Gå till innehåll

värde BV 202


dalhagg

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har kommit över en bv 202a nyligt och undrar vad dom är värd CA vid försäljning?

Är väldigt dåligt med annonser ute så är svårt att se ett riktpris.

Tanken är att fräscha till den ordentligt och eventuellt sälja bort den (om man nu inte blir alldeles för körglad med den :) ).

 

Vet ej exakt årsmodell osv på den då jag inte fått papprena på den. Att tillägga är väll att den är reggad för att få köra på väg.

 

Hoppas ni kan komma med en ungefärlig prisbild på en fungerande 202a i hekt OK skick.

 

tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du vad det är för modell?

Du kanske har en bild på den?

 

Sen att den skulle vara reggad för väg lät väldigt intressant.

Vad för fordonsslag är den registrerad som, alt. regnummer?

 

Jag tror personligen att en fungerande 202a i helt OK skick kan du nog få minst 50k för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är en bv 202C 1970.

har tyvärr inte fotat någon bild på den då den för tillfället står 15 mil bort.

Har köpt den av min morfar så den står ännu hos honom.

 

vet ej vilken typ av registrering den har då jag inte hämtat papper på den ännu, enda jag vet är det muntliga från honom att den får framföras på väg och från försäkringsbolaget att den måste ha trafikförsäkring minst om den är påställd.

 

En annan fråga då, vart får man tag på delar till den ? De enda jag vet att jag ska byta är i alla fall de två främre banden då jag såg att dom var lite skadade och repade.

 

Även om ni vet några uppdateringar som man kan göra för att påverka bensinförbrukningen till de bättre utan att byta till en diesel motor?

 

andra förslag på uppdateringar är naturligtvis också välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensk vagn?

 

En TGV får du som mest köra på enskild väg.

En vagn som är reggad som traktor är en "guld-vagn", får ju köra överallt nästan :)

 

Några som har delar:

 

Bo-Göran Knutes:

www.offroadmachine.com

 

Olav Teigen:

www.olav-teigen.no

 

Skyddsvakt AB:

pbv301@hotmail.com

 

Sen vad gäller helgjutna gummiband; de med gjutnummer 79* och uppåt är att föredra då de har rostfria vajrar.

 

Utan att byta till en diesel är det nog enklast att demontera banden tror jag :)

En vagn med hög utväxling och en gammal personbils-bensinmotor som är anpassad för höga varv för att klara av att flytta vagnen är kanske inte direkt en bra utgångspunkt...

 

Ett seriöst och gediget dörr-bygge är nog ganska eftertraktat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack för all info! :) ska ta och kolla igenom bandvagnen å se vad jag kan tänkas behöva och sen börja söka grejer :)

Fick försäkringspapper idag och den är försäkrad som motorredskap i alla fall. Pratade även med em bekand som har bandvagnar och enöigt honom gäller terränglagen = i kiruna var jag bor är det mucket vinter å snö så områden att köra på finns det gott om :)

 

Dörrar borde inte vara några som helst problem då jag jobbar som svetsare/mekaniker så alla verktyg och redskap finns att tillgå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag vart och kollat vad som ska göras på bandvagnen. (även kört en del, gick som en klocka! ;) )

 

Den är omgjord från 24v till 12v så för att allt ska funka måste jag byta alla lampor osv MEN det jag inte har hittat än i 12v det är vindrutetorkarmotorerna samt kupefläkten. Så vilka volvo modeller passar kupefläkten ifrån?

 

annars var det mest småfix å underhåll och en ordentlig genomgång som behövs.

Riktigt kul maskin! :)

 

(Fick även med en nyrenoverad komplett B20 som ska monteras)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja måste kolla upp vad som passar, ska tydligen passa från t.ex volvo pv och amason, men alla volvo från 70 talet borde ju ha samma eller liknande.

 

fotade tyvärr inte så mycket men slänger in 2 bilder utifrån i alla fall!

 

Finns det någon bra lösning på att förhindra punktering? nått man sprutar in? eller kanske på nått sätt få helgjutna hjul?

 

post-7579-0-02298600-1375688160_thumb.jpg

 

post-7579-0-94163100-1375688196_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin vagn :)

Fräckt med de äldre banden.

 

Jag hade tänkt att skicka iväg en hop med däck på helgjutning när ekonomin tillåter.

Har för mig att de tog runt 300 kr per däck, så det blir spännhjulen i första hand.

 

Hittills har jag inte fått punktering pga yttre påverkan, utan av dålig/gammal/felinstallerad slang.

Så när däcket har tappat tillräckligt med luft så skiter det sig ganska omgående.

Fast det är väl bara en tidsfråga egentligen innan en pinne eller sten gör processen kort....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man bygga om till "delade" fälgar för att kunna göra helgjutningen eller kan dom gjuta direkt på fälgen ?

De är ju en hel del hjul tyvärr :/

 

Är för övrigt monterad en elvinsch med fyrhjulings kran bak till :)

Nej då, det är bara mitt sätt att lägga om däcket själv och vara säker på att man inte skadar slangen/däcket. :)

Enda kravet var att hjulet höll lufttrycket, med eller utan slang.

 

Biildeer !! :)

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VSM LASTAB är den firma jag har haft kontakt med, finns säker andra också.

http://www.lastab.se/

(PU-massiv)

rickard.wedin@lastab.se

 

När jag frågade för två år sedan fick jag ut följande information:

Däcken är 4.00 * 8 tum.

Kostnaden att PU-massivfylla de aktuella däcken är 384kr/st. Vi 10st eller fler kan vi dra av 10% d.v.s. 345kr/st.

 

Kravet vi har på däcken är att de ska vara hela, d.v.s. hålla luften. Med eller utan slang går bra vilket som.

 

Priserna är per styck i SEK. Moms och lagstadgad återvinningsavgift tillkommer. Ev. övriga arbeten såsom skiftning, montering, reparation, rengöring o.s.v. debiteras separat. Offerten gäller tillsvidare. Leveransvillkor: Fritt vårt lager (Galgbacken 2 i Kallhäll). Bet.villkor: 30 dagar netto från fakturadatum. Dröjsmålsränta enl. räntelagen.

 

 

Då har du en viktig bakläxa :)

(du har PM)

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska forska lite mer i att få helgjutna hjul, de hade ju vart grymt bra!

Beställde en fläktmotor från bildelsbasen som var 12v för 350:- (hoppas den passar) hittade dock inga torkat motorer som verkade kunna passa men får skruva lös dom och ta till bilskrot å jämföra :)

 

Ska ordna bilder vet inte riktigt när bara vill gärna ha med mig andra band nästa gång jag åker :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensk vagn?

 

En TGV får du som mest köra på enskild väg.

En vagn som är reggad som traktor är en "guld-vagn", får ju köra överallt nästan :)

 

Några som har delar:

 

Bo-Göran Knutes:

www.offroadmachine.com

 

Olav Teigen:

www.olav-teigen.no

 

Skyddsvakt AB:

pbv301@hotmail.com

 

Sen vad gäller helgjutna gummiband; de med gjutnummer 79* och uppåt är att föredra då de har rostfria vajrar.

 

Utan att byta till en diesel är det nog enklast att demontera banden tror jag :)

En vagn med hög utväxling och en gammal personbils-bensinmotor som är anpassad för höga varv för att klara av att flytta vagnen är kanske inte direkt en bra utgångspunkt...

 

Ett seriöst och gediget dörr-bygge är nog ganska eftertraktat.

Tack för bra info, vagnen jag äger är reggad som tung terrängvagn och min tolkning av vad som står på transportstyrelsens hemsida är att jag får köra den på allmän väg i högst 20km/h. Rätta mig om jag har fel :)

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Terrangmotorfordon1/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra info, vagnen jag äger är reggad som tung terrängvagn och min tolkning av vad som står på transportstyrelsens hemsida är att jag får köra den på allmän väg i högst 20km/h. Rätta mig om jag har fel :)

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordonsregler/Terrangmotorfordon1/

Roligt att höra :)

Nästa steg för dig är att starta en ny tråd där du visar upp din bandvagn för oss andra :)

 

Det gäller nog bara för korsande av allmän väg kortaste möjliga sträcka.

5 kap. Bestämmelser för trafik med terrängmotorfordon och terrängsläp på väg

1 § Terrängmotorfordon och terrängsläp får inte föras på andra vägar än enskilda utom i de fall som anges i 2 och 6 §§. Förordning (2002:943).

 

2 § Den som vid färd med ett terrängmotorfordon eller ett terrängsläp behöver korsa en väg som inte är enskild får föra fordonet på vägen kortaste lämpliga sträcka. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen. Förordning (2002:943).

 

3 § En förare av ett terrängmotorfordon som kör ut från terrängen skall stanna fordonet innan han eller hon kör ut på en väg. Trafikanter på vägen skall lämnas företräde.

 

4 § När terrängmotorfordon eller terrängsläp förs på annan väg än sådan enskild väg som i mindre omfattning används av allmänheten för trafik får passagerare inte tas med i fordonet eller ett därtill kopplat fordon. Förordning (2002:943).

 

5 § På annan väg än sådan enskild väg som i mindre omfattning används av allmänheten för trafik får terrängmotorfordon eller terrängsläp inte föras med högre hastighet än 20 kilometer i timmen. Förordning (2002:943).

 

6 § Tung terrängvagn på hjul får föras på väg trots bestämmelserna i 1, 4 och 5 §§.

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terrängmotorfordon

Ett motordrivet fordon som är byggt huvudsakligen för att självständigt användas till person- eller godstransport i terräng. Terrängmotorfordon delas in i terrängvagnar och terrängskotrar.

Terrängmotorfordon får inte köras på allmän väg, utan bara på enskilda vägar, men det finns undantag. Den som vid färd med ett terrängmotorfordon behöver korsa en väg som inte är enskild får göra det via den kortaste lämpliga sträckan. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen.

En förare av ett terrängmotorfordon som kör ut från terrängen ska stanna fordonet innan han eller hon kör ut på en väg. Föraren ska lämna företräde till trafikanter på vägen.

Tung terrängvagn på hjul får köras på väg, även allmän väg.

Kontrollbesiktning

Registrerade terrängmotorfordon som används i yrkesmässig trafik för persontransport, och registrerade terrängmotorfordon som används i uthyrningsrörelse ska kontrollbesiktas.

Vikter

Terrängmotorfordon har lite annorlunda regler för vad som är tjänstevikt och vad som är totalvikt. Läs mer på sidan om vikter.

Terrängvagn

En terränvagn är ett terrängmotorfordon med en tjänstevikt över 400 kg. Terrängvagnar delas in i lätta och tunga terrängvagnar. Lätt terrängvagn har en tjänstevikt på högst 2 ton. Tung terrängvagn har en totalvikt på över 2 ton.

Du får köra med en tung terrängvagn på vägen, även allmän väg.

Tung terrängvagn med en bromsad släpvagn får köra i högst 50 km/timmen. Högst 40 km/timmen gäller för obromsat släp. Det finns fler hastighetsbegränsningar beroende på hur många släp och hur de ser ut. Se Trafikförordningen 4 kap. §20.

Fordon med band får inte köra fortare än 20 km/timmen på väg. Fordon med hjulringar av järn eller annat hårt material som kan skada vägen får inte köras med högre hastighet än 10 kilometer i timmen på väg.

 

 

Ska se om jag får till några bilder till helgen att peta upp i en ny tråd.
Ja, lagtexten verkar ju säga nåt annat, har ju några vänner som jobbar i statens tjänst. Ska se hur dom tolkar det. Mest för att det är roligt att veta. Annars kommer nog mina resor mest handla om korsande av allmän väg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var å donade lite igår.

Bytt band fram (hann inte byta bak)

Svetsat nya bottenplåtar, dom gamla banden med stålkammar hade rivit sönder rätt mycket.

Bytt lite oljor osv.

 

Kvar å göra:

Byta bakre banden

Fixa till bakvagnen ( ganska omfattande jobb )

Byta kupefläktmotorn till 12v

Byta lampor till 12v

Byta torkarmotorer till 12v.

 

Eftet det blir det nog mest körning! :)

 

Tog några bilderpost-7579-0-92527300-1376754608_thumb.jpgpost-7579-0-35587800-1376754640_thumb.jpgpost-7579-0-17288500-1376754666_thumb.jpgpost-7579-0-11824100-1376754683_thumb.jpgpost-7579-0-53046800-1376754704_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggt! :)

 

Vagnen ser ju välanvänd ut iaf.

 

Anordningen på bakvagnen, är den till för någon kran?

 

Och vad gäller de gamla banden, släng de inte för allt i världen.

Om 50 år när alla gummiband är slut så kommer du inte att ångra dig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den är väl använd, nu senast som älgdragare och nöjestur maskin av min morfar :) den ser skabbig ut men, går hur fint som helst, speciellt nu med banden utan stålkammar (Vilken skillnad!), så just för att köra med själv så spelar ju utseendet mindre roll, men ska jag sälja den så måste ja nog göra något åt det å det vet jag inte om jag kommer orka :P får nog vara i min ägo i några år i alla fall :)

 

Banden från bakvagnen är hela så dom sparar jag som reservband, i framvagnen var ena bandet nästan av, bara ihop skarvat med kedja å andra bandet var helt av, kan tänka mig att det ser ut som att jag bara kapat för att förenkla borttagningen men så är inte fallet ! :)

På banden som är av tänkte jag skruva lös alla stålplattor å se om dom går att sälja iväg i alla fall.

 

nästa gång jag åker dit blir det att prova den på någon ordentlig myr, de lär bli roligt !

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...