Gå till innehåll

Överväxel ?


Gäst Winter

Rekommendera Poster

Inte en möjlighet att få dit en av de gamla överväxlarna, om jag inte minns fel så bygger dom runt 300 mm på längden, och dom har inte flänsen som ska passa mot fördelningslådan utan bara en medbringarplatta i axeländan....

Mvh//Dex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

allt går men onödigt jobb när bättre grejer finns.

Enklast är att ta en vanlig 5vxl och sen lossa sista biten och där ta och bulta dit ca 12-15 mm av bakkanten från ett 4 vxl hus detta passar direkt alla bult hål finns sen bulta dit hela paketet mot fd lådan detta passar direkt eftersom fd lådan har 4vxl lådans passning  eller göra som jag gjorde svetsade på lite material på fd lådans fäste och fixade till det så det passade direkt på 5vxl, obs detta gäller den kraftigare lådan dvs 164 0ch 240 serien inte gamla amazon lådor.

 

låda_5vxl.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm eile du verkar hemma på det där mad att få till lådorna

Inget intresse av att bygga några 5 växlade som passar på B 18-B20 och sedan till valpens fördelnings låda ?

tror nog du skulle få en del beställningar kan jag lova PDT_Armataz_02_39.gif

 

H.Hansen2008-01-16 21:49:04

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp nu går mesta tiden åt till ungarna och båten sen saknar man numera garage och att låna in sig hos folk börjar bli allt svårare, men tänkte kanske ta valpen ibruk denna säsongen. Den har stått bortglömd några år på ett industrilager tänkte egentligen låta den stå och ta ut den som min egna 50års present,  men jag hade faktiskt ut den under hösten för nya bromsar och vad som behövdes så den var besiktnings klar. <?: prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Blev lite nostalgisk så det blev en provtur på någon mil.

 

Men om något år blir den skattebefriad och man slipper den höga dieselskattningen så då blir det varadags bil av den igen.

front.JPG

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar och då har den inte varit avtvättad på 4 år men dammet blåste väl av efter provturen.

Lite gamla kort finns tidigare i trådarna och på valp i fokus trådarna.

Tog bara några detaljbilder när den var ute denna gång här är två tillaktern.JPGsidodörr_fotsteg.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 years later...

Det där var ju en väldigt intressant lösning!

 

Jag har haft samma tanke, men slagit bort den p.g.a. bristande kompetens och utrusting för att bygga något sådant.

 

Man undrar ju hur mycket som skiljer valpens fördelningslåda från jeepens. Antagligen är det ganska mycket men det hade kanske inte varit omöjligt att bygga om en sådan om det är rimliga skillnader.

 

Är det någon som har två lådor liggande som kan ge sig ut med skjutmåttet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OD enheten måste ha samma drev som ersätter nuvarande ingångs drev i fd lådan samt även samma axelpassning.

 

Finns us företag som tar fram dessa od enheter men enklare och billigare är att byta fd låda eller huvudlåda där överväxel finns.

 

Eller allra enklaste lösningen:

På äldre valpar ta fd51 och få 1:1 på högväxeln på c202 ta valp axlar eller m47 och få högsta växel som landsvägsväxel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile:

 

Jag såg att du hade skrivit ovanför att det gick att bygga om en 5-vxl låda från t.ex. 164 så att den passar. Vet du vad en sådan låda heter?

 

Jag är inte så insatt i gammal volvo-teknik och hittar inget tydligt när jag söker på det. Det hade ju varit bästa tänkbara lösningen att få en 5-vxl låda på valpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...