Gå till innehåll

Lasse.T

Korpral
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Lasse.T

Senaste besökare till profilen

390 profilvisningar

Lasse.T's Achievements

Member

Member (1/1)

0

Anseende bland gemenskapen

  1. Jag kanske uttryckte mig slarvigt. Det följer som du säger hastigheten. Det låter inget när fordonet står still. Men det försvinner när man kommit upp i hastighet och kommit upp i varv. Jag ska plocka upp hastighetsmätaren och kolla. Det finns inget som kan behöva smörjas när det gäller hastighetsmätarvajern!
  2. Hej alla glada terrängbilsåkare! Det har dykt upp ett skärande oljud på vänster sida under instrumentpanelen på min C202. Kan det vara vajern till hastighetsmätaren? Det låter ungefär som en slirande fläktrem och följer varvtalet. När jag kommit upp i varv brukar det tystna, för att sedan komma tillbaka vid lägre varvtal. Är det någon som har en bra ide var man ska börja leta? Bra att ha något att gå på innan man börjar skruva isär allt. Lasse
  3. Tack för alla ideer. Jag ska kolla vilken av dessa tre orsaker det kan vara. //Lars
  4. Tog ut min C202 för en runda igår. Den har stått still några månader. Lampan som varnar för att handbromsen ligger i lyste hela tiden. Trots att lampan lyste låg inte bromsen i. Man kände tydligt hur den släppte och valpen rullade lika lätt som vanligt. Vad är det som styr lampan? Är det någon kontakt vid spaken som brukar kärva? Varnar den även för andra bromsproblem? Jag kollade bromsoljan och den var ok. Förmodligen någon kontakt som kärvat fast under vintern. Men var sitter den?
  5. Tack för tipset till en nykomling på forumet Jag sätter det på att göra listan som du sa. Lasse
  6. Hej! Nu utnyttjar jag er på forumet igen. Jag upptäckte idag att jag har ett litet oljeläckage vid oljetråget. Det droppar en droppe då och då vid bulten på bild "olja1". Kommer kanske en droppe var 4-5:e minut när jag kört. Men det är även lite grisigt längre fram på oljetråget, se bild olja2. Någon som har något tips? Jag har inte noterat någon större oljeförbrukning. Kanske är det normalt med lite läckage...., men man blir lite orolig eftersom jag tänkt köra en 40-mila tur ganska snart. Lasse
  7. Ja det kanske blir den enda vägen i slutändan, men jag ska leta lite mer får vi se om jag hittar något befintligt nummer.
  8. Tack för alla svar. Jag ska titta närmare under helgen så får vi se om jag hittar något. Det här kan nog bli ett problem för alla oss som kör gamla eller importerade bilar. Enligt nya EU-krav (vad annars....) så ska alla fordon efter 1969 års modell ha ett instansat chassienummer, fastsatta skyltar duger inte. Hittas inget instansat chassienummer måste bilen genomgå en registreringsbesiktning och ett chassienummer måste stansas in. Tills detta är gjort gäller körförbud enligt vad bilprovningsmannen sa. Det nya reglerna infördes förra sommaren. Så ni som ska besiktiga snart vet vad som väntar. Jag hoppas verkligen jag kan skrapa fram ett nummer så att jag inte fastnar i nästa besiktning. Har ni fler tips så får ni gärna höra av er. Lasse
  9. Tack för tipset. Vi tittade även där eftersom besiktningmannen hade det där på sin valp, men vi kunde inget hitta. Men vi letade inte så mycket eftersom det stod i instruktionsboken att det fanns på ramenbalken vänster sida vid framaxeln. Kanske någon fler som kan komma med besked. Chassienumret måste enligt nya EU-krav synas vid besiktningen, så det borde vara många (alla som besiktigat sista halvåret) som vet exakt var det sitter. Någon fler som kan tipsa, så att jag slipper skrapa bort en massa underredsmassa i onödan? Lasse
  10. Hej alla! Har just varit på besiktningen med min nyligen inköpta valp C202 1982. Hade lite tur eftersom de släppte igenom den utan att ha hittat chassienumret. Kanske berodde det på att han som besiktade också hade en valp 😊 Saken är den att min valp som är en gammal brandbil har blivit underredsbehandlad av räddningstjänsten (är i toppskick, ingen rost), så det är svårt att hitta chassienumret. Vi skrapade bort en hel del underredsmassa från balken där det ska sitta men hittade inget. Sedan sa besiktningmannen att det var synd att skrapa sönder all underredsbehandling, så jag fick till nästa besiktning på mig att hitta numret. Så kan någon hjälpa mig att hitta numret, helst med en bild eller bra beskrivning så jag kan mäta fram platsen utan att ta bort mer underredsmassa. Det ska väl sitta på ramen, vänster sida ungefär vid framaxeln? Tacksam för all hjälp med detta. Lasse
×
×
  • Skapa nytt...