Gå till innehåll

Lollipop

Fänrik
  • Innehålls Antal

    180
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

Lollipop senast vann den dag 11 Februari

Lollipop hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

181 Excellent

Om Lollipop

  • Placering
    Member

Profile Information

  • Hemort
    Örebro

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Definitivt linstyrningsdel. Utan stödet är linstyrningen ett ganska bra ställe att stå när man ska ned i motorn.
  2. Lollipop

    Mek- och skruvartips!

    https://workmaster.net/vibra-tak-tachometers/ Ett härligt enkelt sätt att mäta varvtal eller åtminstone vibrationsfrekvens på ett helt analogt sätt.
  3. Skumpa 11a och 30bil har jag god erfarenhet av och haft kontakt med Skp på Gotland men var då aldrig betrodd att köra själv. (Praktikant kurs i försvaret. Ratten lämnar så uppenbara spår att jag har för vana att hålla tummarna på utsidan av alla rattar sedan dess...... Hjälm har jag inte tänkt på, får plocka upp min m/29 stålkruka från källaren och stila tidsenligt. Gårdagens mekande resulterade i en backkamera som inte sitter alltför fult till och med en acceptabel sladddragning. Skärmen är trivial att haka av och gömma så den inte syns när den är avstängd. Den oidentifierade prylen från förarplatsen måste vara en del av den främre linstyrningen. Praktiska försök r/t detta under kvällen om det inte är alltför kallt i blåhallen.
  4. Siktar på att ha hängmattor i de olika öglorna som finns inne i bollhavet när pansarkorven används som husbil, det ryms bra två bredvid varandra på längden, öglor finns det gott om.
  5. Fler bilder: färg/smörjration är lite dålig på wirestyrningen både fram och bak. Alla rullarna sitter solitt fast, får gå upp på attgöra listan. Brytblock med krok i fin flagnande gul färg + oidentifierad krokar, inte säker på att de hör ihop men de låg tillsammans. Vinschen på vänster sida, kräver flera personer för att använda gissar jag. en som kör växellåda och motor och en eller flera som bånglar med wiren. saknar alla schackel, ytterligare lite att göra med att skaffa lämpliga sådana. Bakom vinschen syns ramlaurbilen luckan, finns en på varje sida, har en rejäl säkring på insidan vilket definitivt är en god idé. och en bild på vinschen med kedjedrift från växellådan. Verkar inte finnas några hinder utöver omdömet som skyddar att vinscha med drift på hjulen också. Ytterligare ett oid ting, sitter i en hållare bakom förar stolen. Till slut ett par idolbilder på förarmiljön, inte mycket till instrument, tankmätare till vänster, hastighetsmätare i mitten och temperatur till höger + ett par varningslampor. 12V uttagen är kopplade till den nya panelen i mitten som antagligen tillkommit på REMOn bedömt utifrån bedömd ålder på kablaget. Gissar att 12V uttagen kopplats in efter civilisering på lediga kontakter, saftblandarna är mer rimliga som REMO orginal om det stämmer att bilen stått som pansartaxi för regeringen i något hemligt garage. Ratten ersätter i viss mån säkerhetsbälte, har man kagge så är styrbromsen fixad.... Det är rejäl diameter, lowtech styrservo. Mer bilder följer.
  6. Fick med 2st ksp i trä, extremt fragila verkar slöjdade i balsaträ men ser väldigt riktiga ut. LurK du har PM. SBA111, nu förstår jag bättre, de synnerligen olika batterierna kommer att vara väldigt kortlivade så de får bytas före körsäsongen. Den väldigt tacticoola inredningen av batterilådan behöver också ändras till något bättre o snyggare som anpassas till de nya cellerna. Den medföljande beskrivningen är inscannad och uppladdad om någon vill läsa om pansarkorven.
  7. Rotat runt i elen och försökt förstå mig på hur i hela friden man kombinerar 24 o 12 V med en generator som ger 12 V. El schemat är orginal, den spejsiga batteriinstallationen verkar vara REMO orginal, jag är inte säker men med tanke på annat "högkvalitativt" installationsjobb som verkar vara från ombyggnaden på 80talet så är "teh military grade installation of batteries" dessvärre högst rimlig. klumpen i hörnet visar sig efter lite googlande vara en Battery changeover relay från Bosch https://www.granit-parts.co.uk/product/Bosch/Bosch-switchers/Battery-switcher/Battery-switcher/2500333300003 . efter att ha tittat på schemat förstår jag fortfarande inte någonting. Laddas inte ena batteriet alls? tar man all 12V från ett av batterierna? . Underhållsladdning av båda batterierna är nog klokt tills jag förstår vad som pågår. Intressant att reläklumpen fortfarande går att köpa. Litteraturstudier ang äldre lastbilar verkar antyda att 12/24 V system inte var ovanligt när det begav sig. Som backup har Scania varit snälla nog att tillhandahålla magnet tändning och ett uttag för startvev så batterierna är lite av en lyx detalj....... Hålet i rammen/kofångaren leder in till Ett strategiskt placerat hål i kylaren som visar navet på något (svänghjulet sitter ju baktill) som verkar vilja möta en startvev. klackarna är snyggt fasade för att spotta ut veven efter att motorn börjar gå runt själv. När jag stod och funderade på startvevar så noterade jag att "ögonlocken" är asymmetriska. Antagligen för att ge föraren lite mer skydd. Undrar vad plåthällorna på förarsidans lucka fyller för funktion. Med luckorna nere och dörrarna stängda ser man exakt ingenting av utsidan. inte för att utsikten är lysande med öppna luckor heller. Mer bilder imorgon.
  8. Lollipop

    Terrängbil m/42 SKPF del 1

    Terrängbil m/42 SKPF del 1 Visa fil Skanning till PDF av F1093-565030 (F 565-3) Terrängbil m/42 SKPF Beskrivning del 1 Inlämnare Lollipop Inskickat 2019-02-10 Kategori Skicka filer till oss  
  9. Hmmm, funkiga ljudet beror på bristande tändning på alla cylindrar när motorn är kall och på tomgång. När den är varmkörd eller varvar så låter den helt normalt. Har tillbringat dagen med att spåra sladdar, för att vara en bil som i princip inte har någon elektronik så finns där hårresande mycket sladd. 76 år av ackumulerade quickfixar. Jag rör INTE det där. Backkamera anläggningen får gå på löst 12 batteri tillsvidare. Sen är det inte helt trivialt att göra nya hål i pansarplåten. Har kännt lite på plåten med en fil. Det är nog inte bara att borra med en noname metall borr. Kan gå lite trögt tror jag. Det är inte härdhårt men sannerligen inte blötjärn.
  10. Jag har glidit runt på classic motor med min 11 som har mängder med norsk krom, i gott sällskap med en massa andra vrak så rost/puts behöver du inte oroa dig för. Men offroad på riktigt lockar rätt bra det med. Det finns mer av sommaren att hänga på. Mycket i designen på chassiet är förbluffande modernt i sin utformning, det som inte är modernt är femit¤#5 miljoner smörjpunkter. Civilversionen från -45 har centralsmörjning Började besiktiga nipplar, har fått med en beskrivning på terrängbil m/42 SKPF del 1 från 1979 så bromsservona är med men inte det senaste, tyvärr saknar jag del 2 där jag antar att den mer lättlästa versionen av smörjschema och kanske vilka oljor de tänker sig till de olika smörjpunkterna är beskrivet. (tänker scanna in den och donera till manualarkivet) Motorn har både magnettändning och generator på 300W, ingen amper angiven, samt elsystemet är både 12 och 24 volt samtidigt.... Det är startmotorn som går på 24 volt. Fluken behöver nog vara nära mest hela tiden. inte för att det är så mkt el i bilen direkt. Tändföljden är angiven till 1243? verkar konstigt, kan det förklara det något funkiga ljudet? Motorn går bra men låter, udda. Kallas tydligen för "skakfyran" om jag förstår rätt. Finns ett strategiskt placerat hål i frontpansaret för startvev men den omnämns inte i beskrivningen, däremot är det särskilt detaljerat i beställningsunderlaget som tidigare ägare skaffat fram kopia på från scania, 42-43 var veven viktig.
  11. Har lyckats utverka ledigt under sportlovet v8, åker på närcon med barnen i slutet av veckan men är annars hemma. Ånnaboda classic motor är en glidar träff, inte en körträff och absolut inte terräng inblandat mer än gräsmattor.... Men bilarna är fina och som folkfest betraktat är det en höjdare.
  12. Besten är märkligt lätt och svår samtidigt att manövrera. Styrvinkeln på framhjulen känns som en gammal Volvo, man kommer runt på en femöring, om man orkar dra runt ratten vill säga. Fickparkering är fysiskt jobbigt, och psykiskt med. Bakåtsikten är god men inte när man sitter vid ratten. Backa en bit, stopp, klättra upp i lucka eller ut genom dörren o tillbaka igen. O så igen o igen o igen eftersom jag inte vill platta till alltför mycket av omgivningen. Har skaffat backkamera från Biltema, blir en bakåt och en framåt längs högersidan tillsvidare, har ingen känsla alls för var högerhjulen är när jag kör. Hjulen flexar bra i låg fart, körde mer eller mindre avsiktligt över en kant på gräsmattan som sticker upp ca 30-40 cm med 45graders lutning upp o ned. Kändes inte så mycket vare sig i lutning eller i motorn, bilen klättrade snällt över på tomgång.
  13. Väldigt gärna, jag tänker åka till classic motor i ånnaboda i 1/6 och jag funderar på Bengtsfors träffen efter sommaren.
  14. Mer hypoman skulle jag tro. Han berättade skrönan om säpo när jag frågade, tydligen krävde den han köpte av att säpo skulle godkänna köpet och det spenderades mkt tid (då, för nu ganska många år sedan ) med att eftersöka någon som till slut kunde säga att säpo högaktningsfull sket fullständigt vem som ägde en sådan bil. Expressen gillade tydligen historien. Verkar annars så långt jag kan avgöra skött SKPn väl (med förbehåll för min allmänna amatörstatus re gamla bilar), vågar inte köpa ett uppenbart renoveringsobjekt, räcker bra med min 11a för renoveringar.
  15. Där ser man, jag var helt säker på att jag sett KP bilar i civilt skick men säljaren hävdade bestämt att jag bara inbillade mig. Har du vågat ha lösare bös än väg under hjulen? Jag har åkt (inte kört) KP bil i terrängen på Gotland men marken tenderar ju mest vara grön sten där.
×