Gå till innehåll

milehigh

Korpral
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

milehigh senast vann den dag 22 Februari 2016

milehigh hade det mest gillade innehållet!

Om milehigh

Profile Information

  • Hemort
    Lingbo

Senaste besökare till profilen

963 profilvisningar

milehigh's Achievements

Member

Member (1/1)

21

Anseende bland gemenskapen

  1. Coolt. Ska kolla på det om det här inte går vägen. Det mesta av gummit hade sett bättre dagar.. och en hel del rost. Det verkar ha kommit in vatten. Bilen har ju inte rullat sen 1997. Om du vet var man kan få tag på billigare service-kit är det förstås intressant! De flesta andra webshoppar tog betydligt mer än det jag betalade.
  2. Pyntade 3100 SEK för två repsatser inklusive moms och frakt från PowerTrack Ltd. Kändes inte helt billigt, men dyrare på annat håll. Ersättningsservona (Caparo/AP Lockheed) kostade ca 1200 kr styck, men jag tror jag fick ett väldigt bra pris där. Ska försöka sälja dom om jag får originalen att fungera. Vad använde du för servon som var så små att de får plats vid pedalstället? Ser ju inte ut att finnas mkt plats där...
  3. Dags för en liten uppdatering. Bromsservona var dåliga.. och det hjälpte inte att tidigare ägare hade kopplat in det ena helt fel (slangen för tryck ut på ett bromsservo var dragen till vakuumfiltret....) C202 har bromsservon som heter Girling MK2B. De sitter även i vissa P1800, Aston Martin, Triumph, och Lamborghini Miura. Så det finns reservdelar att få tag på. Började först med att köpa två helt nya "generic" ersättningsservon. Dom verkade vara av bra kvalitet, men det visade sig att det skulle bli väldigt svårt att få plats med dom. De är betydligt större än original, och har helt andra fästen. Plus att monteringen av dem krävde att det skulle sitta i vissa vinklar. Struligt. Bestämde mig för att försöka renovera originalservona istället och köpte två service kits från PowerTrack i England. Jobbar just nu på rengöring. Det tar en jäkla tid. Tidigare ägare har sprutat underedesbehandling på allt... Men det börjar ta sig. Återkommer med mer snart!
  4. Är det förresten någon som har hela verkstadsmanualen till C202:an? Jag har bara bromskapitlet. Det är kopierat från en lastbilscentral i närheten. Tänkte låna en scanner nån dag och åka förbi och se om jag kan scanna in hela boken.
  5. Låter rimligt. Det enda jag kan hitta är att reservdelskatalogen kallar den för "lastkännande ventilâ€. Verkstadsmanualens bromskapitel nämner ingenting. Låter lite som en sista-minuten-lösning. Större tank låter som en bra idé. När vi körde mongolrallyt var det vissa nerviga sträckor i Mongoliet där vi körde med väldigt lite i tank och reservdunkar efter att det visat sig att nån by/stad där vi hade tänkt tanka inte hade något bränsle. Dessutom är det bra att kunna ha lite ekonomisk taktik i tankningen… bränslet var t.ex då dubbelt så dyrt i Turkiet mot Bulgarien. När du körde, hade ni någonsin problem att hitta diesel? Jag fick känslan att vissa länder har större utbud på bensin än diesel. I Tajikistan t.ex såg jag aldrig diesel någonstans och tankning skedde ofta genom att någon skopade från en balja. Väldigt låg oktan där också, kring 75 om jag inte minns fel. Pandan klagade inte så mkt, men de som körde modernare bilar verkade ha större problem med det. Hur varierar dieselkvaliteten runt om i världen? Jag jobbar som pilot. Det som skiljer på flygfotogen är framförallt fryspunkten. (eller riktigt fryspunkt är det väl inte, utan snarare temperatur där vaxbildning börjar ske) Ryssland har väldigt låg fryspunkt t.ex. Eftersom flygfotogen är närbesläktat kan man kanske anta att det samma gäller för diesel. Kommer gärna förbi och kollar i Värnamo! Jag hör av mig. Har ingen klar budget än så länge… borde man ha det....? Nä, men tanken är att försöka bygga en bra äventyrsbil till vettigt pris. Mycket bra info! Det lutar allt mer åt Vitons OM601.970 med turbo för min del också. Jag tror jag hittat en, ca 14000 mil, till ett bra pris. Klart det skulle vara kul med något större, men fördelen med att inte behöva modifiera för mycket och att det förhoppningvis inte blir så trångt väger tungt. Låter ju perfekt... men, som du säger, hur enkelt är det att hitta valpaxlar idag..?
  6. Tack för tipsen! Angående ljudisolering antar jag att även klä in tak och väggar med typ detta hjälper en del: http://www.dynamat.com/automotive-and-transportation/automotive-restoration/dynamat-xtreme/ Och ja.. angående ormboet runt tanken i bak. De flesta verkar vara överens om att man bara kan plocka bort det, men alla verkar sväva lite på förklaringen vad systemet egentligen är till för...? Valde till sist att köpa nya ersättnings-servon. Renoveringskitten kostade ungefär lika mycket. Men ja, det kanske blir till att byta ut mer..
  7. Tack för alla svar! Håller till i Ockelbo (strax norr om Gävle). Planen är att göra den körbar med B20:n och köra den ett tag för att få lite känsla. Högst troligt att en hel del annat behöver fixas också.... Intressant! Jag tror jag hittade inlägget med bilderna: #140128 Att öka komforten finns definitivt på listan. Jag kanske kan ta med bil och anteckningsblock senare i år och komma förbi för en del tips och råd? Coolt, ska bli intressant att höra hur det går! Finns det någon annan här som satt in en 5 eller 6-cylindrig diesel? Det skulle ju ge en hel del mer att välja på. Antar att det är en OM612 du bygger på? Dom går ju att få helt nyrenoverade: http://www.blocket.se/stockholm/Motor_Mercedes_MB_Sprinter_2_7_CDi_612_981_51926353.htm?ca=11&w=1 Att den går att köra helt utan elektronik låter ju onekligen som en fördel! Hur passade OM601:ans bredd och längd? Behövde mycket modifieras?
  8. Tjena! Efter att ha lurkat runt lite här på forumet i några veckor tänkte jag att det var dags att presentera mig… och min C202! Tidigare overland expedition-erfarenhet: Jag och en polare körde Mongol Rally 2010 i en Fiat Panda. Turkiet, Iran, Turkmenistan, via Pamir Highway genom Centralasien och sen Kazakhstan, Ryssland till Mongoliet. 41 dagar i en Panda som behövde konstgjord andning varje dag…! Sen dess har tanken på att göra något liknande igen varit svår att bli av med. Fast… med ett fordon som kanske är lite mer passande för uppgiften. Så nu för några veckor sen fick jag till sist tag på en 1979 års modell C202. Det må vara plastversionen av en valp, och inte riktigt ens en Volvo, men det jag gillar med den är dess något “snällare†utseende. Det kan göra stor skillnad i bemötande där ute i världen. Den verkar vara i bra skick, tidigare ägaren har gjort en fantastisk jobb för att åtgärda rost. Det som behöver fixas nu för att kunna köra den är bromssystemet. Bromsservocylindrarna verkar slut. Verkstadsmanualen kallar dessa “servoaggregat†och säger att de är Girling AHV 550 MK2B. Efter en del efterforskning visade det sig att dessa även sitter i Volvo P1800, samt Austin Martin och till och med vissa Lamborghini. Renovering verkade dyrt, men däremot hittade jag dessa: http://www.ebay.com/itm/Brake-Servo-Volvo-P1800-122S-FREE-POSTAGE-/391321158955? Caparo, tidigare kallat AP, modell LR17792. De ska ha samma funktion som Girling MK2B. Jag har beställt två.. vi får se hur det fungerar. Nästa steg sen är att konvertera till diesel. Har lusläst forumet, och tror jag hittat allt om dieselkonvertering. Mycket bra information här! Eile verkar haft framgång med en Peugot-diesel, men jag oroar mig att det kan vara svårt att hitta reservdelar. Samma sak gäller Isuzus 4JB1TC. Motorn verkar fantastisk, men alla reservdelar på eBay ser ut att vara i USA (antar att Isuzu Trooper mest såldes där) Så.. det lutar åt Mercedes. SMT säljer ett konverteringskit vilket förstås också kanske skulle göra konverteringen lite enklare. Men då blir förstås problemet att man måste sätta i en 4-cylindrig, om man inte vill modifiera motorutrymmet för mkt. Och varken OM615 eller OM616 verkar på pappret vara lika starka som B20:n. Det finns dock en fyrcylindrig Mercedes-diesel med turbo, OM601.970. Den har 96 hk/72 KW i 2.3-liters utförande och satt i Mercedes Vito 110D fram till 2001. Tror den nämnts här också. Vissa polare inom overlandkretsar tycker jag ska hålla mig borta från turboladdade motorer, men jag har svårt att se någon annan lösning. Eventuellt kan man modda motorutrymmet för en 5/6-cylindrig motor, men frågan är om man kommer åt allt för service utan att behöva lyfta chassiet. Det här blev ett långt inlägg, men det är schysst att ventilera lite tankar kring projektet, och det dessutom på ett ställe där det finns många med stor expertis. Tar gärna emot alla tankar, åsikter och förslag! Och .. jag återkommer med fler bilder allt eftersom projektet utvecklas! /Olov
×
×
  • Skapa nytt...