Gå till innehåll

Importera äldre husbil från Tyskland?


chrseg

Rekommendera Poster

Någon här som har koll på vad som gäller? Vill ev ta hem en husbil från Tyskland årsmod 91 kanske äldre. Kanske även över 3,5t

 

Är lite fundersam på vad man kan råka ut för när den skall registreringsbesiktigas.. ? Nya helfordonsgodkända verkar lätt men så mycke pengar vill ja inte lägga..

Tysklandsalternativet är annars mer för utbudet och äventyret än rent ekonomiskt..

 

Anledningen till frågan ställs på detta eminenta forum är att jag trivs så mycket bättre här en på husbilsforum.. Där jag iofs också frågat dock utan vettiga svar..

 

Med vänlig hälsning, Christoffer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd sök funktionen på Husbilsklubben.se så slipper du konstiga kommentarer :)  Finns massar av trådar i ämnet där (men en del "viktigpettrar" som svarar vad de tycker du skall göra i stället, men det syns ganska snart).

 

 

Såvitt jag sett inget speciellt med husbilar relativt "vanliga" bilar. EU har sina förtjänster...

 

Ev byte gasolkoppling, annars är det ganska få tillverkare av värme/kyl o frys o annat "special" så alla delar finns att tillgå i Sverige (men billigare o mer på kontinenten). Samma gäller chassin, en fördel med en "svensk" modell kan jag tänka mig? Det är väl mycket enkare att se om en husbil är krockad än en personbil? Men seriösa handlare så lär det inte vara några bekymmer utan de hjälper till med papper, plåtar o försäkring ut ur Tyskland. Vi kikade en gång hos en handlare i Bochum, de var mycket informativa, kunde tom åta sig att om man köpte en ny husbil, hyra ut den under en sommar så man sen kunde importera den som begagnad (fin affär för dom o ha en "gratis" hyrbil åxå...), Hade inbyte så det  blev Husbilslandet i stället för oss denna gång. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...