Gå till innehåll

Dragkrok med kula


Gäst Marc-X

Rekommendera Poster

Hej igen.

Är det någon som ritat / byggt ett AVTAGBART drag  till sin 11 / 13 eller annan bil med militär krok?

Jag tänkte mig en konstruktion baserad på U-profil i stål som har en "läpp" som skjuts in / hängs fast i den "slot" som är bakom kroken. Kraftupptaget blir sedan på en genomgående sprint, så kraftig som möjligt som placeras genom u-profilen och  kroken (horisontalt).

Jag vill inte bulta fast något då en krok med kula blir sittande lågt och riskerar att ta i vid terrängkörning.
Detta är bara för att dra en kärra i nödfall och inte för körning med husvagn eller liknande, så hodkänning är ett icke-tema...  Jag har redan kulan...

Nästa fråga: Finns de övergångar för "våra" släpkontakter till std släp med 12V? 

/// Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 74
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst mandarin

Jag har en 50 kula på min 11 bil som dock inte är avtagbar men den stör inte särskilt mycket i terrängen i alla fall. Larsa lånade den för ett tag sedan för att kopiera konstruktionen på den så den ritningen borde han nog kunna publicera på forumet. Det är försvaret som har satt 50 kula på min bil så det fungerade för dom i alla fall.

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lollipop

Konstruktören läste/var aktiv på detta forum iaf tills jag köpte bilen av honom.

Uppfattade det som en "one-off" design utan ritning.

Kan ta o mäta lite på kroken men tror inte det tillför så mkt. Det viktiga syns.

Kulan hamnar i normalhöjd för vanlig bil/släpvagnskoppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 60-kula på som original. Den fungerar väldigt bra som plog i terrängen så jag har satt dit försvarets krok i stället.

 

Min bil är en 24-voltare fast det är en vattenfallare, men den har normal 7-polig släpvagnskontakt och 12 V till släpet. De 12 volten plockas ut mellan batterierna och det sitter några relän under baksätet för styrning av strömmen. Detta är original från Volvo.

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att man bäst bygger en "kopia" av denna baserad på en kraftig U-profil med öppningen vänd framåt, eller I-profil för bäst styrka (för den vertikala komponenten) och U, eller fyrkantsprofiler för de horisontala komponenterna. Helst öppna profiler för att ha kontroll på rostangrepp och kunna rostskydda dessa. Då sparar man myckat arbete och styrkan / styvheten blir större. 

Oavsett var det något väldigt likt jag sett för mig, men inte med det "knä" som gör det hela mycket enklare att få sprinten i kroken samtidigt som an hämtar stöd i den "slot" bakom kroken somn jag nämnde tidigare.

MYCKET BRA INPUT!

///M5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

13.jpgSnodde iden enligt bilderna ovan och fick en kompis med lite kunskap ocg resurser att göra ett åt mig, så här blev mitt ska väl på färg också. Tycker själv det blev perfekt för mina syften

11.jpg

12.jpg

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo

 

EXAKT vad jag hade tänkt mig efter lite mer funderande!!!

Perfekt! Bara det elektriska som fattas för 24-12V

 

Om du skall dra din egen kärra finns det diodlampor som fixar både 12 och 24 volt.

 

Annars går det att lösa med en omformare (finns bl.a. på Swedol) och en klase reläer. Lite dyrare, men funkar med alla 12v-släpar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall dra din egen kärra finns det diodlampor som fixar både 12 och 24 volt.

 

Annars går det att lösa med en omformare (finns bl.a. på Swedol) och en klase reläer. Lite dyrare' date=' men funkar med alla 12v-släpar.

 

[/quote']

Jag ser för mig att dra mest lånade kärror så jag får bygga mig en 24-12V regulator.
Är det kontaktdon på bilarna någon form för civil standard el är det MIL special? 
En ISO standard hade varit fint... 

// M

Marc-X2011-09-02 21:10:54

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo

Om du skall dra din egen kärra finns det diodlampor som fixar både 12 och 24 volt.

 

Annars går det att lösa med en omformare (finns bl.a. på Swedol) och en klase reläer. Lite dyrare' date=' men funkar med alla 12v-släpar.

 

[/quote']

Jag ser för mig att dra mest lånade kärror så jag får bygga mig en 24-12V regulator.
Är det kontaktdon på bilarna någon form för civil standard el är det MIL special? 

 

Jag föreslår att du sätter dit ett separat 12v-släputtag. Hur det skall kopplas ser du här: http://www.elmontoren.com/slapvagn.htm

 

Som omformare borde Swedols EL-2782 funka bra. 24v-reläer finns också där. EL-2757 borde funka bra. Det går inte med 12v-reläer då detär styrströmmen som är 24 volt. Du snor lämpligen manöverström från baklamporna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev verkligen imponerad av "attention to details" på detta draget.

Lägg märke till hur 45 graders vikeln går över från sidostyckena till delen mer själva kulan. (I sid-vy.)
Det ser också ut som om sidostyckena är fasade mot nedre kanten...

Väldigt proffsigt!

/// M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall dra din egen kärra finns det diodlampor som fixar både 12 och 24 volt.

 

Annars går det att lösa med en omformare (finns bl.a. på Swedol) och en klase reläer. Lite dyrare' date=' men funkar med alla 12v-släpar.

[/quote']

Jag ser för mig att dra mest lånade kärror så jag får bygga mig en 24-12V regulator.
Är det kontaktdon på bilarna någon form för civil standard el är det MIL special? 
En ISO standard hade varit fint... 

// M

Fattar inte varför jag hänger upp mig i detta??? 

Jag har ju redan flera 12V omformare / regulatorer i bilen... Bara en rad med reläer (som jag också har en mängd av) och så är problemet löst. 
Hänger upp mig för mycket i modulära lösningar...

Vill egentligen montera en liten elektronik-box med en spänningsregulator samt en switch för 12 el 24V + reläer på  ena sidan av "drag-adaptern"  och hylstaget för släpet på den andra. Då slipper man ett onödigt uttag på bilen och behöver bara plugga in på 24V släputtaget bak. Ett uttag mindre på bilen...
Detta förutsätter att jag får tag på en "NATO" hane. Ingen som vet om detta är MIL el ISO?

Jaja... får vänta tills jag eventuellt fått tag på någon som har material och ordentlig svets (skeppsvarvet) som kan hjälpa mig med första delen. Det elektriska är egentligen bara en smaksak.

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Även om ovan drag inte är nåt för Bilprovningen, kan man dra med den om man hänger på en LGF? För då är det väl mer bogsering av efterfordon?

 

Snygg lösning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...