyddet i samband med karossbyte.

kladd1.jpg

 

Till höger ses delar av fördelningslådan i brunt...

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Läkande motor ställde till det för mej på besiktningen också men jag såg till att tvätta före och så stannade jag 5 km från bilprovningen kröp under och torkade rent och fint med trasa körde sista biten anmälde mej och under tiden jag väntade på min tur så var jag under med en liten trasa och torkade bort det som rann fram ur sprängkåpan så det gick fint med det under besiktningen, men så kom raset på motorn efter en halvdag på tuna med wallys som funderade lite både över hur jag kom igenom med det olje läckaget och sedan över röken som började komma ur ventil kåpa och vevhus ventilationen,

hm det slutade med att jag slog igen 5 km hemifrån och fick grann tjejen att komma och dra hem mej med sin personbil PDT_Armataz_02_15.gif och projekt motor byte.

: Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller läckande olja så kan jag bidra med följande erfarenhet och hoppas att det hjälper någon.

Min 13-bil läckte olja och jag fann snart att det var växellådan som läckte. Jag kunde dock inte hitta exakt var, utan körde så en längre tid och fyllde på en skvätt med  jämna mellanrum.

Växelspaken var också lite lös och sladdrig så jag trodde att det var något med att där växelstagen (eller vad det heter) går in i växellådan så var den nån packning som läckte.

Till slut tog jag bort bakre kåpan över motorn/växellådan och frugan fick dra i spaken (växelspaken alltså) medans jag tittade ner och lyste med en lampa.

Jag fick då se att hela locket på växellådan var löst. På det locket finns ett fäste för en genomgående axel som växelspaken påverkar.

Efter att ha gjort rent och dragit åt fyra (vill jag minnas) skruvar så har den inte läckt en droppe olja. Jag har kollat nivån i växellådan och den är konstant.

Dessutom fick jag en fast och distinkt växelspak igen.

Är det någon annan som har råkat ut för att locket på växellådan har lossnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...