Jump to content

Lollipop

Löjtnant
  • Content Count

    291
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    28

Lollipop last won the day on February 28

Lollipop had the most liked content!

Community Reputation

389 Excellent

About Lollipop

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Örebro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Well, nice Hoss! Could you share some details about what's going on in your dash?
  2. Finns sämre skäl.... Hade jag haft en lada att hållas i så hade jag varit seriöst intresserad jag med. Nu är jag bara oseriöst intresserad. Men nu får jag ytterligare ett skäl till att åka i riktning mot Vingåker o hälsa på.
  3. Gasturbin Boeing 502 https://www.blocket.se/vi/95789293.htm Ha den i jobb bilen det skulle vara det slutgiltiga beviset på vem som är alpha-geek på plats.
  4. Precis, ultimat bottendrag Jag killgissar att ett ganska blygsamt batteri räcker en lång stund i skogen eftersom det inte blir någon tomgångskostnad för tid motorn står stilla (om den inte håller moment förstås) och den faktiska energikostnader för att sakta flytta en bil i skogen är låg jmf med motorväg eller dylikt. En terrängbil är nog ganska lämpad för range extender motor, i terrängen vill säga. Resan dit o dädan kan bli mindre kul om man behöver stanna titt som tätt och låta en fjuttmotor fylla cellerna Har skissat mentalt på ett generatorsläp med en hyffsat butig generator
  5. Intressant. Jag har inte lust att montera en ny bränsle motor i mina bilar utifall det blir motorras utan håller koll efter elmotor så att det kan bli en hybrid variant istället. Detta verkar lovande men som så ofta finns inget att köpa än. https://global.yamaha-motor.com/news/2020/0204/ev.html
  6. Volvocamper som jag tror att jag snappade upp via facebook,( blir ju lite oklart nuförtiden när man gör mycket surfande på mobilen) har gjort väldigt fina 3D modeller av 11 och 13 bilar. har nu lyckats att nästan producera en 11:a sånär som på takluckan. jag kan för de som tilläventyrs använder sig av prusaslicern meddela att ironing funktionen har potential att orsaka filamentstop pga värmekrypande i skrivhuvudet så smältzonen blir för djup. hur som, minus takluckan och hjul men grön och fin i övrigt. länk till thingiverse för volvocamper.: https://www.thingiverse.
  7. en kompis föreslog att det skulle handla om avancerad störsändning med falsk info men tyvärr handlar det väl mest om inkompetens. ungefär som att fra/fmv/(någon som jag inte orkar googla upp nu) skickade webside statistik till google..... så fort så fel.
  8. Manifesta torrsprickor kan med fördel limmas ihop med cyanoacrylate lim. Behöver förstås följas upp med skydd (tex ovan nämnda tejp) och rikligt med mjukgörande. Norpa en pyts med urea från närmsta bonde och doppa hände och fötter i kan man också göra. (Svedan går över efter ett tag )
  9. Så rätt men ändå inte intressant produkt faktiskt men för stor och för liten dynamik. Jag har definitivt varit onödigt kryptisk, funderingarna är på en patientventilator, jag har idéer ang. styrningen av ventilationen på programsidan och behöver ha något enkelt att experimentera med. principtestet behöver bara dynamik i rätt område, inte vara något som kan komma i närheten av patient. så nödvändig dynamik är typ tryckvariation med frekvens mellan 5-40 cykler/min (människor kan i praktiken inte andas fortare än så mer än någon minut) normal trycksvängning i
  10. Oh! Min okända välgörare. okänd eftersom jag glömt hans namn lappen med namn och adress ligger på ett "bra" ställe, han hade bordet brevid Yoda på Mhfs loppis förra året. IAF, han har skickat en ny version av manual modell 1986 Även denna har drabbats av fukt men är betydligt mer användbar och skall skannas in när jag fått min nya skanner (dvs skrivare) att lyda. 3D skrivaren från Prusa bråkar betydligt mindre än pappersschabraket.
  11. Jag håller på med konstruktionsfunderingar och behöver mäta luftflöde och tryck i området 0-10KPa (0-100cmH2O) Fuktig luft, 100%, 37grader, 0-100l/min Lat som jag är så tänker jag att en hemsnickrad prototyp för att testa principer skulle kunna göras med bilbaserade MAP/MAF sensorer. Wikipedia et al på nätet ger lite för många och nästan rätt svar när jag försöker läsa på frågan och kanske kunskapen här kan ge startpunkt för vilket sensor system som kan vara en bra startpunkt. Jag tänker mig att något Bosch system kanske har de önskade egenskaperna redan och mätvärden någor
  12. Inflammationen i lungorna är det som knäcker folk. Kan man hålla den på plats så går det mycket bättre. Överdosera inte de antiinflammatoriska medlen bara, det är inte heller bra. Influensavaccinet verkar ge en märkbar riskreduktion för svår covid, upp mot 30% mindre risk för allvarlig covid, har inte detaljläst artiklar i frågan men effekten verkar inte vara svår att hitta i det statistiska materialet, false-friends risken är stor, de som vaccinerar sig kan tänkas vara försiktigare i övrigt också. Nu rekommenderar jag alltid influensa vaccinet i alla fall eftersom influe
  13. Sensitiviteten i testningen är inte någon höjdare. Det går bra att vara dödssjuk i covid-19 utan att man fångar några virus i test. Diagnosen ställs då på kliniska tecken (typiskt pruttdålig patient) och röntgen, CT-lungor ger en typisk bild som är känsligare än pinne i näsan vid svår sjukdom. Hur det är med lindrig covid och CT vet jag inte. De patienterna blir ju inte röntgade.
  14. God hjul och nytt bättre år hälsar jag också. Minimal risk för arbetsbrist i vården. Överarbete däremot är den nya normen, som om det inte var illa nog tidigare.
×
×
  • Create New...