Jump to content

Lollipop

Fänrik
  • Content Count

    188
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Lollipop last won the day on February 24

Lollipop had the most liked content!

Community Reputation

185 Excellent

About Lollipop

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Örebro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hydrovane hittar jag på blocket ibland och de ser alla ut som korroderat skrot. Finns det något annat märke på begagnat marknaden?
  2. En nygammal bil med 1skviljon smörjpunkter har övertygat mig om att det är dags för en tryckluftdriven smörjspruta. Att kunna pumpa däcken är inte fel heller. Men om jag vill ha option på att spruta färg, underredsmassa, verktyg och eventuellt våga blästra soda eller sand, hur stor bör pumpen vara? Räcker en noname kompressor på runt 400lit/min vid 6 bar som verkar vara norm?
  3. Gränsfall alltså. Orsaken till för frågan är förestående inköp av kompressor och då om det lönar sig att köpa en sådan stor att man kan blästra lite. Sand/glas är jag inte så inne på men något som kan hjälpa mig att få rent runt smörjnipplar (inkletade i antikt smörjfett o grus) och i övrigt se till att underredsmassa går att få på en ren grund vore bra. Fast det kanske är i grunden dumt att inte investera i en kompressor med en vettig överkapacitet oavsett blästring eller ej.
  4. Återupplivar denna gamla tråd. Om man inte vill ta bort färg utan snarare göra samma sak man gör med en juste stålborste, levererar sodablästern på den nivån? Dvs få bort allt löst bös men låta resten vara ifred så att man uppnår en någorlunda ren stålborstad yta utan lös rost mm.
  5. https://kvibergs.se/event/lotdetails/2258001/terrangbil-m42-skp-samlarobjekt-endast-379-mil-gar-bra Går inte att vägregistrera.
  6. Så här kan underlaget se ut när man missat en växling, upp tror jag utifrån var på vägen jag hittade spåret. Skorven är förbluffande lättmanövrerad, svängradie och rattkänsla är som en gammal Volvo. Tills man hittar något som håller emot...... Då j#@$lar. Tidigare ägare har satt på en raggarknopp på ratten. Den skall bort med eftertryck. I övrigt gick det bra att fickparkera framför huset, med en juste backkamera går det riktigt galant
  7. Nu har vägarna här ikring frostat av sig och övergått till den traditionella lervällingen. Alltså dags för premiär tur! Kollar alla förekörningpunkter och lockar in hustrun i bilen som fanklubb. Till och från den lokala skidbacken går bra, dubbeltrampa verkar vara hanterligt trots allt men jag förstår att man kan bli frustrerad i trängda lägen. Kommer aldrig upp på 3an ordentligt i uppförsbacken eftersom jag tappar gör mycket varv i växlingen. Kollar bromsar axlar och diffar med värmekamera för att se ev katastrof hot men det verkar ok. Vägen hem nedför 150 höjdmeter i en sammanhängande backe ger viss oro när motorbromsen slutar att fungera...... Innan dess skjuter motorn salut på riktigt, låter som ett helt underhållskompani på BT övning Visar sig när jag väl och försiktigt fått stopp på ekipaget att det var fördelningslådan som hoppat ut till neutral läge. I med vägväxel igen och vi kom hem utan problem. Viiii! Hörselskydd anbefaller till alla i bilen. Ljuddämpande egenskaper saknas hos pansarplåten.
  8. Tyckte att det var lite underlig att jag inte hade tillgång till filen själv efter att jag laddat upp den....
  9. Definitivt linstyrningsdel. Utan stödet är linstyrningen ett ganska bra ställe att stå när man ska ned i motorn.
  10. https://workmaster.net/vibra-tak-tachometers/ Ett härligt enkelt sätt att mäta varvtal eller åtminstone vibrationsfrekvens på ett helt analogt sätt.
  11. Skumpa 11a och 30bil har jag god erfarenhet av och haft kontakt med Skp på Gotland men var då aldrig betrodd att köra själv. (Praktikant kurs i försvaret. Ratten lämnar så uppenbara spår att jag har för vana att hålla tummarna på utsidan av alla rattar sedan dess...... Hjälm har jag inte tänkt på, får plocka upp min m/29 stålkruka från källaren och stila tidsenligt. Gårdagens mekande resulterade i en backkamera som inte sitter alltför fult till och med en acceptabel sladddragning. Skärmen är trivial att haka av och gömma så den inte syns när den är avstängd. Den oidentifierade prylen från förarplatsen måste vara en del av den främre linstyrningen. Praktiska försök r/t detta under kvällen om det inte är alltför kallt i blåhallen.
  12. Siktar på att ha hängmattor i de olika öglorna som finns inne i bollhavet när pansarkorven används som husbil, det ryms bra två bredvid varandra på längden, öglor finns det gott om.
  13. Fler bilder: färg/smörjration är lite dålig på wirestyrningen både fram och bak. Alla rullarna sitter solitt fast, får gå upp på attgöra listan. Brytblock med krok i fin flagnande gul färg + oidentifierad krokar, inte säker på att de hör ihop men de låg tillsammans. Vinschen på vänster sida, kräver flera personer för att använda gissar jag. en som kör växellåda och motor och en eller flera som bånglar med wiren. saknar alla schackel, ytterligare lite att göra med att skaffa lämpliga sådana. Bakom vinschen syns ramlaurbilen luckan, finns en på varje sida, har en rejäl säkring på insidan vilket definitivt är en god idé. och en bild på vinschen med kedjedrift från växellådan. Verkar inte finnas några hinder utöver omdömet som skyddar att vinscha med drift på hjulen också. Ytterligare ett oid ting, sitter i en hållare bakom förar stolen. Till slut ett par idolbilder på förarmiljön, inte mycket till instrument, tankmätare till vänster, hastighetsmätare i mitten och temperatur till höger + ett par varningslampor. 12V uttagen är kopplade till den nya panelen i mitten som antagligen tillkommit på REMOn bedömt utifrån bedömd ålder på kablaget. Gissar att 12V uttagen kopplats in efter civilisering på lediga kontakter, saftblandarna är mer rimliga som REMO orginal om det stämmer att bilen stått som pansartaxi för regeringen i något hemligt garage. Ratten ersätter i viss mån säkerhetsbälte, har man kagge så är styrbromsen fixad.... Det är rejäl diameter, lowtech styrservo. Mer bilder följer.
  14. Fick med 2st ksp i trä, extremt fragila verkar slöjdade i balsaträ men ser väldigt riktiga ut. LurK du har PM. SBA111, nu förstår jag bättre, de synnerligen olika batterierna kommer att vara väldigt kortlivade så de får bytas före körsäsongen. Den väldigt tacticoola inredningen av batterilådan behöver också ändras till något bättre o snyggare som anpassas till de nya cellerna. Den medföljande beskrivningen är inscannad och uppladdad om någon vill läsa om pansarkorven.
  15. Rotat runt i elen och försökt förstå mig på hur i hela friden man kombinerar 24 o 12 V med en generator som ger 12 V. El schemat är orginal, den spejsiga batteriinstallationen verkar vara REMO orginal, jag är inte säker men med tanke på annat "högkvalitativt" installationsjobb som verkar vara från ombyggnaden på 80talet så är "teh military grade installation of batteries" dessvärre högst rimlig. klumpen i hörnet visar sig efter lite googlande vara en Battery changeover relay från Bosch https://www.granit-parts.co.uk/product/Bosch/Bosch-switchers/Battery-switcher/Battery-switcher/2500333300003 . efter att ha tittat på schemat förstår jag fortfarande inte någonting. Laddas inte ena batteriet alls? tar man all 12V från ett av batterierna? . Underhållsladdning av båda batterierna är nog klokt tills jag förstår vad som pågår. Intressant att reläklumpen fortfarande går att köpa. Litteraturstudier ang äldre lastbilar verkar antyda att 12/24 V system inte var ovanligt när det begav sig. Som backup har Scania varit snälla nog att tillhandahålla magnet tändning och ett uttag för startvev så batterierna är lite av en lyx detalj....... Hålet i rammen/kofångaren leder in till Ett strategiskt placerat hål i kylaren som visar navet på något (svänghjulet sitter ju baktill) som verkar vilja möta en startvev. klackarna är snyggt fasade för att spotta ut veven efter att motorn börjar gå runt själv. När jag stod och funderade på startvevar så noterade jag att "ögonlocken" är asymmetriska. Antagligen för att ge föraren lite mer skydd. Undrar vad plåthällorna på förarsidans lucka fyller för funktion. Med luckorna nere och dörrarna stängda ser man exakt ingenting av utsidan. inte för att utsikten är lysande med öppna luckor heller. Mer bilder imorgon.
×
×
  • Create New...