-
Kommande Evenemang
-
-
Forum Inlägg
-
1 finns det mycket om på fora't, vart man får tag i hålmasonite och impregnerar den så den inte blir tvättsvamp. 4o5 kanske indikerar att du inte får något tryck i tryckluftsystemet?? Om du öppnar dräneringsventilen när du kört ett tag så borde det "märkas" om du har nån luft... Kommer inte ihåg om det sitter en knapp för att trycka bort bromsblockeringen när du fått upp trycket? Styrdatorn för växellådan är ett annat hett ämne här
-
Av Carrot Cruncher · Postad
Great set of pics of the tgb anti-tankie. I did spot mine in there with the swedish national flag at a local show from several years ago. Still love the beastie but need to give her a new paint job and some lanoguard underneath, -
Hej Erik och grattis till "nya" objektet. Lite tankegångar runt det här med lack på militärfordon. Kanske hjälper det dig i valet. Kulör: Jag köpte 326M 1K och rollade på min TGB22. 326M-kulören är jag jättenöjd med. Jag upplever den som "elegant" och den fungerar verkligen som maskringsfärg, då man knappt ser bilen på kvällen trots att den står utanför köksfönstret. 1K - enkomponemt varianten föredrar jag över 2K då jag renoverar lite i taget och samtidigt passar på att måla det som renoveras. Att hålla på att dutta med små mängder färg vid varje delrenovering och få rätt blandningsförhållande mellan bas och härdare är både kostsamt och omständigt. 1K behöver man inte kasta det som blir över. Dessutom finns det en enkelhet vid både delrenoveringar av mindre ytor och påmålning av repor som man alltid får vid terrängkörning. Underbehandling: 1. Bort med löst underlag 2. Fästet för nya färgen ska vara så bra det går. Slät yta inte bra, slipa, inte så grovt att det syns igenom men så o-slätt det är möjligt. Täckförmågan på 326 1K är suverän i det fallet. 3. Finish. Gjutna detaljer har porer och andra avvikelser som ändå syns igenom. Där spelar det ingen roll om underlaget är ojämnt, så länge du inte har tydliga skarvar mellan tidigare tjocka färglager och ren metall. Slipa ned skarvarna så de inte framgår efter målning. Gammal färg som ändå sitter kvar trots dina ansträngningar kommer ju inte lossna ändå. Slät plåt , du får det resultat du förtjänar bronde på det arbete du lägger ner på underlaget. Har du alukaross ska ren plåt grundas med någon etsande grund, i regel alugrund med fosforsyra i. Annars som ovan. Personligen tycker jag att dessa fordon inte passar med showroom finish utan punktsvtsar och skarvar ska synas igenom som d gjorde från fabrik. 4. Tvätta med thinner. Tvätta torka noggrant flera gånger med mindre dyr thinner! Du kan använda deras thinner vid sista tvätten före målning om du vill. 5.Rolla på färgen med korthårig roller. Rolla i alla riktningar, det handlar om att jämna ut färglagret så det blir lika tjockt överallt. Färgen stelnar ganska snabbt vilket förhindrar rinningar och ger en jämn yta. Därefter går ytan ihop, strukturen blir lite slätare men ändå så pass kvarstående att den "äter" upp ojämnheter i underlaget. Vissa expedition vehicle färger vill man ha "knottriga" trots att de läggs på med luftspruta, och rollning ger en mer homogen struktur är spridda knottror på en underliggande helslät yta. Rolla kräver mer färg då det ger tjockar skikt men samtidigt bättre skydd.
-
-
Medlems Statistik
-
Senaste Status Uppdateringar
-
Hej Fänrik· 0 svar
Jag har en Volvo TGB 11 där min huvudcylinder läcker. Jag ser att du bytte packningar i din huvudcylinder, bra jobbat. Kommer du ihåg var du köpte packningssatsen ifrån? Jag kan inte hitta ett repset. Kan du hjälpa mig?
Jag vet att Tatanka har det, men det är väldigt dyrt.
Med vänlig hälsning, Henrik
-
hello!· 0 svar
Are you still on this forum?
Maybe you can help me deal with swedish traffic office, concerning making an Ex-military Snoslunga 77 road legal. I know it's possible, saw one sold with licence plates, but don't know how to start and which papers are needed. off course not for free, i will pay for your effort and time spent if you can help me.
I just have a tgb45, bought recently a Snoslunga and want to take it to Poland. But i think that without Swedish papers it will be impossible to registrate it in Poland.
-
Hej!· 1 svar
Jag undrar om du har kvar några hjullager till Valp framnav ? Du hade väl köpt hem ett gäng Timken lager för ett tag sen,102849/102810 ? Jag skulle behöva 4st. Eller vet du kanske nån som har till rimligt pris?
Sonen tjata på mig och vi köpte till slut en Valp med A-traktor regg att köra och meka med. Att just hjullagerna skulle vara så udda hade jag inte koll på. Tyvärr är de helt slutkörda på vår valp så nu måste de bytas.
Mvh Roland
-