Gå till innehåll

free wheel hubs


Rekommendera Poster

I'm looking for free-wheel-hubs for Sugga. If anyone has for sale, please let me know.

 

By the way, does anyone know if possible to mount the original hub but with the gears machine grinded in order to disengage the front axle shafts ?  Stefan from Altyco suggested me this, but no further details...

 

 

Jag letar efter frihjul-nav för Sugga. Om någon har till salu, please let me know.

Förresten, någon som vet om det är möjligt att montera den ursprungliga navet men med de redskap som slipas i syfte att frigöra de främre drivaxlarna? Stefan från Altyco föreslog mig detta, men inga ytterligare detaljer ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan några extra yttre flänsar och maskinen ut räfflorna eller göra en propp bör fungera. Det var ett företag som gjorde ett frihjulsnav med rätt splines, läste jag detta i ett av de forum men jag kan inte minnas när jag såg det.

 

If you can get some spare outer flanges and machine out the splines or make a dummy cap then that should work. There was a company that made a freewheel hub with the correct splines ,i read this in one of the forums but i cannot remember where i saw it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glynn, flanges are available, but there is a bolt screwed in the center of the axle shaft, engaged to the shaft and flange. Removing it and mounting a machined flange will eliminate the shaft end rest. It will rub on something. I thought fixing a pressure bearing and leave the bolt to hold the shaft while rotating in the bearing.

 

Original free-wheel-hubs were made by AVM Brasil. They are no longer in stock. However, AVM still has in production a model for the Engesa trucks which has the same (or very similar) pattern for the outer mount - the 8 bolts fixed on the wheel (130mm vs 137mm diameter of the circle passing through the center of the bolts / this should not be a problem), but is different inside - 20 splines vs 10 splines of the TP21 shaft. I considered trying to machine the inner moving part of the AVM hub from a fixed original Volvo flange to fit the shaft, but did not have the courage to continue as if I fail, it's an expensive try !

 

 

 

 

 

Glynn, flänsar är tillgängliga, men det finns en skruv, som sitter i centrum av drivaxeln, i ingrepp med axeln och flänsen. Ta bort det och montera en maskinbearbetad fläns kommer att eliminera resten axeländen. Det kommer att gnugga på någonting. Jag tänkte fixa en tryckbärande och lämna bulten att hålla axeln under rotation i lagret.

Original free-wheel-nav gjordes av AVM Brasil. De är inte längre i lager. Dock har AVM fortfarande i produktion en modell för Engesa lastbilar som har samma (eller mycket lika) mönster för yttre montering - de 8 bultarna fast på hjulet (130mm vs 137mm diametern på den cirkel som går genom centrum av bultarna / detta bör inte vara ett problem), men är annorlunda inuti - 20 splines vs 10 splines i TP21 axeln. Jag ansåg att försöka bearbeta inre rörliga delen av AVM navet från en fast original Volvo fläns för att passa axeln, men inte har modet att fortsätta som om jag misslyckas, det är en dyr försöket!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

True but nothing will be moving and the steering turning will keep the cv joint central. But  I agree that a bearing would guarantee this.

 

Sant men ingenting kommer att flytta och styrningen svarvning håller cv gemensamma centrala. Men jag håller med om att ett lager skulle garantera detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...