Gå till innehåll

Dragkrok med kula


Gäst Marc-X

Rekommendera Poster

Skillnaden mellan polarns 11-krok och min 13-krok syns bara om man jämför dem brevid varandra. Båda ser precis ut som "Tjingens" bild här ovanför' date=' men mitt 13-drag är typ 1cm grövre i tjocklek.[/quote']

Jag kan bekräfta att det är samma med mitt drag. Mycket kraftigare än de jag sett på bilder här tillhörande 11:a bilar.

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 74
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Bra att det uppmärksammats, Jag skall kolla på 11 bilen på jobbet och på min 13 om det är olika,

Hoppas det är samma så, kan jag mäta och passa in bitarna på 11an där och slipper köra ditb 13 bilen för att modda det senare
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätte på de olika bilarna med skjutmått, men de hade då samma krok.

ca 26-27 mm tjock uppe vid krokens slut och runt 35 mm där den var som tjockast längst nere i kroken, 
Bredden på de båda krokarna var 30 mm.
Tycker det låter som det är den vekare kroken, av de som diskuterats.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl enkelt att modda bredden på draget kan jag tänka mig, lite bredare 4 kantsrör och längre axel, det är väl c:a 4-5 mm glapp/sida på det jag gjorde redan vid kroken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som gjorde mitt drag kan tydligen tänka sig att göra fler mot en kostnad på 1800:-/styck' date=' så är det nån som önskar sig ett sånt så får ni skicka ett pm till mig. Frakt tillkommer från Örebro men funkar nog med bussgods

//Janne
[/quote']

 

Hej Janne!

 

Jag köper gärna ett!

 

Anders Källman

Radargatan 2

75337 Uppsala

0708-493849

 

anders@akcm.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl enkelt att modda bredden på draget kan jag tänka mig' date=' lite bredare 4 kantsrör och längre axel, det är väl c:a 4-5 mm glapp/sida på det jag gjorde redan vid kroken[/quote']

Skall kolla med en 40 axel på jobbet på torsdag, Möjligt att det kan behövas en lite grövre, hittade ämnen med både 40-45 och 50 mm gods tjocklek, Glappar den med 40 mm axel, får jag be svarvaren ta ner en tjockare axel till rätt dim, 
Funderade lite på varför ni svarvat ner godset på axeln så mycket som till 20 mm, borde ju räcka med 30 mm och sedan borra motsvarande hål på platjärna på sidorna, rotade rätt på två st plattjärns bitar som var 20 mm tjock och 56 mm bred, tänkte testa att använda dem,
lika bra att ta de kraftigaste dimitionerna jag hittar på. det gör ju inget om det väger några kg extra, känns som om att det är stabilt och starkt är prio 1 om man skall dra tex en timmer vagn i skogen.
det kommer ju aldrig gå att få de reggade med de dragen ändå, om man inte har hållfasthets beräkningar som är rätt och riktiga, och garanterad av någon med behörighet.
 
men det är lite mer matrial rotande innan jag kan få mitt tillverkat, tur de har fina skrotlådor på jobbet, då blir det ju bara skrot vikt värdet på matrialet och kostnaderna kan hållas nere en hel del PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att se hur mycket de svarvade ner axeln till för jag hade redan målat mitt när jag mätte, helt rätt räcker säkert med de mått du skriver på 30mm. Jag var själv inte med när det byggdes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg er interessert i 2 stk en til en 11 og en til en 13 vogn, skulle imidlertid ønsket meg en litt kraftigere bolt på toppen, da jeg er litt engstelig for hva som skjer ved kraftig bremsing med tung henger.... 

Er det mulig å få en faktura på dette, kan selvsagt forhåndsbetale...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade lite noggrannare på den "mindre" av krokmodellerna då det är till en sådan jag skall få mej ett liknade drag tillverkat,

det gällde ämnet som skall sitta i själva kroken, jag vill ju ha så lite glapp från början, för det jobbar nog upp sej själv med åren,
Det mått jag lämnat till svarvaren är ett ämne nersvarvat till 45mm med en total längd på 90 mm, var av 50 mm kommer att ligga i kroken och 20 mm i ändarna skall svarvas ner till 30 mm 
Anledningen till att längden blir totalt 90 mm är att infästningen till kroken som den kan vridas runt är 50 mm och jag har skakat fram platjärn som skall gå ner efter sidorna som är 20 mm tjockt och 60 mm brett, , de 2 ändarna på 20 x 30  kommer då sättas i varsitt hål borrat till 30 mm och sedan svetsas fast där, 
Tror det kommer bli hållbart och ganska glappfritt ,
Övriga distanser som skall hålla i hop de 2 platjärnen kommer också kapas till av samma järn som sido järnen i bitar om 50 mm som svetsas på plats emellan dem.

Den där 12 mm bulten uppe ovan kroken som skall göra så det går att vika in plattjärna på plats, kommer få en grövre dim också, tror att 12 mm som skall hålla krafterna fram och bakåt blir klent med en skogsvagn med ved på bakom, så när jag hittat vad som kommer samanfoga den lodräta delen med den vågräta ovan kroken, blir det antagligen att vända sej till svarvaren igen och få en axel svarvad där med spår för segsäkringar/ låsringar som håller den på plats, 
Kollade lite på 20 -30 mm ämne även där, det får dimentionen på matrialet bestämma.

Tycker det var en väldigt bra lösning. värt att lägga ner en del arbete på, då ett sådant drag inte blir något man gör om fler gånger, har man ett stabilt ett skall det nog hålla bilens livslängd PDT_Armataz_02_30.gif
Vore väldigt kul om man kunde få någon behörig att räkna ut hållfastheten i det så man kund regga in det som avtagbart drag på bilen PDT_Armataz_02_05.gif men 750 kg drag borde det gå att få det godkänt som utan hållfasthets beräkningar PDT_Armataz_02_36.gif
EDIT
Skall se om jag kan få i hop en ritning på det hela i paint med måtten som angivits ovan när tid finnes

H.Hansen2011-09-23 08:58:41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna borra upp hålet i det övre fyrkantsröret och svetsa in ett rör med rätt innerdiameter, då kan man dra åt den bulten hur mycket som helst när det sitter på plats så det blir helt stumt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tanken med ett inner rör har slagit mej, det blir nog ett sådan oavsett om det blir ett axel eller grov bult, Skall även borra ett hål i det så det går att få dit en smörj nippel PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst H.Hansen

Har börjat rota igenom skrotlådorna och hittills hittat en svarvad axel med måtten 90 mm lång, grova delen 50 mm lång och 45 mm tjock, och ändarna ner svarvad till 20 mm lång och 30 mm tjock.

Till det 2 st plattjärn med måtten 20 x 50 och en längd på 470 mm
3 st Distanser av samma järn på 50 mm som skall svetsas dit på lämpliga ställen.
Till ändarna står där nu en 90 x 4 mm fyrkantsprofil, men den är bara som mått, jag letar en u balk med måtten 90 bred 50 djupa Un och en tjocklek på 10 mm, som skall förstärkas med 100 x 10 mm plattjärn kapade i trianglar 
Den ledade delen överst blir en axel på 20 mm och ca 120 lång med spår svarvade för seger säkringar "spännsäkringar" som låser utvändigt och går i ett rör som svetsas på plattjärnen, och sedan fästes i en U balk som har ett inner mått på 90 och en godstjocklek på ca 10 mm för att sedan gå till den ca 18 mm tjocka platta som skall ner i fästet på bilen.

För kraftigt, Ja säkert och tungt, men det kanske går att regga in det som avtagbart drag med en dragvikt på ca 1500 kg om det är kraftigt nog, om inte annat kommer det garanterat hålla att vinscha i utan att ta bort det från kroken PDT_Armataz_02_05.gif

Jodå jag har ett par foton på vad jag samlat i hop redan
32752193.jpg

Så en till
32752194.jpg

Skall komma med uppdatering på hur det går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bare dette bildet av 13 kroken:

Det jeg vet er imidlertid at denne hengeren ikke går på en 11 bil kun på en 13 bil:

dirks_bilder_1_210.jpg

Ær detta din kærra? I så fall; var har du hittat den? Prix?

Jag ær ute efter något snarlikt før lite mer omfattande smuggling  PDT_Armataz_02_03.gif

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bare dette bildet av 13 kroken:

Det jeg vet er imidlertid at denne hengeren ikke går på en 11 bil kun på en 13 bil:

dirks_bilder_1_210.jpg

Ær detta din kærra? I så fall; var har du funnit den? Prix?

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bare dette bildet av 13 kroken:

Det jeg vet er imidlertid at denne hengeren ikke går på en 11 bil kun på en 13 bil:

dirks_bilder_1_210.jpg

Ær detta din kærra? I så fall; var har du funnit den? Prix?

///M

Disse finner du i sverigePDT_Armataz_02_02.gif Lå en på Blocket for en tid til bake for ca 20.000,- Sek
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kollade på jula i dag och byter nog ut kulan mot denna i stället PDT_Armataz_02_30.gif

335017-jpg.jpg
zoom.gif
hamr.gif

Dragkoppling

Med kula (50 mm) och sprint med säkerhetswire. Dragsprint 1". Infästning C/C: 90 mm. Hål för infästning: 16 mm. Max belastning: 3500 kg. Vikt: 3,6 kg.

Art.nr: 335017
Inkl moms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Ska regbesikta en 11 (Lättlastbil) om ett tag och funderar på en lösning för att få dragkula med på papperen.

Planen är följande.

Man använder en U-balk som man sätter fast i befintliga bultar (fast nya - längre) vid dragkroken.

En bit av överdelen försöker man skära-smida-böja-svetsa till så att den ansluter i "facket" strax ovan draget - om möjligt.

Sedan monterar man en sådan koppling som man ser här ovan (HAMRON) i rätt höjd (efter att man svetsat på en plåt på U-balken där fästet ska sitta).

Planen är även att orginalkroken får sitta kvar.

 

Det jag funderar är.

 

Vad tror ni, funkis?

Vad kommer SBP att säga(gissningsvis då)?

Läste på Jula att det står "Får ej användas i allmän trafik." om just den dragkopplingen? Problem? Finns det andra - godkännda?

Vad blir maxdraget?

 

Reservplan 1: Göra en "utstickare" från U-balken så det blir ett L och montera standard dragkula.

Reservplan 2: Avveckla Kroken för att få bättre infästning av denna konstruktion.

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på jula i dag och byter nog ut kulan mot denna i stället PDT_Armataz_02_30.gif

 

 

335017-jpg.jpgzoom.gif

hamr.gif

Dragkoppling

 

Med kula (50 mm) och sprint med säkerhetswire. Dragsprint 1". Infästning C/C: 90 mm. Hål för infästning: 16 mm. Max belastning: 3500 kg. Vikt: 3,6 kg.

Art.nr: 335017

Inkl moms

 

 

 

Har kommit till lite text på denna hos Jula

 

 

Dragkoppling

 

Med kula (50 mm) och sprint med säkerhetswire.

Dragsprint 1". Infästning C/C: 90 mm.

Hål för infästning: 16 mm.

Max belastning: 3500 kg. Vikt: 3,6 kg.

Får ej användas i allmän trafik.

Så att besiktiga med denna tror jag blir svårt .....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en länk till en som gjorde en u-balk nedåt och satt kroken där och tog en kula 50 mm som sattes på "orginal"platsen

Se under drag hos http://klabbe.eu/

Det draget som han har kör med finns att köpa på mekonomen..

Ska visst finnas lite på forumet om det har kommit över från gamla forumet.

Har för mej att om kulan sitter upp på orginalplats så kan man få upp till 2500kg på kulan.., något med måttet max 200 mm ned från ramen..

Kroken har man ju bara 1500 kg på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett utbytbart drag på valpen, och på den sitter det en kula som även den inte är godkänd på vanliga fordon. Jag frågade besiktningsmannen om det och han sa att det var för att den bultas fast. Så om jag bultar fast den och låser skruv/mutter med svetsen skulle det bli godkänt? Ja svarade han.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min förra elverksbil satt militärkroken kvar, och på en triangelformad plåt med spetsen neråt satt en 50.kula på ca 42cm höjd (var nog lite högre), o ja, den "passade bra" ovanpå många stubbar i sogen... Har inga bilder kvar på den delen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...