PederB Postad 10 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2019 Hej, Planerar på att köpa en TGB 11 och under vad man ska kolla efter innan man köper en? Rost? Tack på förhand 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 10 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 10 Augusti , 2019 Klokt beslut! Rost är vanligt, särskilt på karosser utan aluzink behandling, aluzink brukar sakna fotsteget vid förardörrens handtag, aluzink saknar och utgröpningen uppåt ovanför fotsteget till bakdörren, de brukar sakna handgasreglaget vid kupevärmereglaget, de brukar sakna kroken på taket ovanför föraren, aluzink brukar sakna trälister på framdörrarna. Det finns fler grejor som skiljer och ibland stämmer inte alla punkterna. Testa funktion på diffar. Kontrollera vätskor i vxl -låda, fördelnlngslåda, motor, diffar och portaler innan du kör hem. Är det läckage från damaskerna så riskerar du att ha för lite olja i axlarna. Ta med några vanliga bensinfilter och mejslar för det brukar bli stopp i soppaslangen, särskilt om bilen stått länge. Vanliga fel som är enkla och billiga å fixa: Damasker fram, bromsar, läckande förgasare, elfel/glapp, spruckna vakuum membran i axlar/växellåda. Andra fel som är dyrare å fixa: fel på diffar/axlar/portaler, drivknutar. Jag pallade upp alla hjulen för å testa att alla 4wd och diffar funkade. Om inte diffen går i testa å skruva upp locket på vaakum klockan chef dra upp skruven med fingrarna. Låser diffen så är det bara vakuum läckage nånstans. knakar/smäller det när du kör sakta med fullt rattutslag så är det dags å byta drivknutar. Minst 3000 per sida. kolla reservdelspriserna på www.tatanka.nu 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PederB Postad 11 Augusti , 2019 Författare Rapport Share Postad 11 Augusti , 2019 Tack, mycket värdefull information Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 14 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2019 Jag slängde ihop denna förut, många säljare har (tidigare åtminstone) felaktigt trott att deras bilar är aluzink för att bakre panelerna och taket är av aluminium. På senare aluzinkmodeller flyttade man ramverket på bakdörren till innanför ytterplåten (grön cirkel), men det är inte konsekvent för alla aluzinkkarosser då det inte gjordes i början av produktionen. Aluzink är bara en sorts rostskydd för den vanliga plåten i karossen. Aluzinkbilarna är därför mindre rostbenägna men främst är de mycket mindre rostiga för att de fick en helt ny kaross runt 90-talet, så de är cirka 25 år nyare än originalkarosserna från -75. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
PederB Postad 14 Augusti , 2019 Författare Rapport Share Postad 14 Augusti , 2019 Perfekt, just vad jag letade efter, vet vi vilket år dom nya karosserna kom Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 14 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 14 Augusti , 2019 De "nya" karosserna är monterade på 90-talet. Många av dessa fordon har sedan stått orörda i förråd i +10 år för att sedan säljas på auktion. Ibland är de nästan i nyskick. En sak och tänka på är att om fordonet har fått civila reg.plåtar tidigt så är det troligt att du har förare + 6 passagerare lagligt. Det går inte att få idag men det finns trick som gör att du kan få förare + 4 passagerare om man bygger om lastgaller mm. Finns massa trådar om detta på forumet. Du har nytta av de tipsen om du skall registeringsbesiktiga en bil som bara har militära plåtar. Akta dig för att köpa mil-reggade bilar utan korrekta papper, kan vara en bil som är skrotad och som inte existerar längre. Den går inte att reg.besiktiga. Aluzink med 6 passagerare är ovanligt men finns att hitta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 15 Augusti , 2019 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2019 Ytterligare en skillnad mellan AlZn o gamla är att undertill var karossen "invikt" med en hylla på 1-2cm i rät vinkel mot sidan, där lade sig lera och rosten fick arbeta i fred. AlZn har bara en lätt invikning i nederkant. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.