Gå till innehåll

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, eile säger:

Kylaren såg ju ut att passa bra men termostatet vänder du väl på.   Elen på c202 vållar tydligen många problem, även själv gjort några överkopplingar innan jag kom ihåg plinten vid värmepacket oxid där kan ge de mest märkliga fel.  Ang frinaven så har du väl kopplat bort 4x4 bromsen?    

 

 

Hmm...nu kliar jag mig lite i huvudet. Termostaten passar nog bara på det ena hållet om jag inte minns fel. Där är nog inte plats till den stora delen i själva slanganslutningen. Fast den ska ändå bytas igen eftersom jag vill ha en som öppnar tidigare, så det ska jag kolla. 

Hur menar du med 4x4-bromsen? Handbromsen? Nä den är inte bortkopplad, borde den det? Do tell me more!

Skönt att ha någon med rejält med kunskap som synar det man gör :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det bara såg lite konstigt ut på din bild men sitter termostatet rätt ska det sitta så känselkroppen rör sig nedåt  och helst ett termostat som vid öppning pluggar bypassen dessa brukar ha en bricka nedtill.

Jag har på bilar som ska kyla extra pluggat bypassen permanent, slangstump och m8 bult tror användes. 

 

4x4 bromsen slår till när du bromsar och detta innebär att vacummet snabbt släpps och 4x4 driften läggs i fast framaxeln är urkopplad med frinaven vilket knäcker fdlådan, kablarna för detta sitter vid bromspedalen och ska byglas har något minne av att den ena var lila.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, på min bil är ju bromsarna ombyggda och är kopplade precis som ett modernt bromssystem med bromsservo, en tvåvägs huvudcylinder och en bromscylinder per hjul. 

Eftersom all el är bortagen och jag sedan kopplat in det nödvändigaste är det bara en enkel on-off knapp som drar solenoiden till 4x4 när jag vill lägga i den. Ingen annan el är inkopplad till lådan. 

Innebär detta ett problem för fd-lådan? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra att du kopplat förbi den funktion se till att du även över fyller fd lådan något med olja, räcker du ställer bilen i max högerlutning så nivå pluggen hamnar mer rätt läge.   Du vill väl ha extra passagerare i din bil?  Bakvända klaffstolar rygg i rygg med framstolarna  så slipper du både bälteskrav samt att passagerarna sitter stadigare än längs med sidorna vilket får dem att fara huller om buller vid kraftig inbromsning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men en fundering som jag har då är som följer. Om man normalt sett byglar vid kontakten för att koppla ur 4x4-bromsen, borde inte lådan då ha 4x4-bromsen inkopplad om man plockar bort alla kablar? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4x4 bromsen blir bortkopplad om du hela tiden har ström till magventilen, har du plockat bort alla kablar ligger 4x4 driften i hela tiden.

 

Klokoplingen i fd behöver vaccum för att var frilagd, vet inte hur mycket du ändrat på elsystemet och vad som inte tidigare fungerade.

 

Har du mag ventilerna (original 3 st) kvar så ska den till 4x4 driften vid påslagen tändning ha ström och har du knappen kvar så bryter den strömmen när du slår på 4x4 driften,  har du kopplat via kontakten bakom handbromskölden så ska denna bryta strömmen när då lägger i lågdrift men i övrigt leda i vanligt läge.  Har du kopplat annorlunda ligger nog fd lådan konstant i 4x4 läge och drar runt främre kardan i onödan och därmed hela diffen fram och då försvinner vinsten med att sätta dit frinav.  

 

Som systemet är byggt på c202 kan man inte ändra så mycket om man vill ha kvar funktionerna,  det 4 vanligaste eländringarna är att man tar bort  4x4 bromsen (byglar vid pedalen) Förhindrar 4x4 vid lågdrift (byglar vid bromskölden)   men just 4x4 vid lågdrift behövs ej ändras om du har frinav.  Ändrar blinkers kopplingen (tar bort det krånglade reläet).  Byter tankamatur  (biltema har en billig som passar direkt i fästet).   Övriga el fel brukar vara oxid i stora kopplingstycket samt dålig jordning till växelrelät samt mätarna. 

 

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåväl, sen fortsatte i alla fall bygget. När elektroniken var fixad blev det provtur.

20180623_143759-800x600.jpg

20180716_161324-800x600.jpg

 

Efter ytterligare lite fixande var det dags för besiktning. 

Det var mycket mycket längesen jag besiktigade en bil med blankt papper! :)20180717_145939-800x600.jpg

 

Och när det väl var avklarat så blev det ju dags att pimpa bilen med lite rep och annat som passar.20180720_215917-800x600.jpg

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ny LED-ramp är monterad...så man kan jävlas med folk som inte bländar av. :)

20180813_051827-800x600.jpg

 

Och även winchen som ingick i köpet är monterad. Dock har jag inte dragit elen till den ännu. 

20180826_081923-800x600.jpg

 

Och sist men inte minst några bilder som visar bilens nya kostym som jag rollade på en sommarkväll. Blev rätt najs tyckte jag.

20180826_165537-800x600.jpg

 

Ett par nya mackor fram var tvunget eftersom de som satt där var grymt torrspruckna och gav djävulusiska "death wobbles" i 65km/h.

Planer finns på att beställa 4 nya Maxxis Mudzilla 33x13,50", men det får bli när budgeten tillåter.

20180819_182352-800x600.jpg

20180725_165304-800x600.jpg

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart har jag hunnit med en massa andra små och stora saker som inte syns på bild, listan har varit lång och det

har nog gått åt ca 500h åt att få bilen till det skick den är idag. Och listan på saker som ska göras innan jag kan kalla 

den "klar" (i den mån ett projekt blir klart) är minst lika lång. Men det tar vi som det kommer, den senaste veckan har 

jag använt Valpen till och från jobb och den blir bara roligare och roligare. En sak som ligger nära till på listan är att 

boka in en av SORKs träffar så jag får provat honom där han hör hemma, nämligen nåt lerhål. 

 

 

20181017_074943.jpg

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det går framåt med projektet det "djävulusiska "death wobbles" i 65km/h"  behöver inte bero på däcken.

Kolla toe- in ,sätt ett streck på varje insida och mät med talmetern så högt som möjligt i framkant rulla fram och tillbaks några gånger och mät samma sträck men i bakkkant, kolla flera gånger och justera till 0 mm , är ni tunga personer som åker och framaxeln fjädrar ner mycket vid last kan du få ta hänsyn även till det. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du ju rätt i. Toe-vinkeln har jag inte kollat så det borde jag såklart göra. I detta fallet försvann dock problemen helt 

med däckbytet. Jag tror att däcken som satt på var så torrspruckna att de var ovala. Dessutom rejält obalanserade. 

Har varit uppe i närmare 100 utan några som helst problem med de nya däcken. Styrdämparen var slut, satt löst och 

monterades därför bort helt. Verkar inte som att den behövs i nuläget. 

 

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var vintern räddad! Jag har länge gått och funderat på motorbyte i valpen och nu är en donatorbil inhandlad. 

Min tanke från början har varit en dieselmotor, men istället har en S40 2.0T inhandlats för ändamålet. Det

kommer bli tajt och ev. får jag modifiera insuget och generatorfästet för att få ner alltihop i det något för 

trånga motorutrymmet, men det ska gå. Tanken är att den ska passas ihop med en M46-låda med hjälp av en 

adapterplatta. Anledningen till att jag köpte en hel bil är att jag då kan ta allt som jag behöver till motorbytet 

(motorn, generator, AC, servopump, ecu mm.). Inte för att ACn ska användas just nu men det kan vara bra för 

framtiden :) Dessutom behöver jag en hel del annat från bilen. Framsätena ska hamna som baksäten i valpen 

så att båda ungarna ska kunna hänga med. Jag kommer förmodligen ta värmepaketet. Och sen har jag även 

beställt bromsskivor så jag kommer kolla om jag kan använda oken från S40n till konverteringen. När jag nu var 

ute och tog bilderna på motorn och låste upp bilen slår det mig att jag kanske ska ta även centrallåset. Det hade 

ju onekligen varit najs med c-lås på valpen. 

Stora planer...vi får se vad som blir gjort och vad som inte blir det...det kommer förmodligen bli en hektisk vinter...

 

Ordningen ligger i nuläget som följer, men kan komma att ändras 

Steg 1

Slakta donatorn och göra mig av med resterna
Konvertera till bromsskivor

Byta motor och värmepaket

Montera S40 framsäten bak i valpen

 

Steg 2 (Om tid, ork och intresse finns)

Servostyrning

AC

Centrallås

 

20181021_082933-800x600.jpg

20181021_085622-800x600.jpg

20181021_085633-800x600.jpg

  • Like 9

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt!

 Love it. Ska bli kul.

 Låt det ta den tid det vill ta så blir resultatet bäst.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag kom ett paket! Det ligger ju inte överst på listan, men det var lika bra att beställa skivorna nu. Så att de finns här 

när jag bestämmer mig för att sätta igång med ombyggnationen från trummor. 

Skivorna är till en Suzuki Samuraj om jag inte minns fel. 

Artikelnummer på bildelaronline24.se är

82B0147

ADK84327

 

Lika mycket för andra som en minnesanteckning för mig själv.

 

20181030_185955-800x600.jpg

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min bil så satt ingen chokearm på förgasaren. Därför vet jag inte i vilken vinkel choken ska stå och 

jag misstänker att detta är en anledning till min höga bränsleförbrukning. 

Så är det någon som utifrån bilderna kan säga när den roterande delen står i nolläge i förhållande till den fasta 

delen? Samt även hur mycket chokearmen rör sig (i grader) från noll till full choke?

Jag har försökt att rotera den med motorn igång, för att på motorns gång försöka utreda hur den ska stå, men 

blir inte klok på det.

 

20181201_124058.jpg

20181201_124115.jpg

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en hel del möda och en hel del regn är nu motor och elsystem ute ur S40n. Ännu är det inte bestämt 

när jag ska börja på motorbytet i Valpen utan det får ta den tid det tar.

 

Det är ju en ganska rejäl pjäs, särskilt på bredden, så jag räknar med att det blir en hel del modifierande 

innan den sitter på plats. Växellådan är inköpt också, en M45 med overdrive (om jag inte minns fel). 

När jag mätte den visade det sig att den var ca 130mm längre än original-lådan (M40). Med adapterplattan 

blir måttet ca 140mm.

 

Planen är att Valpen ska hissas upp tillräckligt, framaxeln monteras bort och sedan ska den nya motorn

rullas in under med hjälp av någon vagn. Sen får den väl hissas upp på plats genom talja monterad inne 

i Valpen. Låter rätt enkelt i teorin...men kan nog bjuda på en del utmaningar och vara ganska

tålamodsprövande. Vi får se helt enkelt!

20181202_134736.jpg

20181202_134729.jpg

  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rättelse ang dina lådor:

 

m45 med elektrisk planetväxel od är en m46,  m45 med överväxlad utgående axel är en m47  alla har samma huvud hus m45, dvs du kan bygga vafri låda om du har en m45 du kan tom bygga en m47 med gjutjärnshus om du använder tex c202 växelåda men den blir onödigt tung.

m40 är gamla lilla volvon lådan  där främre lagring sitter i lådan och inte i kopplingssvepet, m40 med od är m41.

 

När du hissar ner bil på motor så fäst upp den först i bakre fästena vid växelådan och låt den hänga i kätting i framkant när den passar bakåt och allt uppriktat rätt så svetsa  dit motorfästen fram.

Gör du löstagbara innerskärmsplåtar så kommer du åt motorn enklare vid framtida service. 

 

Hade jag idag byggt bil hade jag nog valt någon donatorbil där axlar och motor övriga drivkedjan hade passat utan för mycket ombygge tex en patroler

 

 

Lycka till.

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eile, 

Tack för förklaringen gällande lådorna. Och framför allt tack för tipsen om bygget.

Så många gånger jag stört mig på att man inte kommer åt motorn från sidorna. Att montera avtagbara plåtar kommer högt upp på listan. Det kommer att underlätta mycket, särskilt nu när jag ska ha i en större motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv inte gjort ändringen med hjulhusen men varit nära många gånger enklast ett svetsat vanligt vinkeljärn eller 4 kantprofilrör längs kanten där man sen bara fäster innerskärmarns plåtarna med någon skruv.    Ang växlelådslängd så bygger M47 tillsatshus endast  80 mm extra mot m45   och m47 utgående axel har exakt rätt axellängd för att inget ska behöva ändras om den bultas på en fd51 låda. 

 

ang utväxlingar så c202 höga utväxling i axlarna gör att har man lågvarvad diesel motor så behövs od låda men man kan ju istället byta utväxlingen eller axlarna men i ditt fall så klarar ju en modernare bensinare ett högre varv och dessa bilar är mest lämpliga att åka i långtradar fart dvs runt 90km/h ,  c202 gör med originalutväxling och originalhjul enl fordonsdata 0.0247km/t per motorvarv dvs 90km/h /0.0247= 3643r/m    

 

Lycka till med bygget.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också en intressant tanke! Från början var tanken att byta till en dieselmotor och därför kom jag in på växellådsbyte. Nu när det blev en bensinare istället finns ju inte samma behov av en 5e växel. Man kanske helt enkelt skulle behålla originallådan och slippa flytta fram motorn. 

 

Ang. varvtalet verkar det stämma ungefärligt på min. Men enl. uppgift ska min ha axlar från 903an, så jag tycker den borde varva mer i så fall. Kan klart bero på däcksstorlek också. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varvar mindre med valp axlar 5.38  mot 6.17  dvs ca 14%  ett od steg brukar ligga på runt 18-20%

 

Så din bil bör inte varva mer än ca 3100 varv vid 90km/h med originalhöjden på däck 900x16 lägger du på högre däck tex höga michelinare så minskar varvet en hel del till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, jag antog att C202-axlarna gjorde varvtalet lägre eftersom C202an är mer anpassad för väg-körning, men det är alltså tvärt om?

Jag får ta en runda imorgon med gps-hastighet och kolla motorvarvet, men det känns som att det skulle funka ganska bra med 4-växlat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×