Gå till innehåll

Mantis

Korpral
  • Innehålls Antal

    34
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Mantis

Mantis's Achievements

Member

Member (1/1)

1

Anseende bland gemenskapen

  1. Grattis! Ut med lite bilder.
  2. Skulle gärna ta isär motorn idag om jag hade logistisk möjlighet. Men som det är nu så får det nog vänta lite med att få till kompet. På den positiva sidan finns det faktum att motorn, efter att jag justerat alla ventiler, går oförskämt bra. Inget ventilknack alls längre. Har inte haft någon som startat så lätt tidigare heller. Den går rent och fint samt har ett bra drag. Upplever ingen större skillnad i acceleration mot en 11:a faktiskt. Däremot kommer, om än mindre än tidigare, det där blåröksmolnet ur avgasröret när man kört ca 70 km/timmen ett tag och växlar ner till en 20 km/ timmen. En kompis åkte efter och sa att det luktade pyton. Håller koll på oljeförbrukningen. Ska även mäta om kompressionen och se om det hänt något åt rätt håll. Fast visst vore det kul, som du Svana skriver att ta isär, göra rent och sätta ihop. Idag ska det bytas olja i diffarna i vart fall!
  3. Hoppas han tar ditt bud! Finns ingen bättre känsla än att ha en TGB med lite jobb på och man lägger upp strategin om vad som ska göras. Jag målar först Roligare att meka med något som ser fint ut för ögat.
  4. Den här oljan är det: http://csimg.prisvis.se/srv/SE/0000327847557/T/340x340/C/FFFFFF/url/fargasarolja-100-ml.jpg
  5. Röd olja ska det vara. Fyllde själv på för 2 timmar sedan.
  6. Jepp, skruva bort de svarta locken på resp förgasare och dra upp. Du ska känna ett motstånd samt att det smackar lite. Om inte fyll på förgasarolja någon halv cm över "klumpen" längst ned på pinnen. Du ser nivån på stickan.
  7. Hej! Är ingen expert men har Ändå fått liv i ett antal TGB som stått i många år och generellt så brukar det inte vara några konstigheter. Kopplingen kan ju sitta fast som du skrev men den brukar lossna. Kolla under bilen innan du startar om det varit något lÄckage. Annars Är det vÄl bara att kolla de nödvÄndiga vÄtskorna (motorolja och kylare) och köra igång. Startgas gör susen om det nu behövs förstås. NÄr den startar så kolla under förgasarna så det inte rinner bensin p.g.a. torkade packningar. Var med om det på en 1314 som stått i ca 20 år och det hade kunnat bli en fin brasa om det hamnat på grenröret. Mvh
  8. Hoppas mod tycker att det är ok att lägga just denna frågan i en ny tråd då "problemet" med motorn avhandlats i en annan tråd och det spinner iväg med olika lösningar. Om jag har dålig komp i en cylinder ( 3kg) och fyller på med 2 matskedar motorolja och sedan kollar med mätare och får då 7 kg. Kan en otät ventil ge en kompressionsökning av samma storlek med hjälp av olja eller är kolvringar den enda orsaken? Testade innan men inte med lika tjock olja så det här tätade bättre. Vad sägs?
  9. Skönt att det fixade sig. Minns när min moppe inte startade 1983 eller 1984 och efter en del pill visade det sig att kolven var fastrostad. Ungefär 20 år senare erkände brorsan att han tankat den med vatten! Man kan skratta åt det nu.
  10. Jag vet inte om det blir annorlunda med C-kort och lasten men det borde ju blir det då du får 1.000 kg till att leka med. Som jag förstod så var det proportionen det hängde på = för lite lastvikt för min del för att det skulle kunna bli lastbil av den. De kan inte godkänna om det finns fler säten än godkänt antal passagerare. Så var beredd att skruva bort som jag gjorde. Vad gäller att byta motor om inget annat funkar låter som en ok idé. Om det rent av blir dyrare att reparera liksom. Mvh
  11. Halloj! Igår så reggade jag in 13-bilen. Var lika nervös som när jag gifte mig. Men det beror nog mer på mina klena nerver än allvaret i besiktningen. Men det visade sig tyvärr att min oro var befogad. Resan dit gick bra men en jävla massa oljerök när jag sänkte farten. Tickandet från en av de otäta ventilerna måste åtgärdas vad det lider och det är orsaken till att bilen nu drog 2-3 liter olja på 12 mil samt att det luktar oljerök från stickan inne i bilen. Hur som, blev invinkad och det var samma besiktningsman som förra gången. Trevlig, serviceinriktad men vääääldigt korrekt med miniräknare och måttband. I synnerhet miniräknaren gick varm. Jag hade kvar reservhjulet men hade tagit bort vajern. Främre lastgallret var också borta. Tanken var halvfull och det syntes på mätaren, ksp-fästet var kvar. Lite verktyg med också för utifall det skulle hända något. Tror jag landade på ca 2700 kg och han muttrade att det nog inte gick att godkänna registreringen då det var för tungt i förhållande med passagerare / last. Jag blev torr i munnen och frågade om det bakre gallret behövde vara kvar. Det visade sig att varken det främre eller bakre behövdes och att det bakre kunde plockas ur av mig. Jag kom med förslaget att ta bort ett säte också och fick svaret att det då skulle lösa problemet - annars skulle den bli underkänd. Monterade i formelettdepåfart bort det bakvända över värmeaggregatet på 2 minuter och vips så var den godkänd för 1+5. Kontrollbesiktningen gick bra förutom att det behövs stänklappar bakom de främre hjulen men det kräver ingen ombesiktning. Så om ni ska regga en 13-bil - ta bort även det bakre gallret! Gör jobbet med att lätta bilen mer noggrant än jag gjorde. är dock skitnöjd ändå, 1+5 är helt ok! Men en nymålad snorfin 13 är en snackmagnet av rang. På parkeringen så får man förklara järnet om hur 6-hjulsdriften fungerar. Lugnade inte ner sig i besiktningshallen heller då annan verksamhet med att besiktiga lastbilar stannade en stund för ytterligare förklaring om 6-hjulsdriften.
  12. Nu jäklar har jag 6-hjulsdrift! Först tack för all hjälp! Ska försöka förklara på bästa sätt vad som var galet: Felet var att någon försvarsanställd, då ingen annan mekat med bilen förrän jag tog över, ställt dragstången helt galet. Om man tar bort membranet och muttern så kan man dra stången fram och tillbaka. Om man drar den tillräckligt hårt och för långt utåt så spårar den ur och det blir omöjligt för framshjulsdriften att få grepp. Vet man inte att stången är för långt ut, den går ändå att dra fram och tillbaka, och kalibrerar får man effekten att allt verkar vara ok men i själva verket kan aldrig främre kardanaxeln haka i. Allt ser och verkar helt normalt. Lurigt som fan. Det jag gjorde för att komma på detta var att riva kardanaxeln fram, tömma fördelningsväxellådan på olja, och ta bort manöverdonet. Det var efter att ha gnuggat de grå ett tag och juckat med dragastången samtidigt som jag snurrade kardaninfästningen som det klickade till. Dragstången åkte in ca 5 mm till och låste. Muttern var då helt galet ställd. Så jag monterade membranet igen och satte dit manöverdonet, på med slangarna och kardanaxel och vips så har jag 6-hjulsdrift!
  13. Hej igen! Läser era svar med stort intresse! Har tillbringat förmiddagen på knä och kan sammanfatta det så här: - Får ingen framhjulsdrift när vakuumslangen tas bort. - När jag tog isär membranet så var det en del olja där - några matskedar ungefär. - Membranet är i gott skick. - Med membranet borta så kan jag röra dragrstången ca 20 mm fram och tillbaka. - Satte dit den stora (inre) brickan mot muttern på dragstången. Tryckte dragstången längs in och justerade muttern så att den hade 0,1 mm spel mot den stora brickan. - Därefter åkte membranet dit och kåpan med klämmorna. Justerade skruven i toppen genom att skruva in den max och sedan ut 8 mm - den låstes sedan med stoppmuttern. Har börnat järnet på grusgången och det blir stora hål från bakhjulen men från framhjulen finns inget liv. Testat med hög och låg växel. Suck... Vad säger ni? Ska regga in på torsdag och det är ju bättre att den går med bakhjulsdrift enbart än att man inte kan koppla ur framhjulsdriften. Men det måste fixas förstås...
  14. Så är det ju - om man inte har vakuum så får man inte ur framhjulsdriften. Det innebär då att klockan och membranet fungerar som det skall? Kan det ha att göra med inställningen på dragstången då - själva spelet?
  15. Ok, du framstår jag väl som en mindre vetande men det andra hjulet är i marken - båda ska väl upp förstås... Testade att rivstarta på grus och det finns ingen framhjulsdrift varken på hög eller låg växel. Tog bort slangen manöverdonet på fördelningsväxellådan och det sög friskt i den. Tömde därefter fördelningsväxellådan på olja och tog sedan isär vacuumdosan. Skruvarna som höll fast kåpan satt fast bra så där var det inga konstigheter. Däremot så har det samlats ganska mycket skit därinne. Jag tror att den kan ha sugit tjuvluft vid membranets kanter.
×
×
  • Skapa nytt...