Jump to content

Lollipop

Löjtnant
  • Content Count

    302
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Lollipop last won the day on July 9

Lollipop had the most liked content!

Community Reputation

411 Excellent

About Lollipop

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Örebro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag är en sucker för akademiska skämt, detta är definitivt en höjdare https://www.gwern.net/notes/Lions
  2. 6 cm tjockt gräs...... fast du kanske menade höjd och inte diameter? larv åsida, dylika ting är häftiga, fick hjälp av grannen med att röja av en igenvuxen del av trädgården med en mindre 4-hjulingdragen version. var mycket bättre än att nöta av med röjsågen. Fick höra av en bekant att Frösvidals gräs minskade klippt area med 10% när de tog hjälp av GPS i klippandet, gör den extra navigationshjälpen verkligen så stor skillnad?
  3. Raidat loppbutik/andra hand efter skrivbord åt sonen och hittade denna fantastiska loot drop. Säljes tydligen fortfarande! http://www.facsystem.se/ Betalade en hel Selma eller vem det numera är på 20lappen för lådan. Pinsamt lågt pris men å andra sidan tog de ordentligt betalt för ett skavt Ikea bord så det kanske är ok ändå.
  4. A barber, a bald man, and a scholar are going on a journey together, and one night they take turns to watch the baggage. The bald man goes first, and nothing happens. Then it's the barber's turn. Still, nothing happens, and he's so bored that he shaves the scholar's head. Finally, it's the scholar's turn. He wakes up, feels his head, and says, "That idiot barber! He's woken up the bald man instead of me." Another Roman Joke
  5. Efter en hel del läsande och pratande med mer eller mindre kompetenta tyckare så har det till slut blivit en Volvo men utan AWD. En V70 flexifuel i så långt jag kan avgöra bra skick och pris. Hämtas idag.
  6. Låter då som knasregler är på väg arpopå hängmattan, jo, i KP-bilen sitter man alltid som en blivande våt fläck på väggen, om man inte lyckas gå sönder mot något annat på väg mot väggen i fråga. Det blir inte värre krockmässigt om man ligger i en hängmatta i bollhavet jmf med om man sitter på träbänkarna....... alltså passagerare kan parkeras i tygstol. platt blir man hur som om man möter något stort nog för en signifikant decceleration av fordonet. Uppmuntrar till en försiktig och eftertänksam körning. Men re volvon, 154 hkr är tråkigt trögt enl de självutnämda expe
  7. Jo, redan semi-självkörande bilar kommer att påverka kortkraven, redan en modern hybrid som i praktiken går att 1 pedalköra och där start i backe mm mm bara är en historisk parentes kvalar in för en ännu mer begränsad körkortsform än automat korten. Men vi bor 2 mil utan för stan så ett litet tag till tänker jag att gamla häckar kan komma till sin rätt, dessutom vill jag få åka hängmatta i veteranbilen och för det måste minst en unge ta kort nog att köra runt klumpen på. Så ut i trafiken med petmojsbil är ett krav från min sida.
  8. Dottern är nu gammal nog att hon borde tagit körkort redan, har varit motvals mot farsgubben och inte velat övningsköra. Nu har hon tillslut kommit på att det kanske är onödigt att rebella fullt så mycket men numera har vi bara gröna antika bilar med manuell vxl låda och de är lite krävande övningsobjekt. Funderar på en gammal och billig volvo eller saab som hon kan få var elak mot kopplingen i och ta de gröna fin bilarna lite senare. En billig häck som dessutom är stor nog för stora hundar och är AWD vore inte så dumt kanske? Det skall vara en sekundär/barn körd bil så kro
  9. Hotchkiss Beobachtungspanzer Typ 22 https://www.blocket.se/vi/96528026.htm
  10. Jag har också länge klagat på komplexiteten i hybrider men med Toyotas gen 4 system så blir det nog så bra man kan få det med range extender. Man trollar bort ett stort antal detaljer i drivlinan, inga växellägen, koppling etc. Maximal energi återvinning på samma nivå som en riktig elbil syns i förbrukningen i stadskörning, den är märkbart låg och motorväg där range extendern behövs, där jobbar bensin motorn hela tiden. En range extender kommer ju att behöva gå in i samma situationer på en elbil byggd för extender drift. För att vara ett velningssteg på vägen mot bränsle celler eller ren
  11. Well, nice Hoss! Could you share some details about what's going on in your dash?
  12. Finns sämre skäl.... Hade jag haft en lada att hållas i så hade jag varit seriöst intresserad jag med. Nu är jag bara oseriöst intresserad. Men nu får jag ytterligare ett skäl till att åka i riktning mot Vingåker o hälsa på.
  13. Gasturbin Boeing 502 https://www.blocket.se/vi/95789293.htm Ha den i jobb bilen det skulle vara det slutgiltiga beviset på vem som är alpha-geek på plats.
  14. Precis, ultimat bottendrag Jag killgissar att ett ganska blygsamt batteri räcker en lång stund i skogen eftersom det inte blir någon tomgångskostnad för tid motorn står stilla (om den inte håller moment förstås) och den faktiska energikostnader för att sakta flytta en bil i skogen är låg jmf med motorväg eller dylikt. En terrängbil är nog ganska lämpad för range extender motor, i terrängen vill säga. Resan dit o dädan kan bli mindre kul om man behöver stanna titt som tätt och låta en fjuttmotor fylla cellerna Har skissat mentalt på ett generatorsläp med en hyffsat butig generator
  15. Intressant. Jag har inte lust att montera en ny bränsle motor i mina bilar utifall det blir motorras utan håller koll efter elmotor så att det kan bli en hybrid variant istället. Detta verkar lovande men som så ofta finns inget att köpa än. https://global.yamaha-motor.com/news/2020/0204/ev.html
×
×
  • Create New...