Jump to content

Lollipop

Löjtnant
  • Content Count

    259
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    18

Lollipop last won the day on June 11

Lollipop had the most liked content!

Community Reputation

310 Excellent

About Lollipop

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Örebro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Idag har jag lärt mig att en Mercedes med luftfjädring kan få knallpunka på densamma Eftersökte ett skrammel som visade sig bero på saknad bult i hasplåten under motorn och eftersom bilen är villig att bli 20cm högre bara med uppumpad fjädring "terrängläge" (mest skakasönderläge tycker jag) så kan man normalt sett lätt besiktiga underredet utan domkraft, bara att höja upp och krypa in i titta. Letade bult inne i huset och en knall så rutorna skallrade hördes. Slagsida och utåinvänd gummistrut i fjädringen höger fram. Håhåjaja, med 22Kmil på mätaren är det inte självklart vad som skall göras med eländet.
  2. Hupp, här händer det grejer, min pansarkorv och jag vill gärna komma. Jag har funderat på att bli medlem på riktigt i er klubb. Bor ju trots allt inte helt utom räckhåll för att vara medlem i det dagliga livet resten av tiden.
  3. Om det inte krävs borrande och svetsade i axlarna är jag försiktigt intresserad. Hur står det här sig i relation till den andra killen som höll på med skivbromskit? 4x4offroad Morgan sålde något också, samma?
  4. Lite så, men mest lite funderingar på de fordonen som inte skall nedgraderas. Har en BMW sugmotor med tillhörande bil och automatlåda. Är måttligt intresserad av att hålla den igång med mystiska elfel, spontant tömda batterier och bromsar med oklara intermittenta varningsblinkanden. Motorn går bra. Oddsen för besiktingspassage utan större pecuniära utlägg är inte så bra. Så.jag funderar på att plocka ur motorn och växellåda och skrota resten. Därifrån vandrade tankarna vidare till var och hur klämmer man bäst in en sådan klump i en befintlig bil. Och så vidare. Om man sedan tänker sig att använda alltsammans för en epa så är ju backfrågan lite relevant. Men kanske mindre än relevant när jag tänker efter, fenomenet är ju standard på dubbellåde konstruktioner.. duh.. Jaja, inte så bra fråga kanske. Men hursomhelst, har växellådor en mest lämpad rotationsriktning? Borde jag ha frågat. Gör det nu istället
  5. Funderar på hur och om man kan göra ett byte av motor+ växellåda genom att sätta en motor och automatlåda framför den befintliga växellådan och skarva ihop med en liten bit kardan/motsv. Det kan man förstås, men om man gör det, var i kedjan av lådor är det i så fall lämpligt att använda backen? Tål en vanlig växellåda att snurra baklänges på de vanliga framåt växlarna?
  6. Mina ungar räknar in de gröna rosthögarna i arvet redan och skulle bli mycket upprörda om de såldes. Och jag tror att man kan köra allt om man kan växla en valp i terräng så bättre övningskörning är svår att finna.
  7. Ledarsidorna leder inte direkt fronten av god journalistik..... Men bortsett från det så har en god institutionell paranoia förslösats. Bara för att kriget kanske inte kommer just nu så har översvämningar pester sabotage och annat onödigt men farligt inte slutat existera. Att inte ha behållit uppdraget att skydda civilsamhället är nu väldigt dyrt att rätta till.
  8. Det är onödigt att använda ett högfiltrerande skydd på covid-19 patienter, även ett tyg eller pappersmunskydd fyller den nödvändiga funktionen, nämligen sänka partikel hastigheten på uthostade vätskedroppar så att de inte når så långt. Så bortsett från slöseriet så funkar även ett ffp3 skydd med ventil r/t den faktiska skyddseffekten: sänka hastighet. På icke sjuka skyddar munskydd oavsett filtergrad betydligt mindre än vad man kan tro. Majoriteten av smitta går från egen hand till öga eller näsa/mun. Få munskydd täcker ögonen. Blir man aktivt hostad på vill man ha ett bra filter eller egentligen en friskluftsmask men annars skyddar nog ett par riktigt äckliga handskar bättre. Eller handsprit med habanero i, man petar sig inte två gånger...
  9. Undrar om det inte är denna kombination av gängor som egentligen borde ha suttit på bromscylindern. https://www.tradera.com/item/391168030 Jaja. Nu sitter det något annat där.
  10. Härda ut svana, det finns ett liv efter detta också. Kompetenta maskinoperatörer söks redan. Kolla med Getinge/maquet, de ska tillverka många tiotusentals respiratorer. De har brist på folk nu.
  11. Mindre formellt men lika avståndstagande här. Hukar i den metafysiska skyttegraven här på hospitalet och väntar på stormen. Lite bilder istället:
  12. Nu är pansarkorven hemma igen med nya sulor. Hög tid för byte visade det sig. Utöver sprickor i sidor och slitytor så var två slangar lagda med veck i däcket och det däck som hade minst sprickor hade istället en skada på kantvalken, vad den nu heter med korrekt terminologi? Skadan var tydligen allvarlig och det var en gummikillen risk för kollaps av däckssidan. Världsliga ting man kan bli lycklig av. Ho Hum, nåja de klarade intressant nog av att fickparkera åbäket på sin innergård såpass att jag behövde backledare för att komma ut överhuvudtaget. Börjar lära mig att växla osynkat nu, det är ju inte riktigt så svårt som jag trott. Men när man missar så tappar man mkt fart. Bilen är för övrigt försedd med 2,5växlar, 1an är för start i backe och annat som kräver lågväxel. 2an är lämplig att starta på om det inte är alltför mycket motlut och 3an är vad man kommer upp till innan det är dags att bromsa igen, 4an fyller någon form av överväxel funktion. Med tid eftertanke och blyfot kom jag upp i hela 70 km/tim på en raksträcka och det var konstigt nog mindre läskigt än samma fart med 11bilen
  13. Skulle nog funka bra, allt möjligt kutar genom trädgården framför köket. Gissar att det är ett gammalt viltstråk och att 100år av trädgård inte är nog att ändra på intrampade vanor hos viltet. Finns väl en anledning till att fångstgropar fungerar under lång tid på samma plats.
×
×
  • Create New...