Gå till innehåll

hur gör man egentligen kontroll av tändläget?


Rekommendera Poster

Har en riktig noob fråga.

Efter förgasarbyte ( till webrar) har motorn baktänt då och då med sot i förgasar halsen och vidbrända filter. St Google hävdar att man då skall kolla sitt tändläge, fine men hur gör man i praktiken, det är en massa fläktkardan o vattenpumps jox i vägen. Eller kollar jag från fel håll?

(korrigerat stavning)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tro att om du sitter på förarsätet och tittar ned strax ovanför vevaxelns remskiva så ser du en utstickande tapp med en gradering.

På remskivan sitter det sedan ett jack eller spår som man sedan använder. Det syns rätt så tydligt när man har stroboskoplampan inkopplad.

 

/Jonny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mälarguten

Nu vet jag inte viken motor du har men min radiovalp med B18 24 v system läser man underifrån och ställer 21grader föd oom det är den vanligare 12v så brukar det vara som sagts tidiger uppifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även ha fel bestyckade webrar!

Exakt som skrivet, men börja med en tändinställning.

 

Om du kör felbestyckat kan allt hända, ofta jävligt orolig gång och smällar och nysningar vid mager blandning..även glödtändningar och annat skit man vill slippa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestyckningen är utförd av riktigt rallyproffs så det kan jag definitivt inte göra bättre. Bortsett från enstaka baktändningar ffa under motorbroms på låga varv så går motorn bättre än någonsin så bytet var väl värt pengarna. Nu finns det ett 0-100 och det är <<1 minut. :)

Skall titta från förarsätet och underifrån. Fördelare o brytarspetsar verkar ok tändstift och tändkablar är nya. Får jag inte till det gråter jag här igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar baktändningarna vara borta. Jag lyckades tillslut se märkena, det går bättre om man skrubbar bort skiten på hjulet :) fast att titta på rätt plats underlättar.

Det som kunde konstateras var att tändningen rörde sig åt fel håll vid gaspådrag, obra. Isärtagning av fördelaren visade påtaglig gnisslighet o tröghet vid rörelse i fördelaren, inga större mekaniska fel hittades men det verkade röra sig bättre efteråt. Återmontering resulterade i korrekt tändrörelse. Underbart, nu snurrar motorn som den borde gjort hela tiden. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...