Under 1964 började man vid FMV diskutera en ny terrängbil för att fylla försvarets behov. 1969 skrevs kontrakt med Scania om provbilar. Efter omfattande tester under sommar och vinter började bilarna levereras 1975. Komforten sågs till att den blev efter civila standards.
Bilarna byggdes för att köras i mycket oländig terräng som upp till 60% stigning och 40% sidlutning med full last. med en frigångshöjd på 40 cm möjliggjordes att man kunde klättra över 60 cm diagonala hinder och vada i 80 cm djupt vatten. Växellådan består av en 6-stegad automatlåda med möjlighet till maxhastighet på upp till 80 km/h.
Två versioner levererades till Försvarsmakten:
- Tgb 30
Tgb 30 var 2-axlig och försedd med en 6-cylindrig D11-motor på 229 hk och kunde lasta 4,5 ton.
- Tgb 40
Tgb 40 var en specialversion för dragning av artilleripjäser med tre axlar och 300 hk, samma motor som tgb 30 men försedd med turbo. med en lastkapacitet på 8,5 ton. Tgb 45 är en version av Tgb 40 som har något högre totalvikt
Totalt levererades 2700 st Tgb 30/40 och beräknas vara kvar i tjänst fram till år 2020.
Rekommenderade kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.