Försök till lagning av de gamla broms tätringarna och montering av dem bak
Ja så har tidsoptimisten och minnes experten fått tummen ur och fixat med bromsarna bak.
Då det var körning i Brändåsen och sedan årsmöteskörning i Olerum, så var jag tvungen att ta itu med bromsarna bak,
Det är ju blött ute och att köra till Brändåsen samt i leran å vattnet där för att sedan ha ca 20 mils körning innan jag kunde spola rent gjorde att jag tog in bilen i verkstaden kl 19:30 på juldagen.
Är säkert klar till senast kl 24 tänkte jag <_>
Nåja ok först fram med fyra pallbockar och Hi-liften Hissa upp och palla bilen bak.
Så av med hjulen och fram med lämplig bromstrumme avdragare. Ja en ca 8 kg slägga brukar funka fint. så släppa på juster skruvarna och knacka lite lätt med släggan på trummorna så hoppar de av så fint.
Tryckluft för att rengöra överallt är nästan ett måste, glömma skydsglasögon skall man inte, tur solglasögonen funkar skapligt då.
När jag blåst rent det värsta, lyfter jag av bromsbanden vid cylindern, med hjälp av två brytjärn eller större skruvmejslar.
Sedan samma sak nere vid det fasta mothållet,
Då ligger bromsbanden fint mot navet/drivaxeln, och man kan lyfta bort den övre längre fjädern med fingrarna.
Så håller man koll på fjädrarna. korta undre i tredje hålet långa övre i andra hålet
Nu är det dags att göra rent, jag använde roterande stålborste som man monterar på en vinkel slip, effektiv som tusan, och det behövdes om jag skulle hinna denna kväll/natt.
När jag borstat rent på bromsskölden passades ringen in fick det till att den skall ligga ca 3-4 mm utanför bromsskölden när jag mätte på de med fast anliggning i bak kant,Tog även "navet där trumman ligger an, varför får vi se sen.
Så var de för mej tre viktiga kem grejor
Sikaflex
Forma a gasket 2
Så vanligt fett
Sikaflex först från utsidan och fulla upp sedan bakifrån, Lättast var att dra till det med fingrarna dock en aningen kletigt, men massor med trasor så går det bra. se till att inte få några luft bubblor emellan och torka ren ringen ordentligt på utsidan
Så var det att göra rent på bromstrummorna Utvändigt där oringen och gummitätningen skall sitta samt där fälgen ligger an jag smetatde på form a gasket 2 innan jag monterade metallringen med gummit på, dels för att det inte stelnar helt så den går att få bort, och för att jag ville ha tätt bakom
Invändigt där trumman ligger mot navet och rugga upp hela ytan på trumman, det tog längre tid än jag trott
Ja även där lade jag på form a gasket 2 när jag var klar med gummiringen
Så till den gamla spruckna gummi ringen, jag började lägga på sikaflex på insidan.
smetade in det i gummit ordentligt med fingrarna och en liten flatmejsel längst in mot trumman
Så lyfte jag försiktigt dit de nya bromsbanden, Justerade grovt in dem
Så lite över kurs och kanske helt onödigt, men jag la ett lager form a gasket 2 mellan trumman å navet också, allt för att få det så tätt som möjligt utom där fukt skall kunna komma ut
Smetade på ett tunt lager fett på själva slitringen så sikaflexet på gummitätningen inte skulle fastna i slitringen
Sen dit med trumman och skruva fast med muttrarna bakvända så konan är utåt
Sen mer sikaflex , nu utifrån roterade trumman och lade på sikaflexet, använde fingrarna och en lite flat mejsel här också, torkade bort det som råkade bli över.
Så in och bromsa med pedalen ett par gånger och ut å rotera trumma emellan, så lite finare justering av bromsbanden
Ja det var en trumma och ett per bromsband, bara tre kvar samt sista justeringen av bromsbanden.
Ja runt kvart över fyra på morgonen den 26/12 såg det ut så här, diesel kanonen gick för fullt för att sikaflexet skulle härda.
Bara att sätta tillbaka däck och städa upp efter mej
Strax efter kl 05 var jag i torpet och duschade, å laddade kaffe kannan, runt kl 06 var jag tvungen att kliva upp från min skönhets sömn för att hinna få i mej något i magen å lite kaffe samt en rejäl dos värkisar,
Runt 7 snåret bar det av mot Brändåsen för att provköra allt och kolla in 30-40 bilarna som skulle köra där
Kom bara 15 min försent till start,
Hur gick det då med denna renovering och uppdatering av bromsarna, Jo jag märkte inte av någon sämre bromsverkan under hela dagen i Brändåsen trotts väldigt mycket vattenkörning.
11 mil till Skänninge och sedan 9 till för att komma till Olerum igen så märktes det iget på att något slet på bromsbanden, bromsarna tog jämt å fint,
Lite små körning i Olerum sen var det dags igen den 4 januari 2014. Blött tusan och ni som har varit här då vet hur leran blir, men bromsarna brydde sej inte om det.
Har nu efter och under kylan kört en del och det ända som frusit har varit handbromsen, ute vid hjulen har det inte suttit fast.
har inte öppnat och kollat än, men det känns som jag har både bättre och framför allt torrare bromsar.
Oj det vart några bilder å då kunde jag inte ta i telefonen/kameran efter en trumma och jag var svart om händer å fingrar långt in på nya året
Återkommer när jag plockat av några trummor för inspektion
Hasse tidsoptimist Hansen Nåja jag fick då detta skrivet och utlagt innan det gått en månad
2 Comments
Recommended Comments