Jump to content

Lollipop

Löjtnant
  • Content Count

    268
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    20

Lollipop last won the day on July 27

Lollipop had the most liked content!

Community Reputation

331 Excellent

About Lollipop

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Örebro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Klokt, jag hade bara barn i bilen utan kör-erfarenhet så jag bestämde mig för att det var bättre att ha dem i ickeutstickande positioner. Hjälpförare behöver förstå fordonets dynamik, annars ställer de mest till besvär tycker jag.
  2. Har en framåt och en bakåt. de lade förstås av under resan visade sig vara glapp i strömmen, körde dem på starthjälpen på hemvägen, då fungerade det bättre. Behöver lägga till en på höger men har just nu slut på utrymme i skärmen. Backspeglarna lyckades skifta under passagen genom Linköping också så jag hade vare sig kameror eller speglar ett tag. Polisbilen som gjorde en hård u-sväng och slog på tutorna stressade mig enormt men de jagade tydligen någon annan för ingen av de tutande polisbilarna som passerade runt oss verkade intresserade av två klumpiga gröna fordon.
  3. Jag har semester tom v 32. Ni är välkomna. På olerumträffen fick jag hugg på en äldre gent som lumpat och repat som förare på SKP på gotland under 70-talet. (efter bromsservo?, före tak.) Han berättade många saker, tex att de hade krav på skytt i tornet som utkik åt föraren. (inte så konstigt....) 1:ans vxl är tydligen ett bra sätt att få en dag i verkstaden efter att man dragit av bakre drivaxeln. Han rekommenderade att 1:an undviks alltid, även på lågväxel. Man experimenterade med styrservo den så kallade KP-ny som hade div andra finesser också, kanske bromsservot. Servot höll ut till tofta skjutfälts terrängbana för första provkörningen och var tydligen hydraliksallad efter halva turen runt terrängbanan. alltså inget styrservo.... Det gick att trimma motorn så man kom upp i 100km/tim, en äkta nära dödenupplevelse tydligen. Man höll också på och utmönstrade 8mm KSPn så de fick skjuta hur mkt 8mm ammo de ville vilket de gjorde........ och mer där till tydligen, destruktion var inte ett önskvärt slut enl befälen.
  4. En tur på totalt 30mil lär en mycket om bilen man åker i. Dubbeltramp för nedväxling är nog lättare med en motor som varvar upp snabbare än ngr 100varv/sek. Tokgasa i 2-3 sek för att kunna växla ned är betydligt längre tid i verkligheten än vad det kan se ut i text. Kylaren är inte trycksatt och förlorar vatten under kontinuerlig körning. Vet inte om detta är ett fel på bilen eller om det är normalt för en 40tals bil. Inga spår av vatten i motoroljan. Fylla på vatten behövs dock regelbundet. Oljan droppar när allt är varmt men förlusterna verkar hanterbara. Fyllde på inför hemresan, då hade oljenivån sjunkit från full till 4/5. Förlusterna under hemresan var mindre. Bromsvätska fuktar hela tiden huvudcylindern men nivån sjunker inte, hur det nu går till? Konstiga ljud kommer och går under körning. Vissa försökte jag smörja bort andra var borta efter stoppet med felsökning utan fynd av orsak. Ljudnivån kräver hörselskydd, kom på att bra öronproppar och AfterShokz Trekz Titanium gör att det går att höra Google Maps vägbeskrivning och tom svara i telefon ( fast motparten hör ju inte något) Rondeller är förövrigt inte kul, sikten ut åt höger är noll intet och helt frånvarande. Man tar sats ut i verkligheten och hoppas att alla polisbilar med sirener som dyker upp har annat för sig än lite ombordläggningar som inte märkts av i pansarkarossen.
  5. Någon som vet varför de alltid har slagsida åt vänster?
  6. Hemma igen, synnerligen trevligt. En ny sorts träsmak efter summa 30mil i 40tals bil.... Telefonen verkar inte vilja lägga in bilder just nu så de kommer lite senare.
  7. Die panzerwurst kommer inte att åka ut i avancerad terräng, jag vill komma hem också.... Den väger väl inte så oerhört mycket egentligen men men. Till körområdet åker jag men sedan blir det nog fotgänga åskådande. Dagens väder i Mälardalen kan liknas vid insidan av en välfylld hink.....
  8. Idag har jag lärt mig att en Mercedes med luftfjädring kan få knallpunka på densamma Eftersökte ett skrammel som visade sig bero på saknad bult i hasplåten under motorn och eftersom bilen är villig att bli 20cm högre bara med uppumpad fjädring "terrängläge" (mest skakasönderläge tycker jag) så kan man normalt sett lätt besiktiga underredet utan domkraft, bara att höja upp och krypa in i titta. Letade bult inne i huset och en knall så rutorna skallrade hördes. Slagsida och utåinvänd gummistrut i fjädringen höger fram. Håhåjaja, med 22Kmil på mätaren är det inte självklart vad som skall göras med eländet.
  9. Hupp, här händer det grejer, min pansarkorv och jag vill gärna komma. Jag har funderat på att bli medlem på riktigt i er klubb. Bor ju trots allt inte helt utom räckhåll för att vara medlem i det dagliga livet resten av tiden.
  10. Om det inte krävs borrande och svetsade i axlarna är jag försiktigt intresserad. Hur står det här sig i relation till den andra killen som höll på med skivbromskit? 4x4offroad Morgan sålde något också, samma?
  11. Lite så, men mest lite funderingar på de fordonen som inte skall nedgraderas. Har en BMW sugmotor med tillhörande bil och automatlåda. Är måttligt intresserad av att hålla den igång med mystiska elfel, spontant tömda batterier och bromsar med oklara intermittenta varningsblinkanden. Motorn går bra. Oddsen för besiktingspassage utan större pecuniära utlägg är inte så bra. Så.jag funderar på att plocka ur motorn och växellåda och skrota resten. Därifrån vandrade tankarna vidare till var och hur klämmer man bäst in en sådan klump i en befintlig bil. Och så vidare. Om man sedan tänker sig att använda alltsammans för en epa så är ju backfrågan lite relevant. Men kanske mindre än relevant när jag tänker efter, fenomenet är ju standard på dubbellåde konstruktioner.. duh.. Jaja, inte så bra fråga kanske. Men hursomhelst, har växellådor en mest lämpad rotationsriktning? Borde jag ha frågat. Gör det nu istället
  12. Funderar på hur och om man kan göra ett byte av motor+ växellåda genom att sätta en motor och automatlåda framför den befintliga växellådan och skarva ihop med en liten bit kardan/motsv. Det kan man förstås, men om man gör det, var i kedjan av lådor är det i så fall lämpligt att använda backen? Tål en vanlig växellåda att snurra baklänges på de vanliga framåt växlarna?
×
×
  • Create New...