Gå till innehåll

"Hoppig" gång vid start - orsak?


PSK

Rekommendera Poster

Hejsan

Som nybliven TGB-ägare är jag helnöjd. Den fungerar strålande, har fått ny färg, nya oljor etc. och det mesta är bättre än förväntat. 

 

MEN - en sak som gör mig lite bekymrad är att när jag startar från kall bil så upplever jag att TGB:n är "hoppig". 

Det hänger inte ihop med varvtal eller växellåda utan snarare hastighet på hjulen.

Lite som att ett hjul eller däck skulle vara skadat och att det orsakar "hoppigheten". 

"Hoppigheten" försvinner successivt efter några minuters körning. 

 

Mina egna (troligen felaktiga) funderingar går mest åt:

 

1. Någon lagningsvätska eller motsvarande är insprutat i ett däck och när den står stilla lägger det sig vid lägsta punkten i däcket. 

 

2. Något är fel på en axel, men det försvinner när axeln blir varm. 

 

Inte några vidare bra funderingar tycker jag själv. 

Har någon erfarenhet av "hoppig" gång och vad kan det bero på?

Kanske är det helt normalt, men jag är rädd att köra sönder något genom att ignorera "hoppigheten". 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den har stått en lite längre tid så kan däcken bli "platta" och det tar några km innan det rätta till sig.

Om det är någon form av lagningsvätska som lägger sig så borde den inte hålla tätt. Har heller aldrig hört talas om något sånt.

Axeln kan jag nästan svära på att det inte är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, skönt att höra. Era förklaringar känns helt rätt med tanke på beteendet.
Är det däcken så känns problemet ok. 

En enkel lösning är ju då att övertyga sambon att köpa nya däck för en sisådär 17 000 är en jättebra idé :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan du ju köpa däck runtom för 8 000 från england så har du råd med en vinsch också för de 9 000 som blir över :)

 

Är det skapligt mönster i de gamla däcken kan du sälja dem också så får du in ytterligare slantar, behöver inte bli så dyrt i slutändan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för däck för 8 000 kr? 

Plus frakt antar jag. 

 

Däcken jag har är jättefina, men har de tappat lite i form kan ju ett byte vara aktuellt ändå. 

 

http://www.camskill.co.uk/m64b0s2423p106836/Hankook_Tyres_SUV_4x4_Hankook_RT03_Dynapro_MT_Hankook_RT_03_-_315_75_R16_LT_127Q_TL_Fuel_Eff_%3A_XC_Wet_Grip%3A_XC_NoiseClass%3A_XC_Noise%3A_XC

 

Om rätt skall vara riktigt så blir det omkring 8300kr för 5st inklusive frakt, beroende på växlingskurs.

 

Det har skrivits en hel del om dessa i slutet av  "däckstråden"

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/48-daeck-till-111320/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den har stått en lite längre tid så kan däcken bli "platta" och det tar några km innan det rätta till sig.

Om det är någon form av lagningsvätska som lägger sig så borde den inte hålla tätt. Har heller aldrig hört talas om något sånt.

Axeln kan jag nästan svära på att det inte är.

Mina pildäck blir "platta" t.o.m genom att bilen står över natten, men det försvinner efter bara någon kilometer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...