Gäst Marc-X Postad 19 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 19 Augusti , 2011 Hej igen. Är det någon som ritat / byggt ett AVTAGBART drag till sin 11 / 13 eller annan bil med militär krok? Jag tänkte mig en konstruktion baserad på U-profil i stål som har en "läpp" som skjuts in / hängs fast i den "slot" som är bakom kroken. Kraftupptaget blir sedan på en genomgående sprint, så kraftig som möjligt som placeras genom u-profilen och kroken (horisontalt). Jag vill inte bulta fast något då en krok med kula blir sittande lågt och riskerar att ta i vid terrängkörning. Detta är bara för att dra en kärra i nödfall och inte för körning med husvagn eller liknande, så hodkänning är ett icke-tema... Jag har redan kulan... Nästa fråga: Finns de övergångar för "våra" släpkontakter till std släp med 12V? /// Marcus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst mandarin Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 Jag har en 50 kula på min 11 bil som dock inte är avtagbar men den stör inte särskilt mycket i terrängen i alla fall. Larsa lånade den för ett tag sedan för att kopiera konstruktionen på den så den ritningen borde han nog kunna publicera på forumet. Det är försvaret som har satt 50 kula på min bil så det fungerade för dom i alla fall. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 Har du kollat i någon av dessa trådar? http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=3046&title=montera-dragkula-p-tgb-11 http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=5035 Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lollipop Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 Den lösning jag ärvde med bilen från avesta. Inget för bilprovningen men duger bra att dra med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gastorn Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 De där var en riktigt smart konstruktion. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst christer_tgb Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 Helt underbar lösning. Finns det möjlighet att gå ihop ett antal och få kopior tillverkade ? Finns det en ritning ? /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lollipop Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 Konstruktören läste/var aktiv på detta forum iaf tills jag köpte bilen av honom. Uppfattade det som en "one-off" design utan ritning. Kan ta o mäta lite på kroken men tror inte det tillför så mkt. Det viktiga syns. Kulan hamnar i normalhöjd för vanlig bil/släpvagnskoppling. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst broten Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 Fullständigt Brilliant Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst abce Postad 20 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 20 Augusti , 2011 Jag har en 60-kula på som original. Den fungerar väldigt bra som plog i terrängen så jag har satt dit försvarets krok i stället. Min bil är en 24-voltare fast det är en vattenfallare, men den har normal 7-polig släpvagnskontakt och 12 V till släpet. De 12 volten plockas ut mellan batterierna och det sitter några relän under baksätet för styrning av strömmen. Detta är original från Volvo. Anders Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 21 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 21 Augusti , 2011 Perfekt! EXAKT så hade jag tänkt at den skulle fungera! Har du en måttsatt ritning? M.v.h Marcus Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 21 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 21 Augusti , 2011 Jag såg i efterhand att du inte har ritning så glöm den frågan. Jag ordnar en själv efter att ha tagit mått på bilen. TUSEN TACK för bilderna!!! /// M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 21 Augusti , 2011 Rapport Share Postad 21 Augusti , 2011 Jag tror att man bäst bygger en "kopia" av denna baserad på en kraftig U-profil med öppningen vänd framåt, eller I-profil för bäst styrka (för den vertikala komponenten) och U, eller fyrkantsprofiler för de horisontala komponenterna. Helst öppna profiler för att ha kontroll på rostangrepp och kunna rostskydda dessa. Då sparar man myckat arbete och styrkan / styvheten blir större. Oavsett var det något väldigt likt jag sett för mig, men inte med det "knä" som gör det hela mycket enklare att få sprinten i kroken samtidigt som an hämtar stöd i den "slot" bakom kroken somn jag nämnde tidigare. MYCKET BRA INPUT! ///M5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Snodde iden enligt bilderna ovan och fick en kompis med lite kunskap ocg resurser att göra ett åt mig, så här blev mitt ska väl på färg också. Tycker själv det blev perfekt för mina syften Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 EXAKT vad jag hade tänkt mig efter lite mer funderande!!! Perfekt! Bara det elektriska som fattas för 24-12V ///M Marc-X2011-09-02 20:25:18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst AlterEgo Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 EXAKT vad jag hade tänkt mig efter lite mer funderande!!! Perfekt! Bara det elektriska som fattas för 24-12V Om du skall dra din egen kärra finns det diodlampor som fixar både 12 och 24 volt. Annars går det att lösa med en omformare (finns bl.a. på Swedol) och en klase reläer. Lite dyrare, men funkar med alla 12v-släpar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Om du skall dra din egen kärra finns det diodlampor som fixar både 12 och 24 volt. Annars går det att lösa med en omformare (finns bl.a. på Swedol) och en klase reläer. Lite dyrare' date=' men funkar med alla 12v-släpar. [/quote'] Jag ser för mig att dra mest lånade kärror så jag får bygga mig en 24-12V regulator. Är det kontaktdon på bilarna någon form för civil standard el är det MIL special? En ISO standard hade varit fint... // M Marc-X2011-09-02 21:10:54 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Har för mig att jag sett nån mellandosa som fixar 12v, med släpkontakter i båda änder, hona respktive hane Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 det var nog här på forumet jag såg det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst AlterEgo Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Om du skall dra din egen kärra finns det diodlampor som fixar både 12 och 24 volt. Annars går det att lösa med en omformare (finns bl.a. på Swedol) och en klase reläer. Lite dyrare' date=' men funkar med alla 12v-släpar. [/quote'] Jag ser för mig att dra mest lånade kärror så jag får bygga mig en 24-12V regulator. Är det kontaktdon på bilarna någon form för civil standard el är det MIL special? Jag föreslår att du sätter dit ett separat 12v-släputtag. Hur det skall kopplas ser du här: http://www.elmontoren.com/slapvagn.htm Som omformare borde Swedols EL-2782 funka bra. 24v-reläer finns också där. EL-2757 borde funka bra. Det går inte med 12v-reläer då detär styrströmmen som är 24 volt. Du snor lämpligen manöverström från baklamporna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lollipop Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Mkt snyggt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Ja det var en fin fin lösning Får tjata lite på de jag jobbar åt, att sådana måste vi ha till våra bilar, så kanske svetsarn av dem smider i hop 2 st Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Jag blev verkligen imponerad av "attention to details" på detta draget. Lägg märke till hur 45 graders vikeln går över från sidostyckena till delen mer själva kulan. (I sid-vy.) Det ser också ut som om sidostyckena är fasade mot nedre kanten... Väldigt proffsigt! /// M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst skåne Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Om man klickar på denna länken kommer man till en fråga om omkopplare 24 v till 12 v och där är också kopplingsschema i andra klickbara länkar. http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=8233&title=elkontakt-till-slp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 2 September , 2011 Rapport Share Postad 2 September , 2011 Om du skall dra din egen kärra finns det diodlampor som fixar både 12 och 24 volt. Annars går det att lösa med en omformare (finns bl.a. på Swedol) och en klase reläer. Lite dyrare' date=' men funkar med alla 12v-släpar. [/quote'] Jag ser för mig att dra mest lånade kärror så jag får bygga mig en 24-12V regulator. Är det kontaktdon på bilarna någon form för civil standard el är det MIL special? En ISO standard hade varit fint... // M Fattar inte varför jag hänger upp mig i detta??? Jag har ju redan flera 12V omformare / regulatorer i bilen... Bara en rad med reläer (som jag också har en mängd av) och så är problemet löst. Hänger upp mig för mycket i modulära lösningar... Vill egentligen montera en liten elektronik-box med en spänningsregulator samt en switch för 12 el 24V + reläer på ena sidan av "drag-adaptern" och hylstaget för släpet på den andra. Då slipper man ett onödigt uttag på bilen och behöver bara plugga in på 24V släputtaget bak. Ett uttag mindre på bilen... Detta förutsätter att jag får tag på en "NATO" hane. Ingen som vet om detta är MIL el ISO? Jaja... får vänta tills jag eventuellt fått tag på någon som har material och ordentlig svets (skeppsvarvet) som kan hjälpa mig med första delen. Det elektriska är egentligen bara en smaksak. ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst petewedi Postad 3 September , 2011 Rapport Share Postad 3 September , 2011 Även om ovan drag inte är nåt för Bilprovningen, kan man dra med den om man hänger på en LGF? För då är det väl mer bogsering av efterfordon? Snygg lösning! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.