Jump to content

Lollipop

Fänrik
  • Content Count

    193
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Lollipop last won the day on June 2

Lollipop had the most liked content!

Community Reputation

198 Excellent

About Lollipop

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Örebro

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag hade sällskap av Kent från Karlskoga och 2 ungar. Kent hade sin valp under renovering med snyggt kapell. Trevligt men tyvärr varierade vädret mellan regn och spöregn så deltagandet var betydligt mindre än vanligt.
  2. Jag funderar allvarligt på att delta på Bengtsfors träffen men är måttligt sugen på att köra 21 mil tur/retur med en 76 år gammal veteran. Alltså har jag börjat inventera fordonstransporter. Är 10Kkr (ink moms) per väg i rimlig priszon för transport av en 9tons klump tro? Jag gissar att det inte är alltför hårresande mkt överpris men saknar referenser. Finns det några särskilda etikettregler i relationen med speditören r/t om de kan lasta o lossa på platser utan att man är där själv? Andra välkända (dock ej av mig) fallgropar man kan råka på?
  3. Övningskörning ger resultat, nu kan jag komma upp i 3:an i uppförsbackar, nästan ofta iaf. När jag provkörde slingan runt classic motor på kvällen före så hittade jag detta i motorrummet vid kontroll efter körning. Den där luftrenaren skall sitta på insugningsröret, inte ligga o gosa med generatorn . Som tur inget värre än ett mindre läckage av olja, det mesta av luftrenarens innehåll av olja var kvar inne i burken. Lyckan står den dumme bi eller hur var det? Fordonet låter som något helt annat än alla andra som åker runt i närområdet och kamouflaget duger bra verkar det som. Eller så är traktens vildsvin ovanligt kaxiga, hursom hittade jag en riktigt stor gris mitt på skogsvägen och den flyttade sig inte förens jag tutade på ca 15m avstånd. Helljuset var på också så om den inte var både döv och blind så måste den lida av antingen dåligt omdöme eller storhetsvansinne, dubbeldiagnos är ju möjlig iom jag sett sugga med små grisar vid flera tillfällen på hundpromenad.
  4. Tänkte ramla in på Classic motor i ånnaboda väster om Örebro . En storträff och samling av antika och mindre antika fordon. http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20190529/annaboda-pa-lordag/ Jag åker dit med pansarkorven och det verkar som om minst en till som jag tror hänger här dyker upp. Inget köra i gyttja, bara ha det glatt, om det inte regnar alltför mycket förstås....
  5. Hängmatta från bananamoon införskaffad och upphängd i bollhavet. Passar en på var sida om stolarna och bänkens ryggstöd. Man ligger riktigt gott med ett bårtäcke som sällskap. På det mekaniska så har jag lärt mig både vad ett spaltfilter är och var det sitter. Har börjat bli lite grumsig vad gäller tillgänglighet på alla vitala motordelar. De är lätta att se och har utrymme runt sig men är 1m ned från kanten på pansaret och 1m upp från marken...... Mina armar är inte riktigt långa nog. Annars har jag hittat insexnyckel i 1/2 tum storlek vilket behövs för axlarnas oljepluggar. Ett antal andra har den vanliga fyrkanten och sitter väl skyddade av pansarplåt och jag vet inte hur man lossar dem...... mutter fula ord etc. Vad är det för fel på vanliga mutterskallar?
  6. Hydrovane hittar jag på blocket ibland och de ser alla ut som korroderat skrot. Finns det något annat märke på begagnat marknaden?
  7. En nygammal bil med 1skviljon smörjpunkter har övertygat mig om att det är dags för en tryckluftdriven smörjspruta. Att kunna pumpa däcken är inte fel heller. Men om jag vill ha option på att spruta färg, underredsmassa, verktyg och eventuellt våga blästra soda eller sand, hur stor bör pumpen vara? Räcker en noname kompressor på runt 400lit/min vid 6 bar som verkar vara norm?
  8. Gränsfall alltså. Orsaken till för frågan är förestående inköp av kompressor och då om det lönar sig att köpa en sådan stor att man kan blästra lite. Sand/glas är jag inte så inne på men något som kan hjälpa mig att få rent runt smörjnipplar (inkletade i antikt smörjfett o grus) och i övrigt se till att underredsmassa går att få på en ren grund vore bra. Fast det kanske är i grunden dumt att inte investera i en kompressor med en vettig överkapacitet oavsett blästring eller ej.
  9. Återupplivar denna gamla tråd. Om man inte vill ta bort färg utan snarare göra samma sak man gör med en juste stålborste, levererar sodablästern på den nivån? Dvs få bort allt löst bös men låta resten vara ifred så att man uppnår en någorlunda ren stålborstad yta utan lös rost mm.
  10. https://kvibergs.se/event/lotdetails/2258001/terrangbil-m42-skp-samlarobjekt-endast-379-mil-gar-bra Går inte att vägregistrera.
  11. Så här kan underlaget se ut när man missat en växling, upp tror jag utifrån var på vägen jag hittade spåret. Skorven är förbluffande lättmanövrerad, svängradie och rattkänsla är som en gammal Volvo. Tills man hittar något som håller emot...... Då j#@$lar. Tidigare ägare har satt på en raggarknopp på ratten. Den skall bort med eftertryck. I övrigt gick det bra att fickparkera framför huset, med en juste backkamera går det riktigt galant
  12. Nu har vägarna här ikring frostat av sig och övergått till den traditionella lervällingen. Alltså dags för premiär tur! Kollar alla förekörningpunkter och lockar in hustrun i bilen som fanklubb. Till och från den lokala skidbacken går bra, dubbeltrampa verkar vara hanterligt trots allt men jag förstår att man kan bli frustrerad i trängda lägen. Kommer aldrig upp på 3an ordentligt i uppförsbacken eftersom jag tappar gör mycket varv i växlingen. Kollar bromsar axlar och diffar med värmekamera för att se ev katastrof hot men det verkar ok. Vägen hem nedför 150 höjdmeter i en sammanhängande backe ger viss oro när motorbromsen slutar att fungera...... Innan dess skjuter motorn salut på riktigt, låter som ett helt underhållskompani på BT övning Visar sig när jag väl och försiktigt fått stopp på ekipaget att det var fördelningslådan som hoppat ut till neutral läge. I med vägväxel igen och vi kom hem utan problem. Viiii! Hörselskydd anbefaller till alla i bilen. Ljuddämpande egenskaper saknas hos pansarplåten.
  13. Tyckte att det var lite underlig att jag inte hade tillgång till filen själv efter att jag laddat upp den....
  14. Definitivt linstyrningsdel. Utan stödet är linstyrningen ett ganska bra ställe att stå när man ska ned i motorn.
  15. https://workmaster.net/vibra-tak-tachometers/ Ett härligt enkelt sätt att mäta varvtal eller åtminstone vibrationsfrekvens på ett helt analogt sätt.
×
×
  • Create New...