Lollipop Postad 23 Juli , 2013 Rapport Share Postad 23 Juli , 2013 Har en riktig noob fråga. Efter förgasarbyte ( till webrar) har motorn baktänt då och då med sot i förgasar halsen och vidbrända filter. St Google hävdar att man då skall kolla sitt tändläge, fine men hur gör man i praktiken, det är en massa fläktkardan o vattenpumps jox i vägen. Eller kollar jag från fel håll? (korrigerat stavning) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 23 Juli , 2013 Rapport Share Postad 23 Juli , 2013 Kolla underifrån, brukar finnas märke i blocket även där men då är det andra grader än uppifrån har jag för mig, har avhandlats tidigare så sök på forumet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bluesky Postad 23 Juli , 2013 Rapport Share Postad 23 Juli , 2013 Jag tro att om du sitter på förarsätet och tittar ned strax ovanför vevaxelns remskiva så ser du en utstickande tapp med en gradering. På remskivan sitter det sedan ett jack eller spår som man sedan använder. Det syns rätt så tydligt när man har stroboskoplampan inkopplad. /Jonny Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
sigurd-filip Postad 23 Juli , 2013 Rapport Share Postad 23 Juli , 2013 Du kan även ha fel bestyckade webrar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mälarguten Postad 23 Juli , 2013 Rapport Share Postad 23 Juli , 2013 Nu vet jag inte viken motor du har men min radiovalp med B18 24 v system läser man underifrån och ställer 21grader föd oom det är den vanligare 12v så brukar det vara som sagts tidiger uppifrån Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 24 Juli , 2013 Rapport Share Postad 24 Juli , 2013 Du kan även ha fel bestyckade webrar! Exakt som skrivet, men börja med en tändinställning. Om du kör felbestyckat kan allt hända, ofta jävligt orolig gång och smällar och nysningar vid mager blandning..även glödtändningar och annat skit man vill slippa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 24 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2013 Bestyckningen är utförd av riktigt rallyproffs så det kan jag definitivt inte göra bättre. Bortsett från enstaka baktändningar ffa under motorbroms på låga varv så går motorn bättre än någonsin så bytet var väl värt pengarna. Nu finns det ett 0-100 och det är <<1 minut. Skall titta från förarsätet och underifrån. Fördelare o brytarspetsar verkar ok tändstift och tändkablar är nya. Får jag inte till det gråter jag här igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 24 Juli , 2013 Rapport Share Postad 24 Juli , 2013 Okej, det låter bra. Lycka till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lollipop Postad 24 Juli , 2013 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2013 Nu verkar baktändningarna vara borta. Jag lyckades tillslut se märkena, det går bättre om man skrubbar bort skiten på hjulet fast att titta på rätt plats underlättar. Det som kunde konstateras var att tändningen rörde sig åt fel håll vid gaspådrag, obra. Isärtagning av fördelaren visade påtaglig gnisslighet o tröghet vid rörelse i fördelaren, inga större mekaniska fel hittades men det verkade röra sig bättre efteråt. Återmontering resulterade i korrekt tändrörelse. Underbart, nu snurrar motorn som den borde gjort hela tiden. Tack för hjälpen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 25 Juli , 2013 Rapport Share Postad 25 Juli , 2013 Härligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.