Jump to content

Lollipop

Löjtnant
  • Content Count

    282
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    24

Lollipop last won the day on January 13

Lollipop had the most liked content!

Community Reputation

361 Excellent

About Lollipop

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Örebro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så rätt men ändå inte intressant produkt faktiskt men för stor och för liten dynamik. Jag har definitivt varit onödigt kryptisk, funderingarna är på en patientventilator, jag har idéer ang. styrningen av ventilationen på programsidan och behöver ha något enkelt att experimentera med. principtestet behöver bara dynamik i rätt område, inte vara något som kan komma i närheten av patient. så nödvändig dynamik är typ tryckvariation med frekvens mellan 5-40 cykler/min (människor kan i praktiken inte andas fortare än så mer än någon minut) normal trycksvängning i
  2. Oh! Min okända välgörare. okänd eftersom jag glömt hans namn lappen med namn och adress ligger på ett "bra" ställe, han hade bordet brevid Yoda på Mhfs loppis förra året. IAF, han har skickat en ny version av manual modell 1986 Även denna har drabbats av fukt men är betydligt mer användbar och skall skannas in när jag fått min nya skanner (dvs skrivare) att lyda. 3D skrivaren från Prusa bråkar betydligt mindre än pappersschabraket.
  3. Jag håller på med konstruktionsfunderingar och behöver mäta luftflöde och tryck i området 0-10KPa (0-100cmH2O) Fuktig luft, 100%, 37grader, 0-100l/min Lat som jag är så tänker jag att en hemsnickrad prototyp för att testa principer skulle kunna göras med bilbaserade MAP/MAF sensorer. Wikipedia et al på nätet ger lite för många och nästan rätt svar när jag försöker läsa på frågan och kanske kunskapen här kan ge startpunkt för vilket sensor system som kan vara en bra startpunkt. Jag tänker mig att något Bosch system kanske har de önskade egenskaperna redan och mätvärden någor
  4. Inflammationen i lungorna är det som knäcker folk. Kan man hålla den på plats så går det mycket bättre. Överdosera inte de antiinflammatoriska medlen bara, det är inte heller bra. Influensavaccinet verkar ge en märkbar riskreduktion för svår covid, upp mot 30% mindre risk för allvarlig covid, har inte detaljläst artiklar i frågan men effekten verkar inte vara svår att hitta i det statistiska materialet, false-friends risken är stor, de som vaccinerar sig kan tänkas vara försiktigare i övrigt också. Nu rekommenderar jag alltid influensa vaccinet i alla fall eftersom influe
  5. Sensitiviteten i testningen är inte någon höjdare. Det går bra att vara dödssjuk i covid-19 utan att man fångar några virus i test. Diagnosen ställs då på kliniska tecken (typiskt pruttdålig patient) och röntgen, CT-lungor ger en typisk bild som är känsligare än pinne i näsan vid svår sjukdom. Hur det är med lindrig covid och CT vet jag inte. De patienterna blir ju inte röntgade.
  6. God hjul och nytt bättre år hälsar jag också. Minimal risk för arbetsbrist i vården. Överarbete däremot är den nya normen, som om det inte var illa nog tidigare.
  7. Ute på nya äventyr med den älskvärda pansarkorven. Försökte åka med den till korvgrillning på helgen, jobbet fixade grillning utomhus (i hel storm) covidanpassat i ett friluftsområde. Tycke ett besök med veteranen så att arbetskamraterna skulle få se den irl vore trevligt. Komm en bit in i området och insåg att jag inte borde köra hela vägen, trångt, knaggligt och fullt av fotgängare som inte höll undan alls från bilen. Började vända där jag fick plats och fick bensin stopp, stod som en total kork tvärs över vägen...... Så arbetskamraterna fick se min rumpa som stack upp ur
  8. https://www.blocket.se/annons/halland/hotchkiss_cc2_cargo_nachschubpanzer/92895383
  9. Han verkar också totalt döda diskussionen ang syntetisk/mineral olja i https://www.widman.biz/uploads/Corvair_oil.pdf Som jag tyder den där texten så saknar gamla versioner av oljor existensberättigande i samtliga användningssituationer, oavsett fordon och sätt som det används.
  10. https://www.topgear.com/car-reviews/mercedes-benz/eqc-4x42 Bara som prototyp tyvärr
  11. kommentarer? ah, min ovana att döda alla script som inte är strikt nödvändiga fimpade kommentarerna. nä, det verkar ju inte som om de personerna tror på konceptet. Det kan ju vara att denna producent är hot-air men strikt vad gäller hållfasthet temp mm så finns det inte något skäl att kompositmaterial inte skulle gå att använda. I en normal motor blir inte kolvstänger mm så där värst varma ur moderna kompositmaterials synpunkt. https://www.makeitfrom.com/compare/30-Percent-Carbon-Fiber-30-CF-PEEK/SAE-AISI-4150-G41500-Cr-Mo-Steel hittade jag när jag letade efter
  12. Kooolers! Imponerande motorhistoria där. Förstår ditt intresse för bilen. Jag jagar mer mundant fordon, (eller inte). Jag åker, numer skramlar runt i en gammal Mercedes GL. Märkvärdigt terrängkapabel glidare med plats för en halv skolklass och hundar samtidigt. Alltihop draget av en onödigt stor diesel V8. Tills nu har den motsvarat driftskostnaden men nu skramlar hjulupphängning runt om och turbo glödtändning tankmätare och bagageluckelås strular alla samtidigt. Börjar bli dags att byta men till vad? Den är större och mer terrängkapabel än land cruiser och tyst
  13. https://www.thedrive.com/news/31173/these-3d-printed-carbon-composite-connecting-rods-are-strong-enough-to-withstand-3000-hp Goda nyheter för unika fordon också. Om det går att göra i en inte alltför speciell skrivare så man får tillgång till tekniken utanför labbet. mycket annat som går att skriva ut också med sådan hållfasthet.
  14. Efter att ha kollat in fordonstypen i fråga. Ser inte uppenbart tjusningen men Lexusarna är ju generellt fina så varför inte. Kvalité lär det ju finnas i konstruktionen. Det lär väl ta emot lite innan du kör den på terrängbana misstänker jag.
×
×
  • Create New...